تبیین شرایط انتظار در درسهایی از کتاب بحارالانوار
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی«سرچشمه» هفتمین جلسه از سلسله جلسات درسهایی از کتاب شریف بحارالانوار از سوی حجت الاسلام محمد جواد محمدی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در مسجد 72 تن مجموعه شهدای انقلاب اسلامی«سرچشمه» برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد محمدی در ابتدای جلسه ضمن تبریک شب میلاد با سعادت منجی عالم بشریت، عصاره فضایل و مکارم انبیاء و اولیاء حضرت بقیه الله الاعظم، به تفسیر این روایت نبوی که «اَفضَل اعمال آُمَّتی اِنتظارَ الفَرَج من الله» با ارزشترین اعمال امت من انتظار فرج الهی است پرداختند.
وی انتظار را به معنای ایجاد آمادگی درونی و معنوی از یک سو و اصلاح محیط جامعه از سوی دیگر دانست و گفت: هنگامی که کسی در انتظار شخص یا حادثهای است، جدیت و کوشش خود را برای ایجاد تهیّأ و آمادگی به کار میبرد انتظار در معارف شیعه نیز یعنی اصلاح خویشتن و جامعه «فجدّوا و انتظروا» که در اخبار اهل بیت وارد شده به معنای انتظار با جدیت و با فعالیت است نه خمودی و انفعال، امام صادق(ع) میفرمایند: کسی که دوست دارد از اصحاب امام زمان(عج) باشد، باید با خداترسی و اخلاق عمل کند: من سرّه ان یکون من اصحاب القائم، فلینتظر و لیعمل بالورع و محاسن الاخلاق و هو منتظر.
حجتالاسلام محمدی در ادامه با نقل حدیثی از امام علی (ع) ادامه دادند: «ما اعطی اللّه سبحانهُ العَبد شَیئا مِن خیرِ الدنیا وَ الآخِرَة اِلاّ بحُسنِ خُلقِهِ وَ حُسنِ نیته»: خداوند از خیر دنیا و آخرت چیزی به کسی نداد مگر به خاطر اخلاص و حسن خلق او، خداوند از ما در مقابل مردم اخلاق نیکو و در برابر خود اخلاص و صفای نیت خواسته است این همان مفهوم انتظار درونی است و این انتظار خودش بهترین فرج و نجات و گشایش است زیرا در ادامه همین حدیث میفرماید: کسی که طبق خدا ترسی و اخلاق نیکو زندگی کند و قبل از ظهور حضرت از دنیا برود همان اجری را خواهد برد که یاران ایشان میبرند، امام زمان(عج) فرمودند: استفاده از من در زمان غیبت مانند استفاده از خورشیدی است که ابرها جلوی آن را پوشاندهاند خورشید پشت ابر پنهان است اما میتوان از نور و حرارت و ثمرات آن بهره برد در زمانی که هیچ پرچم و علم هدایتی نیست به توصیه امام صادق(ع) به عبدالله بن سنان دعای غریق را بخوانید که چنین است: «یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک».
وی در ادامه بیان داشت: روایتی از پیامبر اکرم(ص) در کتاب بحارالانوار در کتاب عقل و جهل اوصافی برای انسان عاقل تشریح شده است که بیانگر ویژگیهای واقعی خردمندی است، ویژگی اول شخص خردمند، حلم و بردباری نسبت به جهالت دیگران است صبوری یکی از بهترین خصوصیات انسانی و از رموز خوشبختی است «و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر» هرگز نه محیط انسانی و نه محیط طبیعی و مادی به نقطه کاملا مطلوب نخواهد رسید، چنین توقعی از دنیا بسیار غلط و اشتباه است در وصف دنیا آمده که دار بالبلاء محفوفة یعنی عالمی پیچیده در بلاها و سختیها در محیط خانواده هیچ فرزندی با عصبانیت تربیت نمی گردد، در حالیکه حلم تاثیر مجعزه آسایی در عکسالعمل دیگران دارد امام علی(ع) فرمود: اگر بردبار نیستید خود را وادار به بردباری کنید تا کم کم از آنان شوید.
این مدرس حوزه در ادامه تفسیر روایت نبوی اضافه کرد: بنا به قول رسول اکرم(ص) گذشت و بخشش از دیگر اوصاف عقل است در واقعه کربلا «حر بن یزید ریاحی» نزد سیدالشهداء(ع) آمد و زمانی که رفتار بزرگوارانه حضرت را دید شاید گمان کرد حضرت او را نشناخته است، لذا ناباورانه خود را چنین معرفی کرد: انا صاحبک الذی حبسک عن الرجوع و جعجع بک یعنی من همان کسی هستم که بر تو سخت گرفت و مانع بازگشت تو شد! اما حضرت با نهایت کرامت و گذشت او را پذیرفت و به او فرمود: که خداوند توبه تو را خواهد پذیرفت در سوره یوسف(ع) میبینیم که این پیامبر خدا چگونه مورد ظلم و جفای برادران حسود خود واقع شد و سالیان سال رنج بردگی و زندان و تهمت را تحمل کرد اما هنگامی که عزیز مصر شد و میتوانست از آنها انتقام بگیرد، جز گذشت کریمانه رفتار دیگری از خود نشان نداد: «لا تثریب علیکم الیوم یغفر الله لکم و هو أرحم الراحمین» ما چگونه میتوانیم ذرهای از بزرگواری حضرت یوسف(ع) و گذشت او را تجربه کنیم! چگونه خود را به اخلاق قرآنی بیاراییم، پیامبر اسلام(ص) فرمود کسی که عذرخواهی دیگران را چه حق با آنان باشد و چه درصدد توجیه باشند، نپذیرد با من در حوض کوثر وارد نخواهد شد: «من لم یقبل المعذرة من محق او مبطل لم یرد علی الحوض».
درس هایی از کتاب شریف بحارالانوار هر هفته پنجشنبه یک ساعت قبل از اذان مغرب و عشاء توسط حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمد جواد محمدی در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی«سرچشمه» به آدرس میدان بهارستان، نرسیده به چهارراه سرچشمه، خ شهید صیرفی پور برگزار میشود و شرکت در این جلسات برای عموم آزاد است./966/د102/ی