۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۹
کد خبر: ۲۰۹۲۸۳
بررسی حمله داعش به برخی استان های عراق در گفت وگوی ویژه خبری؛

داعش در عراق تاب مقاومت ندارد/ لزوم بازسازی ارتش و دستگاه امنیتی عراق/ نقش برجسته مرجعیت دینی در شکل گیری وحدت ملی

خبرگزاری رسا ـ در برنامه گفت وگوی ویژه خبری، نقش ویژه مرجعیت دینی برای مقابله همه مردم و طوایف عراقی به منظور با جریان های تکفیری و تروریستی مورد تاکید قرار گرفت و اعلام شد که داعش در عراق تاب مقاومت ندارد و شکست آنها قطعی است.
سعدالله زارعي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حمله گروهک تکفیری تروریستی داعش به برخی استان های عراق با حضور سعدالله زارعی کارشناس مسائل منطقه در برنامه گفت وگوی ویژه خبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
بر اساس این گزارش زارعی کارشناس مسائل خاورمیانه با محکوم کردن آتش افروزی و جنایات داعش، درباره سقوط استان نینوا در کمتر از یک روز، اظهار داشت: برای این که تصویر روشنی از اتفاقات عراق داشته باشیم باید به اجزای منطقه اشاره کنیم.
 
وی بیان کرد: استان های غربی عراق شامل نینوا، الانبار و صلاح الدین از نظر وسعت یک سوم عراق را دربر می گیرد، اما بخش اعظم آن خالی از سکنه و بیابانی است؛ این سه استان سنی نشین هستند و در طول دوره رژیم صدام و رژیم های قبل از آن با جمعیت بیست درصد عراق بر کل عراق حاکم بودند و در یک دوره هشتصد ساله تحت سیطره کسانی بوده که در همین منطقه زندگی می کردند.
 
زارعی بیان کرد: به همین نسبت ظلم هایی در حق شیعیان، کردها می شد و نمونه های آن در تاریخ سیاسی عراق قابل مشاهده است.
 
استفاده داعش از نمادهای تاریخی 
وی در ادامه با بیان این که داعش به دروغ ادعای مذهبی می کند، گفت: جالب این است که نمادهای تاریخی برای خود انتخاب کرده اند، رهبر این جریان در واقع اسم او ابوبکر نیست و پسوند البغدادی هم ندارد، اسم واقعی او ابراهیم البدری است و قبل از او نیز فردی دیگر با نام جعلی عمر البغدادی رهبر داعش بود که این نام نیز اسم واقعی او نبود.
 
وی تصریح کرد: این که پرچم سیاه را انتخاب کردند به دلیل این بود که می خواستند این گونه القا کنند که ما احیا کننده مجد و عظمت گذشته هستیم.
 
زارعی گفت: داعش از ضعف استان های سنی نشین استفاده کرد، ضعف نخست این استان ها این بود که مردم این منطقه قدری اعتراض داشتند و عربستان توانست بذر نفاق و اختلاف را بپاشاند و با استفاده از سه عنصر پول، سلاح و رسانه هدف خود را به پیش ببرد.
 
وی تصریح کرد: عدد اینها چه در سوریه و چه در عراق آن قدر بزرگ و زیاد نیست، بر اساس شواهد و قرائن تعداد آنها در کل عراق از چند هزار نفر فراتر نمی رود اما به دلیل برخی خلاءها در داخل سیستم عراق نفوذ می کنند؛ عراق کشوری است که طوایف مختلفی در آن هستند و از همه آنها در ارتش حضور دارند.
 
زارعی تصریح کرد: نیروهای ارتش عراق که در این استان ها حضور داشتند به لحاظ ساختاری توان مقابله با اینها را نداشت و داعش در این استان ها از خلاها استفاده کرد و دست به اقداماتی زد.
 
چهار شکست مهم جریان های تکفیری در منطقه در ماه های اخیر
کارشناس ارشد مسائل غرب منطقه در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره انتخابات عراق و اتفاقات سیاسی روی داده و چرایی عدم تاثیر آن در مقابله با گروه های تروریستی، بیان داشت: یک عامل مربوط به جریان های تروریستی است و یک عامل مربوط به پشت صحنه ها است.
 
وی تصریح کرد: جریان های تکفیری در ماه های اخیر شاهد چهار شکست سنگین در منطقه بوده اند، شکست نخست، شکست طالبان در افغانستان بوده است، کسب نیمی از آرا توسط عبدالله عبدالله و پیش بینی پیروزی او در انتخابات، یک شکست بزرگ برای گروه های تکفیری است.
 
