۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۲۰۹۰۷۰
عضو کمیسیون بودجه و برنامه مجلس:

روحانی عزم دولت را برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی جزم کند

خبرگزاری رسا ـ عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: ‌اقتصاد مقاومتی با اجرای صحیح و دقیق سیاست‌های اصل 44 و مشارکت مردم در اقتصاد محقق خواهد شد.
عيسي امامي

به گزارش خبرگزاری رسا، عیسی امامی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 19 خرداد) مجلس در نطق میان‌دستور خود با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبری معظم در اواخر سال گذشته خطاب به رئیس جمهور و مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس گفت: ابلاغ این سیاست‌ها ماموریت بی‌درنگ به قوای کشور می‌دهد و بی‌درنگ به معنای حالت فوق‌العاده و ویژه و آماده‌باش استفاده از تمام ظرفیتها است.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر تشکیل قرارگاه تشکیلاتی و عملیاتی برای اجرای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی رهبری معظم و شکل‌گیری جهاد اقتصادی گفت: 3 ماه از زمان ابلاغ این سیاست گذشته است اما هنوز قرائت واحدی از سوی سران سه قوه و دست‌اندرکاران صورت نگرفته است و زمان‌بندی اجرای سیاست‌ها مشخص نشده است.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با طرح این سوال که چه کسی مسئول زمان‌بندی اجرای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و چه کسی ناظر بر آن است، گفت: رهبری معظم در سالروز تشکیل مجلس شورای اسلامی در دیدار با نمایندگان مجلس فرمود در این راستا در منابر عمومی و یا جلسات خصوصی مطالبی را بیان می‌شود و غالباً هم درست است اما باید عمل کرد.

امامی با تاکید بر اینکه حرف بس است و اکنون وقت عمل است، گفت: قوانین و مقررات لازم و نقشه راه در عرصه مختلف باید تهیه شود و برای این تحقق مهم باید یک تلاش کارشناسی از سوی دولت و مجلس برای شناسایی قوانین مزاحم و بازدارنده و قوانین مورد نیاز اقتصاد مقاومتی به صورت هماهنگ و پیوسته صورت بگیرد که متاسفانه چنین اتفاقی نیفتاده هر چند اقدامات پراکنده‌ای صورت گرفته است.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس با بیان اینکه هنوز گرفتار روزمرگی برخی قوانین هستیم و با صف طولانی طرح‌ها و لوایح جهت اصلاح و تفسیر و ایجاد قوانین جدید مواجه هستیم، گفت: پیشنهاد می‌شود مجلس برای 6 ماه از روال عادی فعالیت خارج شود و با فراخوان دولت و مراکز علمی، مرکز پژوهش‌ها و فعالان اقتصادی نسبت به شناسایی قوانین مزاحم و بی‌فایده و شناسایی قوانین مورد نیاز مطابق سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به صورت جامع که از انسجام و پایداری برخوردار باشد، اقدام گردد.

وی با اشاره به نقش‌آفرینی فعالان اقتصادی گفت: با اجرای صحیح و دقیق سیاست‌های اصل 44 و مشارکت مردم در اقتصاد این امر محقق خواهد شد.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه اقتصاد را باید مردمی کرده و به مردم اعتماد کرد، گفت: باید به حقوق مردم احترام بگذاریم تا مردم هم به مثابه آنچه که در صحنه دفاع مقدس و ارزش‌ها و مشارکت‌های سیایس و اجتماعی اهتمام ورزیدند در امر اقتصاد مقاومتی نیزاهتمام و جدیت به خرج دهند.

امامی با بیان اینکه این عرصه به جهاد مقدس نامگذاری شده است، افزود: باید حال و هوای کشور جهادی باشد و مردان این عرصه هم مردان جهادی مانند شهید همت، خرازی‌ها و صیاد شیرازی، بابایی و زین‌الدین‌ها و همان‌هایی که پل خیبر را طراحی و اجرا کردند و از جزیره مجنون عبور کردند و پل دهنه اروندرود را برای آزادسازی فاو طراحی و با تلاش‌های کم‌نظیر طراحی و اجرا کردند و همان‌هایی که در سرمای 30 درجه زیر صفر ارتفاعات و قله‌های منطقه سید صادق و حلبچه را شکافتند و عملیات والفجر 10 را اجرا کردند.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا با تاکید بر اینکه از رئیس‌جمهور انتظار داریم که مراقب عزل و نصب‌ها باشند، گفت: بسیاری از نیروهای ارزشی و جهادی آماده خدمت هستند که می‌توانند دولت را در فضای کنونی یاری رسانند که متاسفانه دعوت نشدند و چه بسا افرادی دعوت شدند که به این تفکر اعتقاد ندارند.

