۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۸
کد خبر: ۲۰۸۷۱۰
به همت مدرسه علمیه اباصالح المهدی(ع) اصفهان؛

نخستین نرم افزار چند رسانه ای در کفایة الاصول تولید شد

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه اباصالح المهدی(عج) اصفهان از تولید نرم افزارهای کفایه الاصول، صرفنامه، نحو نامه و کتابخانه جامع صرف و نحو خبر داد.
حجت الاسلام کشکولي

حجت الاسلام کریم کشکولی، مدیر مدرسه علمیه و مؤسسه علمی پژوهشی اباصالح المهدی(عج) اصفهان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان گفت: این نرم افزارها به کوشش تعدادی از طلاب مدرسه علمیه اباصالح المهدی (عج) و با هدف پژوهش محور شدن دروس حوزوی تولید و منتشر شد.

وی گفت: این نرم افزار کلاس غیر حضوری اصول فقه است و تدریس متون اصول و متن کتاب، قابلیت جستجوی واژه ای و عنوانی، کپی و انتقال به محیط های مختلف، استفاده از محیط گرافیکی جذاب و قابل استفاده در انواع سیستم عامل ها از جمله وی‍ژگی های این نرم افزار است.

حجت الاسلام کشکولی با بیان اینکه نرم افزار کفایه الاصول در مدت یک سال با تلاش تیم پژوهشی 10 نفره برای استفاده طلاب و دانشجویان رشته های علوم و معارف اسلامی و فلسه تولید شده است، افزود: این نرم افزار حاوی بیش از 2هزار نمایه در علم اصول است.

وی تصریح کرد: در این نرم افزار آراء و عقاید علمای سلف و مراجع فعلی از جمله حضرت امام(ره)، آیت الله خوئی و آیت الله کمپانی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: برای تهیه این نرم افزارها کارهای تحقیقاتی جامعی صورت گرفته و کلیه منابع و متون مورد نیاز یک طلبه در آنها پیش بینی و بانک اطلاعاتی فعال شخصی در هر یک قرار داده شده است.

مدیر مدرسه علمیه اباصالح المهدی(عج) به قابلیت های "صرفنامه" اشاره و تصریح کرد: این نرم افزار مجهز به صیغه ساز است است و یک ماده را به شقوق مختلف می برد و معناهای متفات آنها را ارائه می دهد.

وی ادامه داد: اگر یک ماده قرآنی به آن داده شود استفهام، معلوم، مجهول، ماضی، مضارع، امر و نهی و کلیه اشتقاقات آن و ماده اولیه بعضی لغات مشخص می شود.  

وی این نرم افزارها را بهترین منبع برای محققان دانست و گفت: متن کامل 50 جلد کتاب صرف عربی که در کتابخانه های ایران نیز وجود ندارد با تعاملاتی با دانشگاه الاظهر مصر و دانشگاه های مدینه، دریافت و در این نرم افزار وجود دارد.

حجت الاسلام کشکولی اظهار داشت: متن کامل شش جلد کتاب صرف فارسی، فهرست موضوعی و امکان نمایه‌زنی در کتب صَرفی از جمله محتویات این نرم‌افزار است.

وی با اشاره به دیگر محتویات این نرم‌افزار ادامه داد: گنجینه صوتی مشتمل بر 11 دوره تدریس صرف توسط اساتید برتر، معرفی و کتاب‌شناسی کتاب‌های صرفی جدید حاوی 84 جلد کتاب، برنامه هوشمند صیغه‌ ساز صرف به همراه 1919 ریشه قرآنی از جمله محتوای این نرم‌افزار است.

وی با بیان این مطلب که آموزش کتاب صرف ساده مبتنی بر حافظه تصویری توسط 400 اسلاید در این نرم افزار وجود دارد، اظهار داشت: 11 دوره لغت‌نامه در قالب بیش از 60 جلد از کتاب‌های لغوی مرجع، درس نامه صرف حاوی تدریس موضوعی صرف ساده به همراه صوت و متن، تجزیه قرآن به وسیله کتاب الجداول در قالب 31 جلد کتاب، امکان جستجوی قوی در تمام برنامه‌ها، کتابخانه همراه کتب صرفی و شروح آن در 14 جلد، ارتباط قرآن با لغت‌نامه و کتابخانه صیغه‌ساز و برنامه صیغه‌ساز صرف، مخصوص موبایل از دیگر از دیگر محتویات نرم افزار جامع صرف با عنوان "صرفنامه" درسی است.

مدیر مدرسه علمیه اباصالح‌المهدی (عج) اصفهان در خصوص نرم افزار نحونامه نیز گفت: در این نرم افزار کلیه مطالب نحوی مورد نیاز یک محقق قرار داد و امکان ایجاد درخت حافظه جستجو در آن پیش بینی شده است.

وی با بیان این موضوع که این نرم افزار قابلیت نصب بر روی گوشی همراه را دارد، افزود: 12درسنامه از 12 استاد برجسته حاوی متن دروس متداول نحوی به همراه صوت و تدریس اساتید با قابلیت تقطیع صوت در نرم افزار نحونامه وجود دارد.

وی اضافه کرد: تدریس نحو به شکل نمودار وحافظه درختی با استفاده از جلوهای ویژه، بخش ترکیب تک تک کلمات قرآن وکتب نحوی جهت استفاده روی تلفن همراه از دیگر قابلیت های این نرم افزار است.

وی در خصوص نرم افزار کتابخانه جامع صرف و نحو نیز خاطرنشان کرد: همه کتاب های صرفی و نحوی جهان جمع آوری و با دسته بندی، درخت حافظه و فهرست بندی در نرم افزار اصول نامه قابل دسترسی است.

حجت الاسلام کشکولی افزود: علاقه مندان برای تهیه این نرم افزارها می توانند به مدرسه علمیه حضرت اباصالح المهدی (عج) واقع در خیابان احمد آباد مراجعه کنند./1305/ت302/ب

ارسال نظرات