زارعی افزود: شکست دوم، شکست شان در عراق است، اینها بعد از لشگرکشی آمریکا به بغداد و سقوط صدام جوخه های ترور تشکیل دادند و شیعه و سنی را کشتند، اما در انتخابات اخیر گروه هایی به پیروزی رسیده اند که حق شان بوده است و در واقع جزو گروه های جهادی و مبارز بودند.
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا اضافه کرد: از حدود 328 کرسی پارلمان عراق، حداقل 250 کرسی در اختیار گروه های جهادی و مبارز است و آنها توقع داشتند با جوخه های ترور عملا حکومت را بگیرند اما موفق نشدند.
 
وی اضافه کرد: در سوریه نیز انتخاباتی با مشارکت 74درصدی مردم و پیروزی 89 درصد بشار اسد حاصل شد و این یک شکست تلخ و دردناک برای جریان های ترور و تکفیر بود.
 
سعدالله زارعی بیان کرد: شکست دیگر آنها در مصر بود؛ البته درست است که اسلام گرایان هم شکست خوردند و ما از این بابت متاسفیم اما تکفیری ها هم شکست خوردند؛ این چهار شکست ضربه سنگینی برای آنها بود.
 
جریانی که بیداری اسلامی را برنمی تابد به دنبال ایجاد تغییر در عراق با استفاده از زور و سلاح است
زارعی خاطرنشان کرد: در عرصه منطقه ای نیز جریان داعیه دار انقلاب ها، در عراق نیز داعیه دار هستند؛ اگرچه برخی کشورها در ظاهر از گروه های تروریستی فاصله می گیرند اما در اظهارات خود دم از تفاهم با آنها می زنند.
 
این کارشناس مسائل منطقه ای تاکید کرد: جریانی که بیداری اسلامی را در منطقه و جهان برنمی تابد مایل است با استفاده از زور در عراق تغییراتی ایجاد کند.
 
زارعی درباره ارزیابی خود از چشم انداز آینده تحولات عراق، تاکید کرد: داعش در عراق از خلاء قدرت در استان های سنی نشین و اختلافات موجود و ضعف ساختاری ارتش عراق در این منطقه استفاده کرد.
 
وی بیان داشت: البته این خلاء در استان های شیعه نشین وجود ندارد و شاهد آن این است که در سال های گذشته جز اقدامات انتحاری که به لحاظ نظامی ارزش چندانی ندارد، در مناطق شیعه نشین عملیات نظامی نتوانسته اند انجام دهند.
 
زارعی اظهار داشت: اینها در مناطق کردنشین هم نمی توانند اقداماتی انجام دهند، بنابراین جولان آنها در همین سه استان است، که البته الان بیشتر در دو استان است، عدد شان هم آن قدر بالا نیست که ارتش عراق نتواند با بازسازی که انجام می دهد با آنها مقابله کند.
 
وی بیان کرد: وقتی صحبت از بازسازی دستگاه ارتش و امنیتی می شود، این امکان دارد و نخست وزیر عراق و شخصیت های سیاسی نیز بر این نکته تاکید کرده اند.
 
کارشناس مسائل منطقه ای تصریح کرد: از خردادماه سال گذشته تاکنون تروریسم و جریان های تکفیر و ترور در سوریه دستاوردی نداشته است و برعکس تمامی پیروزی ها متعلق به ارتش و ملت سوریه بوده است.
 
وی با بیان این که داعش در عراق تاب مقاومت ندارد، گفت: جریان ترور و افراطی گری آمیخته با توده های مردم هستند و این که بتوان آنها را با یک بمباران از بین برد امکان ندارد چراکه در بین مردم هستند.
 
زارعی تاکید کرد: شکست تروریسم در عراق امری قطعی اما زمانبر است و نیاز به بازسازی نیروهای امنیتی عراق دارد. در سطح منطقه نیز با توجه به نفرت مردم از این جریان ها، آنها آینده ای نخواهند داشت.
 
نشست نخست وزیر و سران طوائف عراق در منزل ابراهیم جعفری
گزارش خبرگزاری رسا حاکی است، خامنه خبرنگار صدا و سیما در بغداد نیز در ارتباط زنده تلویزیونی، ضمن بیان آخرین وضعیت عراق و استان هایی که درگیری در آن در جریان است، تصریح کرد: آخرین خبرها حاکی از این است که سران طوائف عراق امشب در منزل آقای ابراهیم جعفری گردهم آمده اند و در این مراسم نخست وزیر و مقامات ارشد عراق از جمله عمار حکیم و شخصیت های سنی و مسیحی حضور دارند.
 