وی در ادامه به مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: مذاکره باید ادامه یابد و ما از مذاکره حمایت خواهیم کرد و همچنان با منطق رهبری (نرمش قهرمانانه) پیگیری می‌کنیم و در عین حال معتقدیم که آمریکا و غرب قابل اعتماد نیستند ون مصالح ما را نمی‌خواهند.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: امیدوارم تیم مذاکره‌کننده با استعانت از خداوند و پشتیبانی مردم و مسئولان و مجلس در این امر خطیر و حساس موفق و سربلند باشد.

امامی در ادامه در تذکری خطاب به رئیس جمهور گفت: عزم دولت را جزم نمایید برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و از ظرفیتی که در بودجه از محل صندوق توسعه ملی، فاینانس و ظرفیت تامین منابع از طریق اوراق مشارکت، اسناد خزانه اسلامی و صکوک فراهم گردیده به نحو مطلوب استفاده کنید.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا افزود: آقای رئیس جمهور فرایند کار سخت و دشوار است و مقاومت دست‌اندرکاران و دستگاه‌های دولتی به صورت بازدارنده است از این رو تلاش کنید که این موارد برطرف شود تا فعالان بخش خصوصی و حتی دستگاه‌های دولتی بتوانند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند.

وی در ادامه در تذکری به وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه یکی از راهکارهای اقتصاد مقاومتی توجه ویژه به امر تولیدات کشاورزی است، افزود: امام خمینی (ره) فرمودند که به دنبال استقلال سیاسی باید به دنبال استقلال اقتصادی باشیم و این امر با محوریت کشاورزی اتفاق می‌افتد.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: استان گلستان با وجود 700 هزار هکتار سطح کشت و با تولید 4.3 میلیون تن محصولات کشاورزی که سهم مهمی در اقتصاد کشور دارد متاسفانه هنوز اقتصادی نیست.

امامی گفت: کشاورزان انتظار دارند در اسرع وقت با تیم مدیریتی، فنی و اجرایی و سازماندهی جدید برای علاج بخش کشاورزی به گلستان سفر کنید و کشاورزان را در نگرانی‌ها که پیوسته با وجود تمامی تلاش‌ها و زحمت‌های طاقت‌فرسا در مراحل کاشت، داشت و برداشت تهدید می‌کند خارج کنید.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشاورزان یک روز نگران تحویل نهاده‌ها، کود، سهم و بذر و افزایش قیمت آنها هستند و روز دیگر نگران آبگرفتگی، سیل و خشکسالی و شاید تحمل خسارت‌های سنگین.

وی افزود: باران سیل‌آسا مقدار باقی‌مانده محصولات کشاورزی را تهدید می‌کند از این‌رو لازم است چاره‌اندیشی کنید و اقدام عملی صورت بگیرد.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه دولت حاضر است صدها میلیارد خسارت دهد اما یک اقدام به حق منطقی و مستمر را در دستور کار قرار ندهد، افزود: با اعتبارات پیش‌بینی شده در بودجه نمی‌توان اقدام موثری کرده باید از منابع صندوق توسعه ملی و مبلغ قابل توجه و برنامه مدون و زمان‌بندی مشخص و مدیریت کارآمد وارد عمل شد.

امامی در ادامه در تذکری به وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: مشخص نبودن نقشه راه توسعه و سردرگمی در تصمیم‌گیری‌ها و مشخص نبودن حمایت از صنعت و تحریم‌های اقتصادی و بالابودن هزینه‌های سربار، استان گلستان را با رکود شدید تولید و تعطیلی واحدهای صنعتی مواجه نموده است.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا افزود: طبق آمار رسمی وزارت صنعت و معدن از 31 هزار واحد تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی حداقل 5 هزار و 400 تعطیل و بقیه با پایین‌ترین ظرفیت مشغول کار می‌باشند. /924/د102/ج
 

ارسال نظرات