۱۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۳
کد خبر: ۲۰۸۵۶۰
وزیر دادگستری در دیدار با روحانیان چهارمحال و بختیاری:

وابستگی‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ریشه در وابستگی فرهنگی دارد

خبرگزاری رسا ـ وزیر دادگستری با استناد به فرمایشات امام خمینی(ره)، ریشه همه وابستگی‌های سیاسی و اجتماعی را در فقر و وابستگی فرهنگی برشمرد و گفت: تا زمانی که فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی در جامعه حکم‌فرما نشده سایه مشکلات، کمبودها و تحریم‌ها نیز سنگینی می‌کند.
حجت الاسلام پورمحمدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری، شامگاه چهارشنبه چهاردهم خرداد ماه، در دیدار با طلاب و روحانیان این استان، با اشاره به این که تئوری قیام برای احیای اسلام ناب محمدی(ص) و برپا کردن انقلاب اسلامی از چندین قرن پیش و دوران علمایی همچون شیخ مفید مطرح بود، گفت: تشکیل حکومت اسلامی که مبتنی بر تعالیم الهی و امامان معصوم(ع) است از عصر غیبت تا وقوع انقلاب اسلامی، هدف نهایی علما، فقها و مراجع شیعی بود.

وی با بیان این که هنر امام خمینی(ره) در این جلوه‌گر شد که توانست این تفکر و تئوری را به‌منصه عمل و ظهور برساند و در بطن جامعه عملیاتی کند، افزود: امام(ره) با احساس تکلیف در این حوزه خطیر وارد شده و افزون بر تبدیل آرمان فقهای پیش از خود به حقیقت و تشکیل حکومت جمهوری اسلامی و برقراری مذهب شیعه به‌‌عنوان دین رسمی کشور، قانون اساسی کشور و مجلس خبرگان رهبری را نیز مبتنی بر اصل ولایت فقیه بنیان نهاد تا نظام را در برابر هرگونه خطر احتمالی بیمه کند.
 
حجت الاسلام پورمحمدی ادامه داد: امام(ره) ابداع کننده ولایت فقیه نبود، بلکه این اندیشه و اصل بنیادین حکومت اسلامی را از رسول اکرم(ص)، ائمه اطهار(ع) و مراجع دینی قبل از خود دریافت کرده و آن را در کشور احیا و تثبیت کرد.

وزیر دادگستری این مسأله را برآمده از اعتقاد و اندیشه دینی امام خمینی(ره) که جز خدا از هیچ نیرویی واهمه نداشت، عنوان کرد و گفت: آن بزرگ‌مرد تاریخ با هدف احیای ولایت فقیه و اجرای احکام و ارزشهای اسلامی در کشور و در بُعد جهانی، در کل دنیا قیام کرد و نیتی جز جلب رضایت الهی، اعتلای دین خدا بر روی زمین، سرنگونی رژیم شاهنشاهی خون‌خوار و غلبه مستضعفان بر مستکبران در سر نمی‌پروراند.

وی دیدگاه امام خمینی(ره) را در رهبری حکومت اسلامی، جهانی دانست و تصریح کرد: اندیشه جهانی فکر کردن، یکی شدن و وحدت کلمه مسلمانان زیربنای تفکر امام(ره) بود که امروز نیز موج بیداری اسلامی در جهان برگرفته از این دیدگاه متعالی است.
 
وزیر دادگستری با اشاره به پیوند عمیق مردم با رهبر کبیر انقلاب اسلامی و جان‌سپاری آنان در راه تحقق آرمان‌های ایشان، یادآور شد: پیوند قلبی میان مردم و مرجعیت در ایران سابقه تاریخی پانصد ساله دارد که مرجع آن دوران صفویه است، به‌طوریکه جریان روحانیت شیعه و تأثیر آن بر تاریخ معاصر بی‌بدیل است.
 
