۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۲۰۹۶۲۵
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

ملاک رویت هلال ماه نظر ولی فقیه است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان گفت: برای رویت ماه ابتدا و آخر ماه مبارک رمضان ملاک، نظر حاکم اسلامی باشد.
آيت الله نورمفيدي، نماينده ولي فقيه گلستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در گرگان، آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی، نماینده ولی فقی در گلستان پیش از ظهر امروز در جلسه ستاد استهلال استان در گرگان افزود: مسأله استهلال از  موضوعات مهم امت اسلامی است که به علت جایگاه مهم فقهی آن در بین مذاهب اسلامی از حساسیت و اهمیت ویژه ای  برخوردار است.

 

نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که برخی از فقها و مراجع، تولد ماه را ملاک حلول ماه مبارک رمضان می‌دانند، افزود: اما برخی دیگر که اکثریت علما را شامل می‌شوند اعتقاد دارند ملاک حلول ماه، رویت ماه است.

 

امام جمعه گرگان با بیان این که بین فقها هم رویت ماه دو روش وجود دارد، تصریح کرد: برخی از مراجع عظام تقلید می‌گویند ماه حتماً باید با چشم حقیقی دیده شود و برخی دیگر نظر داده‌اند، رویت ماه با چشم مسلح نیز کفایت منی کند.

 

آیت‌الله نورمفیدی با تأکید براین که برای جلوگیری از هرگونه اختلافی که باعث تفرقه و ایجاد وحدت رویه در مورد مسأله ماه در ابتدا و آخر ماه مبارک رمضان بهتر است ملاک، حکم ولی فقیه به عنوان حاکم اسلامی باشد، خاطرنشان کرد: اختلافات فقهی در این زمینه به زودی حل نمی‌شود و ممکن است جامعه اسلامی متشتت شود و بنابراین مرجعیت تعیین اول و آخر ماه رمضان حداقل در ایران حکم حاکم اسلامی باشد.

 

نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: رضایت الهی در عمل به وظایف شرعی و دینی است و همه فعالیت‌های ما باید منطبق با احکام شرعی باشد.

 

مسؤول دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گلستان نیز در این جلسه گفت: با توجه به این مسأله استهلال ماه در کشور زیر نظر مقام معظم رهبری فعالیت می کند در سال و به ویژه ابتدا و آخر ماه مبارک رمضان نتایج فعالیت های گروه های رصدی در استان برای دفتر ایشان ارسال می‌شود.

 

حجت الاسلام ابوالفضل عامری، مسؤول دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گلستان با اشاره به فعالیت گروه های رصدی در استان، یادآور شد: برای رویت ماه در ابتدا و آخر ماه رمضان دو گروه اصلی که در تپه هزارپیچ گرگان و منظقه خالدنبی شهرستان کلاله و چهار گروه فرعی با استقرار در شهرستان‌های آق قلا، ترکمن، گنبدکاووس و علی آبادکتول و با حضور بیش از 50 نفر فعالیت خواهند داشت./1315/پ202/ب1

ارسال نظرات