۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۵
کد خبر: ۲۰۸۹۱۱
پس از نیم قرن؛

تفاهم فارک و دولت کلمبیا

خبرگزاری رسا ـ در طول ۵۰ سال نبرد میان شورشیان و دولت مرکزی حدود ۲۲۰ هزار نفر که اکثر آنها شهروندان عادی بوده‌اند کشته شدند.
ايوان مارکوئز، رهبر شورشيان چپ‌گراي فارک که نبرد آنها با دولت امسال پنجاه ساله شد

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بی بی سی فارسی در خبری گفت: شورشیان فارک و دولت کلمبیا توافق کرده‌اند برای رسیدگی به هزاران شکایت در مورد قتل‌ها، آدم‌ربایی‌ها و کشتارهایی که در طول چند دهه جنگ داخلی کلمبیا روی داده یک کمیته حقیقت‌یاب تشکیل دهند.


دو طرف پس از نیم قرن رویارویی خون‌بار، به تازگی در کلمبیا به توافقی دو جانبه رسیده‌اند.


بر اساس این توافق قرار است فارک و دولت کلمبیا به تقاضاهای قربانیان گوش فرا دهند و برای یافتن حقیقت در مورد وقایع مورد شکایت کمیته‌ای تشکیل دهند. در طول 50 سال نبرد میان شورشیان و دولت مرکزی حدود 220 هزار نفر که اکثر آنها شهروندان عادی بوده‌اند کشته شدند.


ناظران حصول این توافق را گامی بزرگ در مسیر برقراری صلح میان شورشیان فارک و دولت کلمبیا ارزیابی کرده‌اند.


در بیانیه‌ای که فارک و دولت کلمبیا روز شنبه (هفتم ژوئن - 17 خرداد) در هاوانا، پایتخت کوبا منتشر کردند، آمده است: "حقوق قربانیان قابل مذاکره نیست. قربانیان نه تنها باید در مقام قربانی مورد توجه قرار گیرند بلکه باید حقوق شهروندی آنها نیز مد نظر قرار گیرد."


در ماه‌های گذشته، رهبران فارک و دولت کلمبیا با وساطت کوبا، در هاوانا دور یک میز نشستند و بر سر توافق نامه ای 6 ماده‌ای گفتگو کردند: اصلاحات ارضی، مشارکت سیاسی، مواد مخدر، حقوق قربانیان، خلع سلاح و اجرایی کردن صلح‌نامه.


در پایان این گفتگوها فارک و دولت کلمبیا اعلام کردند که فعلا بر سر سه ماده به توافق رسیده اند که عبارت است از مواد مخدر، اصلاحات ارضی و مشارکت سیاسی.


اکنون تشکیل کمیته حقیقت‌یاب و آمادگی برای شنیدن شکایات قربانیان از حصول توافق بر سر یکی دیگر از مفاد مورد مذاکره دو طرف حکایت دارد.


به نظر، آرتورو والاس، گزارشگر بی‌بی‌سی در بوگوتا، همین که شورشیان فارک پذیرفته‌اند که قربانیانی وجود دارند و باید به حقوق آنها رسیدگی کرد، رویدادی تاریخی و گام بزرگی است.


پیش از توافق، دولت و شورشیان همواره یکدیگر را مسئول کشته شدن دهها هزار شهروند و بی‌خانمانی و جابجایی حدود 3 میلیون کلمبیایی می‌دانستند و هیچ کدام اتهام نقض حقوق بشر را نمی‌پذیرفتند.


همزمان، گفتگوهای صلح میان دولت کلمبیا و فارک این روزها به مناقشه برانگیزترین مبحث در انتخابات این کشور تبدیل شده است.


این گفتگوها که از سال 2012 و توسط حوآن مانوئل سانتوز، رئیس جمهوری فعلی کلمبیا راه اندازی شده است اکنون به شعار اصلی او برای پیروزی در رای گیری روز یکشنبه تبدیل شده است. آقای سانتوز به مردم کلمبیا وعده می دهد که چنانچه برای دور دوم ریاست دولت را بر عهده بگیرد، صلح با فارک را نهایی خواهد کرد.


در همین حال، رقیب دست راستی رئیس جمهور کاندیدا، اسکار ایوان زالوگا می گوید اگر به قدرت برسد این مذاکرات را تمام خواهد کرد. اقای زالوگا مدعی است که در گفتگوهای فعلی، مفاد صلح به نفع فارک تغییر یافته‌اند.
/1421/1409/ح

ارسال نظرات