وی بیان داشت: پارلمان عراق فردا به درخواست نخست وزیری و رییس جمهور برای بررسی وضعیت اعلام وضعیت قرمز تشکیل جلسه خواهد داد و البته برخی از گروه ها اعلام کرده اند که به آن رای مثبت نخواهند داد.
 
با اعزام نیروهای تازه نفس پیشروی داعش ناکام مانده است
خبرنگار واحد مرکزی خبر بیان کرد: به نظر می رسد تحولات در صحنه نظامی نیز به شدت در حال تغییر است، نیروهای تازه نفس عراقی به منظقه اعزام شده اند؛ تلاش داعش برای پیشروی ناکام مانده است، شهر تکریت نیز پس از درگیری های شدید در اختیار نیروهای عراقی قرار گرفته است و استاندار صلاح الدین که گفته می شد گریخته، اعلام کرده وضعیت در حال کنترل است.
 
وی بیان داشت: در کنار این تحولات تاکید مراجع تقلید و علما بر وحدت گروه های سیاسی و لزوم کمک به نیروهای امنیتی و ارتش سبب شده نیروهای مردمی برای مبارزه با داعش شکل بگیرد.
 
تعداد نیروهای امنیتی مستقر در استان نینوا 10 برابر داعش بوده است
خامنه درباره اظهارات نخست وزیر عراق درباره کم کاری و خیانت برخی از ماموران و نیروهای پلیس و ارتش، بیان کرد: این یک واقعیت است که در سیستم ارتش عراق خلاء وجود دارد و همین عدم تجانس سبب شده بسیاری از افراد در موقع حمله به مقابله برنخیزند و حتی گفته شده با آنها که مقابله نکنند، در حالی که تعداد آنها بیش از ده برابر داعشی هایی است که در عراق حضور دارند و به راحتی مبارزه با تروریست ها امکانپذیر بوده است.
 
وی افزود: اختلافات میان گروه های سیاسی و استفاده از این خلاء توسط داعش سبب شد که این وضعیت بوجود بیاید و به همین دلیل اکثر شخصیت های عراقی ها خواسته اند که به این وضعیت رسیدگی شود و باید با کسانی که سلاح های خود را زمین گذاشته اند برخورد جدی شود.
 
خامنه بیان کرد: این سلسله تحولات سبب شد موصل سقوط کند و همین سبب شد تعداد بسیاری از تروریست ها وارد موصل شدند و داعش تعداد دیگری را جذب کند.
 
عراقی ها برای حفظ وحدت باید اختلافات را کنار بگذارند
خبرنگار صدا و سیما در بغداد درباره امکان تفاهم دولت، مجلس، عشایر و کردها برای مقابله با تروریست ها، تاکید کرد: اوضاع سخت و دشوار است، شرایط عراق و وضعیتی که در پنج ماه گذشته در الانبار شاهد بودیم نشان می دهد عراقی ها باید با وحدت و بدور از اختلاف های سیاسی حل کنند.
 
وی بیان داشت: هرچند الان عشایر استان های جنوبی و برخی استان های شمالی و غربی و مردم استان های مرکزی و جنوبی آماده شده اند تا به مقابله با داعش برخیزند، اما این کار زمانی تحقق می یابد که یک برنامه ریزی صحیح برای استفاده از نیروهای مردمی صورت گیرد.
 
وی بیان کرد: ارتش عراق در صحنه نظامی و مبارزه با ترورییست ها تجارب خوبی را کسب کرده است، اما جابجایی ارتش و استفاده از نیروها نیاز به چینش دارد و این کار باید با هوشیاری صورت گیرد.
 
خبرنگار واحد مرکزی خبر در بغداد گفت: داعش گروهی است که بدون این که نیاز به سازماندهی خاص داشته باشند عمل می کنند، اما ارتش باید سازماندهی خاص خود را برای حرکت و حمایت داشته باشد.
 
خامنه تصریح کرد: اتفاقی که افتاده به نظر می رسد همه عراقی ها درک کرده اند که تروریست ها خط قرمز برای آنها هستند و همدلی سران سیاسی در پی شرایط ایجاد شده امیدوار کننده است که این وضعیت بتواند شرایط را بهبود ببخشد. /924/پ200/ج
ارسال نظرات