۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۲۰۹۹۲۵
گفت‌و‌گویی خواندنی با روحانی رزمی‌کار؛

قهرمانی در تایلند با طعم طلبگی

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام کریمی در تدریس، تعلیم و تهذیب به خوبی عمل کرده و تاکنون افزون بر موفقیت در فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی در عرصه علمی و ورزش هم توفیقات بسیاری به دست آورده است، او منبر سنتی خود را همچنان حفظ کرده و در این عرصه بسیار فعال است و منبر و ورزش‌های رزمی را در کنار هم ادامه می‌دهد.
قهرمانی در تایلند با طعم طلبگی قهرمانی در تایلند با طعم طلبگی قهرمانی در تایلند با طعم طلبگی استاد محمدعلي کريمي طلبه رزمي کار استاد محمدعلي کريمي طلبه رزمي کار استاد محمدعلي کريمي طلبه رزمي کار قهرمانی در تایلند با طعم طلبگی قهرمانی در تایلند با طعم طلبگی

«کسانی که درس نمی‌خوانند و اهل هیچ علم و فضلی نیستند بیشتر به حاشیه‌ها می‌پردازند» این جمله ای است که متاسفانه از سوی برخی افراد مطرح می‌شود، اما امروز هستند کسانی که افزون بر تحصیل و تهذیب به ورزش می‌پردازند و در عمل به رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی جامه عمل می‌پوشانند از جمله این افراد حجت الاسلام محمدعلی کریمی است که در تدریس، تعلیم و تهذیب  به خوبیعمل کرده و تاکنون افزون بر موفقیت در فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی در عرصه علمی و ورزش هم توفیقات بسیاری به دست آورده است، او منبر سنتی خود را همچنان حفظ کرده و در این عرصه بسیار فعال است و منبر و ورزش‌های رزمی را در کنار هم ادامه می‌دهد و معتقد است در عرصه علمی و فرهنگی و ورزشی باید همزمان فعال بود.

به همین منظور خبرنگار خبرگزاری رسا گعده ای طلبگی با او ترتیب داده است که در ذیل تقدیم خوانندگان محترم می‌شود:


رسا ـ آقای کریمی لطفا در ابتدا به صورت مختصر خودتان را معرفی نمایید؟

 

این جانب محمدعلی کریمی از طلاب حوزه علمیه قم هستم و بیش از 5 سال که در دروس خارج مراجع تقلید و علمای حوزه شرکت می‌کنم و این افتخار را دارم که از سال 1374 وارد حوزه علمیه شده و دروس طلبگی را حدود 15 سال است فرا می‌گیرم و از سال 1370، چهار سال قبل از طلبگی به ورزش‌های رزمی روی آوردم و هم‌اینک 17 سال است در کسوت مربیگری در خدمت ورزشکاران حوزوی و غیرحوزوی می‌باشم.

 

در این راه تلاش‌های زیادی را انجام داده‌ام و تصمیمات دارم همچنان که در عرصه علمی فعالم به ورزش‌های رزمی خود نیز ادامه دهم تا خدمتی به جامعه علمی و حوزوی کره باشم.

 

یکی از دغدغه‌های که امروز میان مسوولان و مدیران ارشد حوزه وجود دارد، این است که طلاب وقتی به کارهای غیر علمی و غیردرسی مشغول می‌شوند از بحث علمی خود دور می‌افتند به همین دلیل با بسیاری از این مسائل از جمله ورزش مخالفت می‌کنند، چه شد با وجود همه این نگاه‌های مخالف شما به عرصه ورزش روی آوردید و هم‌اینک در این کار پیشتاز هستید؟

 

البته نگاه مسوولان و مدیران ارشد حوزه نسبت به امور درسی، نگاه بسیار منطقی و درستی است و طلبه باید به درس و بحث طلبگی خود بیش از دیگر مباحث بپردازد زیرا هدف و رسالت اصلی حوزویان تبلیغ و ترویج فرهنگ ناب اسلامی در میان مردم است و این امر هم با تلاش و کوشش در امر علمی حاصل می‌شود، اما به نظرم بنده طلبه می‌تواند افزون بر مباحث علمی و درسی خود به مباحثی همچون ورزش بپردازد، زیرا ورزش هرگز مخالف فضای علمی نیست و به طلبه جان و نفس تازه‌ای می‌دهد.

 

در بینش اسلامی بدن هدیه ای است الهی که بر اساس حسن و کرامت آفریده شده است و ظرفیت شگفت انگیزی در آن به کار برده شده است و مطالعه و تاملی در آن موجب افزایش معرفت انسان نسبت به خداوند متعال می‌شود. اخبار، احادیث و روایات بسیاری در کتب معتبر اسلامی آمده است که توجه و عنایت خاص اسلام را به سلامت جسم مسلمانان نشان می‌دهد.

