استاد حوزه و دانشگاه:
انسان بیتفاوت نسبت به انحرافات، منتظر امام نیست
خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ضرورت نگاه به مفهوم انتظار در حکم یک عمل عبادی اظهار داشت: اگر نوع نگاه منتظر به مفهوم انتظار، تنها بعد معنوی آن و صرفاً برای کسب ثواب از حالت انتظار باشد، خود میتواند نوعی آفت باشد که وقتی با بیاعتنایی به احوال جامعه و بیتفاوتی به آن همراه میشود، ظلم و جفا به ساحت مقدس امام زمان(عج) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام سید عبدالحمید شهاب شامگاه شنبه 24 خردادماه در مسجد صدریه تهران با طرح یک پرسش درباره مهدویت و انتظار ظهور گفت: آیا نگاه یک منتظر به حقیقت انتظار و مفهوم انتظار غیبت حضرت ولیعصر(عج)، به حکم یک عمل عبادی باید باشد یا صرفا جنبه روحی و روانی و معنوی داشته و فقط ثوابها و عنایاتی نزد خدا برای منتظر موردانتظار است؟
وی در پاسخ به این پرسش به حدیثی از امام صادق(ع)مبنی بر اینکه«منتظر امر ظهور فرزند من، همینکه منتظر است، ثواب عملش همانند کسی است که در راه دفاع از دین، در خون خود غلطیده و شهید شده است.» اشاره کرد واظهارداشت: اینکه انسان فقط منتظر باشد و دعا کند و نسبت به اتفاقات و انحرافاتی که در جامعه به وجود میآید، بیتفاوت باشد، منتظر واقعی نیست.
حجتالاسلام شهاب به اجماع همه کارشناسان امور مهدویت در این باره اشاره کرد و گفت: اگر نوع نگاه منتظر به مفهوم انتظار، تنها بعد معنوی آن و صرفا برای کسب ثواب از حالت انتظار باشد، خود میتواند نوعی آفت باشد که وقتی با بیاعتنایی به احوال جامعه و بیتفاوتی به آن همراه میشود، در حقیقت ظلم و جفا به ساحت مقدس امام زمان(عج) است.
عضو هیأت علمی کانون قرآن و عترت نهاد رهبری با بیان اینکه انتظار باید هدفمند، متحرک، پویا و تأثیرگذار بر جامعه باشد، خاطرنشان کرد: این انتظار از آنجایی شکل میگیرد که شخص منتظر به مفهوم انتظار به حکم یک عمل عبادی بنگرد؛ در اینصورت است که شخص عامل به آن شده و با وظایف این عمل آشنا میشود و خود را منطبق با این مفهوم خواهد کرد.
وی به سیر تاریخی دیدگاهها نسبت به مفهوم انتظار اشاره و تصریح کرد: تاریخ ثابت کرده است آنانی که به حقیقت امام معصوم(ع) مانند یک عمل عبادی نگاه نکردهاند و تبعیت از اوامر و نواهی او را سرلوحه کار خود قرار ندادهاند، آن امام(ع) به تنهایی کشیده خواهد شد؛ همچنانکه در سنه 61 هجری در شب عاشورا بیش از چهار هزار نفر در رکاب اباعبدالله(ع) هستند و عصر عاشورا تنها 72 نفر در کنار حضرت باقی میمانند.
حجتالاسلام شهاب دلیل این تنهایی امام(ع) را عدم آشنایی با شرح وظایف عبادی افرادی ذکر کرد که مفهوم امامت را درک نکردهاند و ادامه داد: امروزه هم اگر مردم آگاه نباشند و به وظایف خود و معنای انتظار به عنوان یک عمل عبادی نگاه نکنند، امام زمان ما نیز در کنج تنهاییشان باقی خواهند ماند.
وی در بخش دیگری از سخنانش برخی از وظایف منتظران را برشمرد و گفت: بر اساس استنباط عقلی، چنانچه فرد فرد منتظران این وظایف فردی را رعایت کنند، کانون اجتماع منتظران مهدی(عج) اصلاح شده و همه منتظران به وظایف خود آگاه خواهند شد.
این استاد حوزه و دانشگاه سپس به تشریح این وظایف پرداخت و اظهار داشت: معرفت و شناخت نسبت به امام(ع)، ایمان و عمل صالح، اطاعت از امام(ع) و اظهار محبت نسبت به ایشان چهار وظیفه مهمی هستند که یک منتظر واقعی باید در خود بروز داده و داشته باشد، یعنی باید امام زمان(عج) را با ماهیت امامتش شناخت.
وی با انتقاد از برخی ناهنجاریها به بهانه جشن و شادمانی برای میلاد امام زمان(عج) تاکید کرد: مشکل عمده جامعه امروز ما، برخورد سطحی و سنتی با مفهوم مهدویت و انتظار است، به گونهای که معرفت نسبت به امام زمان(ع) از حیث اندیشه، عقیده و سلوک و رفتار بسیار پایین است. متاسفانه بسیار مشاهده میشود که به بهانه میلاد امام عصر(عج) هزینههای آنچنانی برای چراغانی، طاق نصرت، کیکهای چند طبقه چند ده میلیونی و ... میشود و در کنار آن بساط موسیقی حرام و ریب و رقص و آواز و بسیاری از ناهنجاریهایی که با معرفت به امام(ع) تناقض دارد، پهن است که نشان از عدم معرفت نسبت به مفهوم انتظار و اصل امامت دارد.
این واعظ به چند روایت در خصوص یاران حضرت مهدی(عج) اشاره کرد و گفت: امیرمومنان(ع) میفرمایند، یاران فرزندم مهدی کسانی هستند که اهل ایمانند، مومن و آگاه به مقام عالی امامتند، خداشناسند و موازین دینی را میفهمند و رعایت میکنند؛ و امام جعفر صادق(ع) هم میفرمایند، امام خود را بشناس؛ وقتی او را شناختی، به درستی دیگر دیر و زود شدن حضورش برای تو خطری ایجاد نمیکند، چون او را همیشه حاضر و ناظر میبینی و در مسیر دچار خطا و اشتباه نمیشوی.
وی از اطاعت از امام(ع) به عنوان تطبیق دادن نفس با فرامین و خواستههایی که حجت خدا از طرف او بیان میکند، نام برد و عنوان کرد: موید این مطلب، زیارت جامعه کبیره است و نتیجه آن هم هدایت به صراط مستقیم و مکتب اهل بیت(ع) است. امام صادق(ع) در وصف منتظران عصر غیبت میفرمایند، منتظران فرزندم مهدی(ع) در فرمانبرداری، از کنیزی که از مولایش اطاعت و فرمانبرداری میکند به مراتب مطیعتر هستند.
حجتالاسلام شهاب از محبت به امام عصر(عج) به عنوان یکی دیگر از وظایف مهم منتظران یاد کرد و در بیان جلوههای این محبت گفت: بر اساس روایات، به یاد حضرت بودن، دعا برای سلامتی و ظهور حضرت، صدقه برای سلامتی وجود مقدس ایشان، مقدم داشتن خواستههای امام زمان(عج) بر خواستههای خود، تلاش برای کسب رضایت ایشان و تجدید بیعت، مشتاق بودن به امر ظهور و تأسی جستن به راه، سیره و منش حضرت، از جلوههای محبت به امام زمان(عج) محسوب میشود و بنا بر فرمایش رسول اکرم(ص)، آن 313 نفر یاران ویژه امام عصر(عج) افرادی هستند که همه زندگی و وجودشان بر منش و منطق امام زمان(عج) منطبق شده است./9591/پ202/ص
ارسال نظرات