۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۲۰۹۸۸۹
در قم؛

کنفرانس اخلاق و قانون با رویکرد فقهی و حقوقی برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی از برگزاری دومین کنفرانس بین المللی فقه و قانون تحت عنوان “اخلاق و قانون با رویکرد فقهی و حقوقی” از سوی این مرکز خبر داد.
حجت الاسلام والمسلمين احمد مبلغي

حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در نشست هیات علمی کنفرانس اخلاق و قانون گفت: شکل دادن به ادبیاتی علمی و نیرومند در این زمینه، به راه انداختن حرکتی علمی در زمینه "اخلاق حقوقی" در حوزه ها و دانشگاه ها و بستر سازی برای امکان ارائه طرح هایی در جهت "تقنین اخلاق" و پیشنهاد آن به مجلس شورای اسلامی و ایفای نقش تاثیرگذار در مطالعات همچنان دست نخورده "تقنین بر پایه اخلاق" در جهان اسلام اهداف اصلی این کنفرانس را تشکیل می دهند.


وی خاطرنشان کرد: این همایش در سه محور "نسبت اخلاق و قانون"، "تقنین اخلاق" و " اخلاق قانون" برگزار خواهد شد و در محور اول اصولا به ماهیت اخلاق و قانون، تفاوت این دو( اخلاق و قانون) از حیث منابع و مقتضیات و مختصات اخلاق و قانون پرداخته خواهد شد.


وی با اشاره به ضرورت پرداختن به محور سوم "اخلاق و قانون"، اظهارداشت: دلیل بسیاری از ناهنجاری های حقوقی و بی نظمی های اجتماعی به خاطر عدم قانون لازم نیست بلکه ناشی از بی توجهی و یا ضعیف بودن جایگاه قانون است.


وی گفت: البته ریشه برخی مشکلات به نوع وخلاء های قانونگذاری برمی گیرد به همین دلیل پرداختن به این مقوله اهمیت زیادی دارد.


حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم اخلاق را به قانون ببریم اینگونه نیست که با چالش های فقهی مواجه نباشیم چون چیزی که الزامی نیست و شرع آن را الزامی نکرده را الزامی کردن آن مبنای فقهی می خواهد و طبیعتا از این نظر این مقوله، مساله ای مستحدث و نوپیدا خواهد بود.


استاد حوزه علمیه قم گفت: در این زمینه این سوال پیش می آید که با توجه به این حرکت جاری در فضاهای حقوقی که بعضی از خلاء های جامعه را جز با اخلاق نمی توان حل کرد و اخلاق غیر حقوقی شده نیز توان پاسخگویی ندارد آیا راهکارهای فقهی وجود دارد که محتوای قانون را اخلاق تشکیل دهد و به تعبیری اخلاق حقوقی شود؟


وی یادآورشد: ممکن است کسی بگوید بر اساس مصلحتی که حاکم بر اساس آن حکمی را ارائه می کند اخلاق مصلحت جامعه برای نظم دادن است.


حجت الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد: کشورهای غربی امروز بر مطالعات مربوط به اخلاق کاربردی و پوشاندن لباس الزام حقوقی بر آن ها تمرکز کرده اند و سوالات و اظهارنظرهای تخصصی فراوانی در قالب ارائه مطالب، مقالات و کنفرانس دارند.


وی با تاکید بر اینکه بحث اخلاق و قانون باید در کشور مطرح شود، گفت: با توجه به اینکه اخلاق در اسلام از غنای بالایی برخوردار است سابقه آمدن اخلاق به درون قانون که در کشور ما در حدی وجود دارد و رصد کردن و تبدیل آن به یک پیشینه می تواند بخشی از کار باشد.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: کنفرانس بین المللی فقه و قانون دو سال قبل با حضور اساتید حقوقدانان وفقهای داخلی و خارجی برگزار و به چگونگی ارتباط بین فقه و قانون پرداخته شده و مقالات بسیار خوبی نیز ارائه شده است به گونه ای که برخی میهمانان خارجی و حقوقدانان کشورهای اسلامی پیگیر نتایج کنفرانس هستند./916/د102/ع

ارسال نظرات