۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۴
کد خبر: ۲۰۸۴۶۳

سوریه و انتخاب رئیس جمهوری مردمی

خبرگزاری رسا ـ گزارش های بی بی سی از مرز لبنان نشان می دهد که عده بسیاری که در لبنان نتوانسته اند رای خود را به صندوق بیاندازند، وارد سوریه شده و در شعب اخذ رای در گذرگاه های مرزی، نظر خود را به صندوق می اندازند.
انتخابات رياست جمهوري در سوريه

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بی بی سی فارسی در خبری گفت: رای‌گیری در انتخابات ریاست جمهوری سوریه آغاز شده و ایران یک هیات پارلمانی را به سوریه اعزام کرده است.


از صبح سه‌شنبه، 13 خرداد (3 ژوئن)، به منظور رای‌گیری در نخستین انتخابات "چند حزبی" سوریه، حدود نه هزار حوزه اخذ رای در میان تدابیر امنیتی در مناطق مختلف کشور کار خود را آغاز کردند.


گزارش رسانه‌های خبری سوریه حاکی از استقبال مردم از انتخابات است و تلویزیون این کشور صف‌های رای دهندگان در مراکز اخذ رای در دمشق را نشان داده است.


این انتخابات با شرکت سه نامزد برگزار می‌شود. نامزد اصلی این انتخابات، بشار اسد، رئیس جمهوری از حزب بعث است و دو نفر دیگر به اسامی ماهر عبدالحفیظ حجار و حسان عبدالله نوری هم به عنوان رقبای او در این انتخابات حضور دارند.


این نخستین انتخابات ریاست جمهوری سوریه از زمان آغاز حکومت خانواده اسد در بیش از پنجاه سال پیش است که با شرکت بیش از یک نامزد و از طریق رای‌گیری برای برگزیدن یکی از نامزدها برگزار می‌شود.

 

تا پیش از تغییر قانون اساسی در فوریه سال 2012، "انتخابات" ریاست جمهوری سوریه با یک نامزد از حزب حاکم بعث و به شکل "همه‌پرسی" انجام می‌گرفت. طبق قانون اساسی جدید، حزب بعث دیگر رسما تنها حزب حاکم در سوریه شناخته نمی‌شود و احزاب دیگر نیز می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری نامزد داشته باشند. همچنین، قانون اساسی جدید دوره ریاست جمهوری را هفت سال تعیین کرده و هر فرد تنها می‌تواند دو دوره متوالی به این سمت انتخاب شود.


ماهر حجار رهبر حزب اراده خلق و نماینده پارلمان از حلب و حسن النوری نماینده دمشق در پارلمان است. حزب اراده خلق از گروه‌های تشکیل دهنده "جبهبه مردمی برای تغییر و آزادی" است که از آن به عنوان جناح مخالف در پارلمان سوریه یاد می‌شود که حتی در مواردی، از عملکرد دولت به رهبری حزب بعث انتقادهایی هم کرده است.


مخالفان حکومت سوریه و کشورهای غربی این انتخابات را نمایشی و مضحک توصیف کرده و گفته‌اند که برگزاری این انتخابات صرفا باعث ادامه و تشدید درگیری خواهد شد.


علی رغم ادعای غربی ها و مخالفان دولت قانونی سوریه گزارش های بی بی سی از مرز لبنان نشان می دهد که عده بسیاری که در لبنان نتوانسته اند رای خود را به صندوق بیاندازند، وارد سوریه شده و در شعب اخذ رای در گذرگاه های مرزی، نظر خود را به صندوق می اندازند.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ هیات‌هایی از کره شمالی، ایران و روسیه برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری سوریه به آن کشور رفته‌اند.


همچنین هیات‌های پارلمانی دیگری نیز از کشورهای فیلیپین، بولیوی، ونزوئلا، تاجیکستان، زیمبابوه و اوگاندا تحت عنوان "گروه دوستی سوریه" به آن کشور رفته‌اند./1421/1409/ح

ارسال نظرات