۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۵
کد خبر: ۲۰۹۸۰۷
آیت الله نمازی در جلسه تفسیر قرآن کریم:

نبرد جبهه حق و باطل همیشگی است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه درکاشان انسان ها را در شناخت درجات انبیاء الهی عاجز دانست و گفت: درجات انبیاء الهی مانند درجات متداول در دنیا قابل تشخیص برای انسان ها نیست.
آيت الله نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی، نماینده ولی فقیه درکاشان دوشنبه شب در جلسه تفسیر قرآن در مسجد حضرت قائم(عج) این شهرستان و در ادامه تفسیر سوره بقره از آیه 253 گفت: خداوند خطاب به نبی اکرم(ص) می فرماید دستورالعمل ها و اطلاعاتی که در اختیار ما است به شما ابلاغ کردیم و بدانید سخن خداوند سبحان بر خلاف سخنان خلق خدا که براساس شایعات و گفته ها است در صحت و سقم آن جای هیچ شک و تردیدی وجود ندارد.

 

وی با اشاره به این که چیزی را که خداوند به انبیاء می گوید دقیق و مطابق با حقیقت و براساس حق و حقیقت و علم معرفت الله است افزود: خداوند می فرماید انبیایی‌ که ما برای هدایت بشر اعزام کردیم این ها کلاس شان یکی نیست بلکه سلسله مراتب و افضل دارند و برخی به برخی دیگر امتیاز و برتری دارند و در یک سطح و کلاس نیستند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآورشد: خداوند به برخی از انبیاء درجات ترفیع داده است و تشخیص این درجات از عهده ما خارج است چرا که درجاتی که خداوند به انبیاء داده شده است برعکس درجات لیسانس، فوق لیسانس، دکتری و... دردنیا برای انسان ها قابل تشخیص نیست.

 

آیت الله نمازی با اشاره به این که هیچ شک و تردیدی نیست که پیامبراکرم(ص) نسبت به دیگر انبیاء الهی افضل است افزود: خداوند دیگر انبیاء الهی را مقدمه الجیش برای پیامبراکرم(ص) قرارداده است به مانند آنچه در نظام آموزش و پرورش از ابتدایی تا آموزش عالی است و ابتدایی مقدمه ای برای آموزش عالی است.

 

وی افزود: انبیاء الهی دارای سلسله مراتب، متمم و تکمیل کننده بودند و از ابتدا آمدند تا در انتها رسالت را پایه گذاری کنند و آنچه که حرف آخر می زند آخرین پیامبر و خاتم پیامبران نبی مکرم اسلام(ص) است.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان در ادامه با اشاره به این که در باب علم از پیامبر اکرم(ص) سؤال شد که چه شده که شما از همه انبیاء با وجود این که آخرین نفر هستی اما افضل ترهستی گفت: پیامبر در جواب فرمودند، زمانی که خداوند همه عالم هستی را آماده باش داد و گفت آیا من خدای شما هستم، اولین کسی که قالو ربنا گفت من بودم لذا من که گفتم بقیه انبیاء نیز زبان شان یکی یکی باز شد.

 

آیت الله نمازی گفت: پیامبر اکرم(ص) برای بشریت چه درگذشته و چه در آینده منشأ خیر و برکت است و خداوند می‌گوید ما تو را برای همه بشریت فرستادیم، تو را برای رحمت به همه جهانیان در گذشته و در آینده فرستادیم.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که خداوند به تعبیر امروزی ها هیچ یک از انبیاء را به مهمانی خود دعوت نکرده و به هیچ کدام از آنها سور نداده است یاد آورشد: خداوند فقط برای پیامبر اکرم(ص) کارت دعوت فرستاد و او را به معراج برد و اعلام کرد ما او را به همراه جبرئیل به معراج بردیم تا آیات خود را به او نشان دهیم و لذا جبرئیل به دنبال پیامبر برای رفتن به معراج تا جایی پیش رفت که دیگر اجازه نداشت و نتوانست ادامه دهد.

 

آیت الله نمازی در ادامه با اشاره به این که اگر مشیّت خداوند بر این تعلق می گرفت اقوام بعد از انبیاء هرگز جنگ نمی کردند گفت: در عصر انبیاء و پیامبر اکرم(ص) ملت ها دو دسته می شدند همیشه بین جبهه حق و جبهه باطل جنگ بوده است و آنهایی که در جبهه باطل بودند جبهه حق را تحمل نمی کردند.

 

نماینده ولی فقیه همچنین نظام آفرینش را بر اساس دو حکم تشریحی و تکوینی دانست و افزود: نمازخواندن، روزه گرفتن ، حج و ... ازاحکام تشریحی و قانونی است که اراده انسان بر آن حاکم است که هم  می تواند نماز بخواند و هم می تواند نماز نخواند چون دنیا عالم اختیار است وانسان نیز در عمل مختاراست.

 

وی افزود:کارها اگر اختیاری انجام شود و هیچ اجباری برای انجام کارها نباشد قابل تقدیر است اما اگر کارها اجباری باشد نمی تواند ارزشی داشته باشد چرا که نظام دنیا، نظامی اختیاری است و انسان نیز انتخاب گر است.  

 

عضو جامه مدرسین حوزه عملیه قم همچنین با اشاره به این که خداوند انسان را آفریده است و راه را به او نشان داده است اما کاری را به انسان تحمیل نکرده است، افزود: خداوند انسان را مختار و آزاد آفریده است و اگر مشیّت خداوند بود همه انسان ها ایمان می‌ آوردند در صورتی که خداوند می خواهد انسان ها آزاد باشند و با اراده خود ایمان بیاورند.

 

آیت الله نمازی یاد آورشد: خداوند کاری را انجام می دهد که خود اراده کند و اراده خداوند بر جبر و زور تعلق نگرفته است بلکه براساس اختیار است تا انسان ها خود انتخاب کند./1307/پ202/ب

ارسال نظرات