۲۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۱
کد خبر: ۲۰۹۲۹۵
حجت‌الاسلام فرزانه:

جامعه بدون عقلانیت یک جامعه مستضعف است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت مشهد تأکید کرد: شهید بهشتی گفت ما تصمیم نداریم حوزه‌های علمیه را حزبی کنیم، جایگاه حوزه‌ها بسیار بالاتر از این اسامی و دروغ‌هاست، دیگران باید از روحانی تأثیر بگیرند نه روحانی از دیگران.
حجت الاسلام فرزانه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدباقر فرزانه، شب گذشته در همایش فصلی ائمه جماعات مساجد مشهد که از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان در حسینیه امام رضا (ع) برگزار شد با اشاره به اهمیت موقعیت امام جماعت، گفت: منصب امام جماعت یکی از مناصب اصلی آخوند است و یکی از بهترین کارهاست چون ما از مردم هستیم.
وی با بیان این‌که شما به عنوان ائمه عادل در مساجد با مردم صحبت می‌کنید، ادامه داد: هرچه ارتباط روحانی با مردم عمیق‌تر و گسترده‌تر باشد در انجام وظیفه خود موفق‌تر است؛ شما به عنوان ائمه عادل در مساجد با مردم صحبت می‌کنید، این یک وظیفه به دوش انسان می‌گذارد که به عنوان عادل با مردم صحبت کند اما تأثیر خود را نیز می‌گذارد.
امام جمعه مشهد عنوان داشت: کار روحانی سخت ترین کارهاست چراکه هدف این کار، ساخت، تربیت و پرورش انسان است و از این رو برخی پیامبران 50 سال تلاش کردند اما چیزی به دست نیاوردند.
وی با بیان این‌که همه پیامبران از اول تا پیامبر اعظم، تلاش کردند تا جامعه‌ای از بشریت بسازند که در آن هفت مؤلفه وجود داشته باشد، افزود: اگر این هفت مؤلفه در جامعه بود، آن جامعه‌ای است که پیامبران تلاش کردند بسازند؛ هیچ پیامبری به طور کامل موفق نشده است جامعه‌ای با این خصوصیات بسازد اما در این بین، خاتم‌الانبیاء در کار خود موفق‌ترین بوده‌اند.
حجت الاسلام فرزانه اولین خصوصیت جامعه مطلوب انبیاء را ایجاد ارتباط عمیق فکری و ذهنی بین انسان و خدا عنوان کرد و گفت: انبیاء همواره تلاش داشتند تا این ارتباط را ایجاد و وارد صحنه زندگی فرد بکنند؛ همان چیزی که به توحید نظری و توحید عملی تعبیر شده است.
وی به آیه « وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولاً أَنِ اعْبُدُواْ اللّهَ وَاجْتَنِبُواْ الطَّاغُوتَ» اشاره کرد و بیان داشت: این رابطه فکری و ذهنی مردم با خدا، اولین حرکت تمام انبیاء در تاریخ بوده، هرچه رابطه انسان با خدا عمیق‌تر شود، به آن جامعه مطلوب نزدیک‌تر می‌شویم در واقع، رابطه با خدا، برترین، عمیق‌ترین و حساس‌ترین رابطه انسان است.
انبیاء به دنبال تحقق عدالت در جامعه بودند
امام جمعه موقت مشهد اظهارداشت: دومین مؤلفه ای که انبیاء برای آن تلاش کردند تحقق عدالت بود؛ عدالت به این معنا که همه انسان‌ها در برابر سه چیز مساوی باشند؛ در برابر حقوق، به حکم این که انسان است حقی دارد و همه در برابر حقوق برابر هستیم؛ برابری در برابر مقررات؛ همه در مقابل مقررات الهی برابر هستند و برابری در حدود و قوانین کیفری.
وی با اشاره به این آیه « لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»، تصریح کرد: عدالت مثل یک باران به موقع و به اندازه است که اگر در جامعه حاکم شد، تمام استعدادها و توانایی‌های انسان از قوه به فعل تبدیل می‌شود.
جامعه بدون عقلانیت یک جامعه مستضعف است
حجت‌الاسلام فرزانه به تلاش انبیاء برای ساخت جامعه‌ای که انسان‌ها در آن جامعه به‌وسیله عقل خدادادی مسیر زندگی را کشف کنند، اضافه کرد: انسان باید علاوه بر عقل بتواند با کمک اراده خود مسیر را انتخاب کند و این یعنی استقلال؛ فضا به‌گونه‌ای نباشد که مردم یا نتوانند مسیر را انتخاب کنند یا اگر انتخاب کردند نتوانند به آن دست پیدا کند که اگر این‌گونه باشد، آن جامعه یک جامعه مستضعف است.
وی، حاکم شدن معنویت و اخلاق بر تمام حرکت‌های مادی و حیاتی انسان را هدف دیگر انبیاء عنوان کرد و اظهار داشت: اگر درس می‌خوانم، اگر درس می‌دهم، اگر سیاسی هستم و یا هرچه هستم، در همه کارها خدا حاکم باشد؛ بین کار در مسیر معنویت و کار خارج از مسیر معنویت تفاوت بسیاری وجود دارد، در اولی از مسیرهای خاصی استفاده می‌کنیم و در راه دوم از هر مسیری که بتوانیم، اگر در مسؤولی معنویت حاکم باشد دیگر خبر اختلاس او به گوش نمی‌رسد.