حجت الاسلام پورمحمدی افزود: روحانیت و مرجع دینی همواره برای مردم پناهگاهی مطمئن و ملجأیی آرامش‌بخش بوده که هر زمان ظلم و ستم شاه مستبد و دیگر افراد مستکبر تاب و تحمل را از آنان سلب می‌کرد، به دامن روحانیت پناه برده و اقامه دعوی می‌کردند.

این مقام مسؤول جنبش نهضت مشروطه، تنباکو، نفت و در نهایت انقلاب اسلامی را حاصل تبعیت مردم از روحانیت یاد کرد و گفت: تاریخ گواه است که هرگاه جامعه روحانیت به رسالت خود در راستای روشنگری و هدایت افکار جامعه به‌خوبی عمل کرده و فکر و اندیشه مردم را نسبت به اوضاع سیاسی، فرهنگی و اجتماعی هدایت کرده است، مردم نیز تا پای جان به میدان آمده و تحولات عظیمی را رقم زده‌اند.

حجت الاسلام پورمحمدی تأکید کرد: رهنمودها و هدایتهای پیامبرگونه امام ‌خمینی(ره) نیز همچون آب حیاتی بر کویر خشک و طاغوت‌زده قلب‌های حقیقتطلب مردم جاری شد و از شور و شعور آنان سیل پرخروشی پدید آمد که نه تنها کشور ایران بلکه همه انسان‌ها و ملت‌های صلح‌طلب و خداجو را دربرگرفت و انقلابی آفرید که نام و آوازه‌اش در جهان پیچیده و خاموش نمی‌شود.
 
وی با استناد به رهنمودهای معمار کبیر انقلاب اسلامی، ریشه بدبختی‌ها و وابستگی‌های سیاسی و اجتماعی را در فقر فرهنگی و وابستگی فرهنگی برشمرد و افزود: تا زمانی که فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی در جامعه حکم‌فرما نشده و بذر اعتماد به‌نفس و روحیه خودباوری در افراد جامعه رشد و نمو نیابد، سایه مشکلات، کمبودها و تحریم‌ها نیز سنگینی می‌کند.

وزیر دادگستری از سوی دیگر محرومیت‌زدایی، رسیدگی به وضع معیشت و زندگی اقشار کم‌درآمد و بی‌بضاعت جامعه، برطرف کردن محرومیت‌ها و نارسایی‌ها و مبارزه با نظام سرمایه‌داری و فاصله طبقاتی را از جمله آرمان‌های امام(ره) درباره برقراری اصول اقتصاد اسلامی و رهبری حکومت جمهوری اسلامی در کشور بیان کرد.
 
این مقام مسؤول در ادامه در پاسخ به این پرسش که نتیجه مذاکرات هسته ای به کجا خواهد انجامید؟ گفت: این که مذاکرات چه نتیجه ای بدهد و به کجا بیانجامد، به طرف مذاکره کننده بستگی دارد اما چیزی که مسلم است دولت ذره ای از حقوق و منافع ملت عقب نشینی نخواهد کرد و این که می گویند تیم مذاکره کننده همه چیز هسته ای را داده است و چیزی نگرفته است، دروغ محض است.
 
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا دولت در نظر دارد جشن سالگرد خود را در 24 خرداد برگزار کند؟ خاطرنشان کرد: به یقین اگر چنین مراسمی هم برگزار شود، در راستای ارائه عملکرد مجموعه هیأت دولت و در جهت قدردانی از مردم به دور از هرگونه خرج های بیهوده خواهد بود که در ذات خود نیز عملی ستودنی است.
 
حجت الاسلام پورمحمدی در پایان به اظهارات اخیر رییس جمهور درباره حکومت دینی و دین حکومتی اشاره کرد و افزود: متأسفانه از جمله رییس جمهور برداشت های اشتباهی صورت گرفت که به هیچ وجه منظور رییس جمهوری نبود./9457/202/ع
ارسال نظرات