۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۱
کد خبر: ۲۰۸۹۳۲
استاد حوزه علمیه خراسان شمالی:

والدین راهکارهای ارتباط با جوانان امروزی را بیاموزند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه استان خراسان شمالی با تأکید بر فرا گرفتن راهکارهای ارتباط با جوانان امروزی از سوی والدین، از آنها خواست تا با احترام به شخصیت جوانان و درک موقعیت و احساسات آنها، در برخورد با فرزندان جوان خود همواره نیمه خالی لیوان را نبینند.
والدین راهکارهای ارتباط با جوانان امروزی را بیاموزند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام مهدی مهرپویان، استاد حوزه علمیه استان خراسان شمالی دوشنبه شب در جشن میلاد حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان که در حرم حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا(ع) در بجنورد برگزار شد، با اشاره به ویژگی های شخصیتی حضرت علی اکبر(ع) با قرائت حدیثی از امام حسین(ع)، اظهار داشت: حضرت علی اکبر(ع) شبیه ترین افراد به پیامبر گرامی اسلام از نظر خَلق، خُلق و منطق بود.

 

به گفته وی پسر ارشد امام حسین(ع) هم از نظر سیرت و هم از نظر صورت و اخلاق و تکلم همانند حضرت محمد(ص) بود و بنا به گفته امام سوم شیعیان هر وقت دل اهل بیت(ع) برای پیامبر گرامی اسلام تنگ می شد، به صورت علی اکبر(ع) می نگریستند.

 

حجت الاسلام مهرپویان با اشاره به آیه «انک‌ لعلی‌ خلق‌ عظیم» که اخلاق‌ پیغمبر اکرم(ص)  در آن عظیم‌ شمرده‌ و خدا خطاب به پیامبر گرامی اسلام می‌فرماید تو را خوئی‌ بسیار بزرگ‌ است، اضافه کرد: خدا مبلغ اخلاق پیغمبر است و اخلاق حضرت علی اکبر(ع) نیز همانند پیامبر بزرگ بود که امام حسین(ع) او را شبیه ترین فرد به رسول گرامی اسلامی می دانست.  

 

مسؤول فرهنگی حوزه های علمیه استان خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به جوانان، از آنها خواست تا قدر نعمت جوانی که مهم ترین و با ارزش ترین نعمت است را بدانند.
به گفته وی اگر ارزش این نعمت درک نشده و از آن به درستی استفاده نشود، این نعمت به نقمت تبدیل می شود چرا که شاکله اصلی شخصیت یک فرد در جوانی ریخته می شود.
حجت الاسلام مهرپویان اضافه کرد: بنابراین جوانان در این ایام تا می توانند ارتباط معنوی خود با خداوند را افزایش دهند و دل خود را به باری تعالی اجاره دهند چرا که بنا به فرموده امام صادق(ع) قلب حرم خداوند است و در حرم و خانه خدا نباید غیر او را جای دهیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ارتباط به بین والدین و جوانان پرداخت و با اشاره به بروز برخی مشاجرات و بحث ها بین والدین و فرزندان جوان، چند مورد از راهکارهای ارتباط گیری والدین با جوانان را ذکر و اضافه کرد: احترام به شخصیت جوان یکی از نخستین راهکارهای ارتباط گیری والدین با جوانان است چرا که بنا به فرموده حضرت محمد(ص) فرزندان در هفت سال اول عمر خود سید، در هفت سال دوم خادم و در هفت سال سوم یعنی از سن 14 تا 21 سالگی وزیر هستند.
حجت الاسلام مهرپویان از والدین خواست تا در امور با فرزندان خود مشورت کرده و علاوه بر احترام گذاشتن به نظرات آنها، موقعیت جوانان را نیز درک کنند و خود را به جای آنها بگذارند.
وی با اشاره به این حدیث امام علی(ع) که «فرزندان شما برای زمانی غیر از زمان شما خلق شده اند» اظهار داشت: والدین باید موقعیت جوانان امروزی را درک کرده و ضمن احترام به احساسات و خواسته های آنان؛ خود را اندکی با احساسات جوانان همسو کنند.
حجت الاسلام مهرپویان خوب گوش دادن به سخنان و درددل های جوانان، خوب صحبت کردن با جوانان و همواره عیب و ایراد آنها را بیان نکردن و ابتدا دیدن نیمه پر لیوان را از دیگر وظایف و راهکارهای والدین برای ارتباط گیری مناسب با جوانان امروزی دانست.

این استاد حوزه علمیه خراسان شمالی در پایان با بیان این که مهم ترین سرمایه یک کشور، نیروی انسانی آن مملکت محسوب می شود و در این بین جوانان گل سبد نیروی انسانی هستند، عنوان کرد: به همین دلیل دشمنان تمام توان و انرژی خود را برای اثرگذاری بر این نسل به کار بسته اند و بیشترین تهاجم فرهنگی دشمن؛ نسل جوان را نشانه گرفته است.

 

 

وی سه آسیب اصلی جوانان جامعه اسلامی در زمان فعلی را همنشین بد، بیکاری و عدم اشتغال و اعتیاد ذکر کرد و از مسؤولان و متولیان خواست تا برای درمان این دردها بیش از پیش فعالیت کنند./9314/پ202/ب
ارسال نظرات