۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۷
کد خبر: ۲۰۹۸۹۷

پیام حضرات آیات سبحانی و جوادی آملی به کنگره شیخ سلار

خبرگزاری رسا ـ همزمان با کنگره بزرگداشت شیخ سلار دیلمی پیام متنی و تصویری حضرات آیات سبحانی و جوادی آملی به این کنگره قرائت شد.
مقبره شيخ سالار حضرات آيات جوادي آملي و سبحاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حضرت آیت الله جعفر سبحانی، از مراجع  تقلید امروز در پیامی به کنگره شیخ سلار گفت: رجال علم شمع های فروزانی هستند که سوختند تا دیگران را از ضلالت و گمراهی بازداشته و صراط مستقیم را ارایه و روشن کنند.


وی در این پیام که در دانشگاه تبریز خوانده شد، افزود: با توجه به چنین فداکاری و جانبازی در حفظ ارزش ها، شایسته است نسل های بعدی پیوسته از آنها یاد کرده و پاسدار حقوق عظیم آنها باشند.


حضرت آیت الله سبحانی در این پیام آورده است: برپایی چنین همایش هایی برای تجلیل از شخصیت ها سبب می شود نسل حاضر به کسب علم و دانش گرایش بیشتری پیدا کرده و درصدد کشف افق های تازه در قلمرو معارف برآید.


در ادامه این پیام آمده است: یکی از دست پروردگان شیخ مفید و پس از وی سید مرتضی، قهرمان گفتار ما، سالار فقیهان حمزه بن عبدالعزیز سالار دیلمی است که در نزدیکی وی، به استادش سید مرتضی همین بس که نجاشی می نویسد تجهیز سید مرتضی به وسیله شریف ابویعلی و سلار بن عبدالعزیز انجام شد.


حضرت آیت الله سبحانی در پیام خود به کنگره افزود: سلار بن عبدالعزیز در منطقه دیلمان دیده به جهان گشود، منطقه ای که شیعه برای اولین بار در آن رشد کرد. اگر شیخ مفیدˈ تذکرهˈ، مرتضی ˈالذریعهˈ و شیخ طوسیˈعدهˈ را در اصول فقه نوشتند، سلار نیز کتاب ˈالتقریبˈ را در این باره نوشت و از این راه ثابت کرد که شیعه در عین بخشیدن اهمیت به نقل به عقل نیز اهمیت می دهد.


حضرت آیت الله سبحانی در این پیام همچنین با اشاره به وقایع اسفبار سوریه و خطر تکفیری ها برای اسلام، یادآوری کرده است: بسیار اسفبار است که در هر زمانی انسان های خونخوار به لباس اسلام، به ریختن خون پاکان و کودکان، افتخار جسته و هم اکنون نسل ناپاک آنها در سوریه و نقاط دیگر جهان ادامه دهنده این راه هستند.


همچنین حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی در پیام تصویری ارسالی به کنگره شیخ سلار در دانشگاه تبریز با بیان اینکه شیخ سلار به بسیاری از نقض ها و شبهات پاسخ می داد، افزود: شیخ سلار در حوزه نجف به تحقیقات علمی می پرداخت.


حضرت آیت الله جوادی آملی اظهار کرد: حوزه های علمیه اصول فقه، اخلاق و فروع دین را در اختیار مردم قرار می دهند. شیخ مفید حوزه علمیه نجف را بر اساس مکتب پیامبر و امام صادق (ع) تاسیس کرد و سپس سید مرتضی و شیخ طوسی زعیم نجف بودند.


این مرجع تقلید در این پیام خاطر نشان کرد: کتب اربعه در واقع یکی از خروجی ها و نتایج حوزه علمیه نجف بوده و می توان گفت کتاب های جواهر، مکاسب و دیگر کتاب های عمیق فقهی جزو برکات و آثار این حوزه علمیه است.


گفتنی است، کنگره شیخ سلار دیلمی توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی امروز در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد./935/پ203/ج

ارسال نظرات