تلاش پیامبران بر فعلیت استعدادها بود
امام جمعه موقت مشهد، وجود امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و همچنین به فعلیت رسیدن تمام استعدادهای یک جامعه را جنبه دیگر فعالیت انبیاء عنوان کرد و بیان داشت: پیامبران تلاش کردند جامعه‌ای درست شود که تمام استعدادهای نهفته در انسان تربیت شده، شناسایی و استخراج شود، برکت داده شود و در اختیار سایر انسان‌ها قرار گیرد که مصداق این اصل، آیه: « وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ...» است.
وی افزود: به عقیده شفاف متکی به وحی، سنت و عملکرد تاریخ شیعه در زمانی خاص، انسانی مقدس و عالی‌قدر ظهور خواهد کرد به نام مهدی و جامعه‌ای با این خصوصیت‌ها در سراسر عالم ایجاد خواهد کرد.
حجت الاسلام فرزانه خاطرنشان کرد: امید و آرزو برای رسیدن به چنین روزی یعنی جامعه ‍ای که چنین خصوصیاتی داشته باشد در فرهنگ شیعه یعنی انتظار و بهترین کار در پیشگاه خداوند انتظار است.
وی ادامه داد: پنج خصیصه برای انسان منتظر وجود دارد که اولین آن، یقین منتظر به وقوع چنین حادثه ای است که انسانی مقدس و عالی مقام می‌آید و چنین جامعه‌ای را ایجاد می‌کند؛ خصوصیت دوم این است که منتظر خود را ساخته و برای آن روز آماده کرده است؛ فرصت خود ساختن در آن روز وجود ندارد و اگر خودساختگی وجود نداشته باشد در زمان ظهور با مشکل مواجه خواهد شد.
رابطه عمیق قلبی با حضرت مهدی (عج) خصوصیت یک منتظر است
رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی خصوصیت سوم را انتظار همیشگی برای وقوع آن حادثه عنوان کرد و گفت: کسی که تا آن جامعه ایجاد نشده است به کمتر از آن خشنود نشده باشد، چهارمین خصوصیت و ایجاد یک رابطه عمیق قلبی، روحی و ذهنی با حضرت مهدی (عج) و این که همیشه خود را در محضر آن حضرت ببیند، پنجمین خصویت یک منتظر است.
وی هدف نظام مقدس جمهوری اسلامی را تحقق همان خصوصیاتی دانست که انبیاء برای ایجاد آن جامعه تلاش کردند و یادآور شد وقتی در سخنان امام راحل و مقام معظم رهبری دقت می‌کنیم، آیا هدفشان جز آن خصوصیات است؟ مگر هدف نظام تحقق عدالت نیست؟ مگر هدف نظام استقلال نیست؟ مگر هدف نظام گسترش معروف و ریشه‌کن شدن منکر نیست؟ مگر هدف نظام از قوه به فعلیت رسیدن همه استعدادها و نورانی کردن زندگی به علم و دانش و ریشه‌کن کردن خرافات از زندگی‌ها نیست؟ اما این فرق است بین این که یک انسان این اهداف را دنبال می‌کند یا یک حکومت، قدرت حکومت دیگر قدرت یک انسان نیست.
پس از انقلاب گام‌های سنگینی برداشته شد
رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی به مسیر پیموده شده در 35 سال پس از انقلاب اشاره کرد و عنوان داشت: باید دقت کرد که در این 35 سال چقدر راه آمده‌ایم نه این که چقدر راه مانده، چه گام‌هایی برداشتیم، اگر نگاه کنیم به مسیر پیش رو، راه زیادی داریم اما اگر نگاه کنیم به پشت سر گام‌های سنگینی برداشته‌ایم؛ به تعبیر مقام معظم رهبری، در عرض 35 سال به اندازه 350 سال کار شده است اما به اندازه 3500 ظرفیت کار وجود دارد؛ این نظام همان ارمغان‌ها را دنبال می کند اما در مسیری لبریز از سنگ و مانع حرکت می‌کند.
وی اختلافات موجود در جامعه را اولین مانع بر سر راه نظام دانست و گفت: هر چند نفری جمع می‌شوند و عناوینی را ایجاد می‌کنند، مثل سازمان مجاهدین خلق و یا سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی؛ این عنواین دروغین است، به برکت این عنواین همواره اختلافات وجود داشته، گسترش پیدا کرده و عمیق شده.
طلاب در دام گروه‌ها و حزب‌های دروغین نیفتند
امام جمعه موقت مشهد  ادامه داد: طلبه و روحانی نباید در دام این اسامی دروغین اختلاف آفرین باشد، هرجا هستید آخوند باشد، آخوند رسالتی دارد و هرجا در قالب همین هویت وارد شدید جذابیت خودتان را خواهید داشت؛ شهید بهشتی گفت ما تصمیم نداریم حوزه‌های علمیه را حزبی کنیم، جایگاه حوزه‌ها بسیار بالاتر از این اسامی و دروغ‌هاست، دیگران باید از روحانی تأثیر بگیرند نه روحانی از دیگران.
وی با بیان این‌که به روحیه سال 57 نیاز است و بدون آن روحیه این راه ادامه پیدا نمی‌کند، عنوان داشت: تنبلی و کم کاری، مانع سوم بر سر راه است چه در شکل آخوند باشیم، چه وزیر باشیم و چه در جایگاه وکیل.
حجت الاسلام فرزانه، یأس و ناامیدی را دیگر سنگ پیش روی موفقیت نظام دانست و بیان داشت: اشرافی‌گری، تن‌پروری، لذت‌طلبی و آسایش‌خواهی؛ مواردی است که نظام را با مشکل مواجه کرده است./9315/پ201/ب
ارسال نظرات