۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۰
کد خبر: ۲۰۸۸۱۲

جشن بخشِش در تهران برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ "جشن بخشِش" به منظور تجلیل از فعالان حوزه عفو و بخشش با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی به همت وزارت ورزش و جوانان در تالار وحدت برگزار شد.
جشن بخشش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، "جشن بخشِش" به منظور تجلیل از فعالان حوزه عفو و بخشش عصر شنبه هفدهم خردادماه با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی و به همت وزارت ورزش و جوانان در تالار وحدت برگزار شد.

 

در این مراسم حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی اصل تشریع حکم قصاص را بازدارنده و مانع گسترش قتل در جامعه دانست و گفت: قصاص در روزگاری در جامعه تشریع شده که به ازای هریک نفر که کشته می‌شود، قتل‌های فراوانی بین قبائل اتفاق می‌افتاد.

 

وی در ادامه به خصوصیات "عفو" اشاره و با بیان این‌که عفو در روایات خصلت اهل‌بیت(ع) و عزت آفرین دانسته شده است، ابراز داشت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند عفو هیچ چیزی بر شما اضافه نمی‌کند مگر عزت.

 

نوه امام خمینی (ره) با بیان این‌که محبت را باید از یک کانونی به جامعه تزریق کرد، گفت: برای این‌که عفو در جامعه ما فراگیر شود، باید فرهنگ شود و برای این منظور باید خودمان در زندگی شروع به بخشش کنیم، مسؤولان هم از خودشان شروع کنند.

 

همچنین در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین غرویان، استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که جامعه ما اکنون نیاز شدید به این نکته دارد که در فضای آن رحمت و عطوفت حاکم باشد، نه کینه و انتقام جویی، بیان داشت: اسلام از ماده سلم به معنای صلح، آشتی و صفا است، جامعه اسلامی وقتی جامعه اسلامی است که مصداق همین موضوع باشد.

 

وی با اشاره به این روایت از نبی اکرم(ص) مبنی بر این‌که «انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق»، ابراز داشت: اگر می‌خواهیم جامعه ما علاوه بر این‌که الهی باشد، نبوی هم باشد، باید به سمت اخلاق حرکت کنیم و یکی از مصادیق اخلاق عفو و گذشت است.

 

برپایه این گزارش محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان در این مراسم با اشاره به این‌که رهبر معظم انقلاب همواره بر مفهوم بخشش و عفو تأکید داشتند و در اعیاد بزرگ بسیاری از کسانی که دچار مشکل شده‌اند را مورد عفو قرار می‌دهند، بر ضرورت ایجاد بستر فرهنگی در موضوع بخشش تأکید کرد.

 

وی با اشاره به این‌که به توسعه فرهنگی(فرهنگ به معنای عام) در نظام ما از ابتدای انقلاب اسلامی تأکید شده است، گفت: این جشن به مناسبت ایجاد یک فرهنگ یا روحیه فرهنگی در خصوص یک عنصری است که در اسلام توجه و تأکید بسیاری به آن شده است.

 

بنا بر این گزارش در این مراسم از شماری از اولیاء دم که از حق قصاص خود گذشت کرده‌اند، هنرمندان، مدیران و قضاتِ فعال در زمینه عفو و بخشش تقدیر و تجلیل به‌عمل آمد.

 

همچنین در این مراسم خانواده جنگل‌بان کازرونی که در جریان درگیری با فرد متخلف به قتل رسیده بود، از حق قصاص خود گذشت کردند.

 

رونمایی از کتاب "دیدار با مسافران مرگ" حاوی روایت‌هایی از بخشش نوشته مهندس مجابی از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

 

حجت‌الاسلام دعایی، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست و صالحی امیری رییس کتابخانه ملی نیز در این مراسم حضور داشتند./956/پ203/ی

ارسال نظرات