 

مطالعه تاریخ حیات رسول گرامی اسلام وائمه هدی علیهم السلام نشان می‌دهد آن بزرگواران به ورزش می‌پرداختند و در فعالیت هایی همچون مسابقه‌های دو، اسب سواری، تیراندازی و شنا شرکت می‌کردند.

 

پیامبر اکرم(ص) که تندرستی را با ارزش‌ترین نعمت‌ها اعلام فرموده است، برای تشویق مسلمان به پرورش تن می‌فرماید «مومن نیرومند بهتر و محبوب‌تر از مومن ناتوان است» و برای جلب توجه مسلمانان بدن را شخصیتی مستقل و صاحب حق قرار داده و فرموده است «بدن تو بر تو حقی دارد که باید آن را ادا کنی» همچنین بزرگان و علمای زیادی به امر ورزش توصیه کردند از جمله امام خمینی (ره) که می‌فرمایند، من خودم ورزشکار نیستم اما ورزشکارها را دوست دارم.

 

پس بدانید طلبه ورزشکار با روحیه بانشاط و شاداب خود می‌تواند، فضای علمی را در خود تقویت کند و ورزش هرگز با درس و بحث علمی نیست، البته در سال‌های اخیر راه اندازی اداره «سلامت بدنی» در حوزه، اقدام شایسته‌ای است که نشان می‌دهد حوزه نیز نگاه خود را به امر ورزش گسترده کرد و سلامت بدنی طلاب برای آن‌ها بسیار مهم است. از این‌رو امید است در آینده نزدیک این نگاه تاثیر بسیار خوبی در رشد علمی و سلامت بدنی طلبه‌ها و آینده جامعه داشته باشد.


رسا ـ آیا در طول این مدت مس‍ؤولیتی در عرصه ورزش و یا موفقیتی هم داشته‌اید؟

 

در حال حاضر افزون بر مسوولیت و ریاست چند سبک ورزشی در استان قم، رییس سبک جهانی اسپرت مدرن کیک بوکسینک استان قم نیز هستم و ریاست سبک کونگ فوگرات‌سان و رییس سبک کونگ‌فوتوتایما استان قم را به بنده محول کرده اند که امیدوارم بتوانم این مسوولیت‌ها را به خوبی به سرانجام برسانم.

 

رسا ـ اگر ممکن است سبک گرات سان را بیشتر معرفی کنید.


هنررزمی گروه گرات سان توسط استاد اسماعیل دهقانی درسال 1379 پایه گذاری شد. این هنر رزمی کاملا ایرانی بوده و تمامی  اسامی تکنیکها، ضربات، سیستمهای مبارزاتی بر گرفته از طبیعت  کشورمان ایران است و نامگذاری از روی سنگها،  کوهها، غارها، رودخانه ها و ارتفاعات طبیعت سرسبز ایران عزیزمان صورت گرفته است.


هدف از این نامگذاری معرفی طبیعت کشورمان از طرف این هنر رزمی بوده و این سبک دارای 18 خط به صورت قدرتی و مجزا از دیگر سبک ها بوده و تمامی تکنیک ها بدون کپی برداری از سبکهای دیگر منحصر به خود است .


این سبک دارای پنج سیستم مبارزاتی بوده که در اساسنامه سبک توضیح داده شده است.


این رشته قبلا با نام سبک اسپرت پاور کونگ فو از سال 1379 تا سال 1383 به صورت مستقل و از سال 1383 تا سال 1387 زیر نظر انجمن تن و روان و از  تیرماه87 تا سال 1390 به عنوان تشکل اسپرت پاور کونگ فو زیر نظر فدراسیون کونگ فو با مسؤولیت استاد اسماعیل دهقانی فعالیت کرد و در سال 1390 با طرح ساماندهی رشته های رزمی از سوی سازمان تربیت بدنی و فدراسیون کونگ فو با مجوز فعالیت در قالب گروه گرات سان به فعالیت خویش مشغول است.

رسا ـ از افتخارآفرینی خودتان در مسابقات مختلف کشوری و بین المللی بفرمایید؟

 

بنده دارای 2مقام بین المللی و بیش از 10 مقام کشوری در مسابقات مختلف رزمی هستم. مقام‌های بین المللی بنده شامل کسب مقام قهرمانی کاپ آزاد رزمی تایلند در سال2003 و کسب عنوان بهترین داور آسیا در رشته کشتی باکمربند در سال2012 است. همچنن تا کنون 3 اجرای تلویزیونی از شبکه 3 و ورزش دربرنامه‌های رزمی داشته ام.

 

رسا ـ مهم ترین انگیزه شما برای ورود به ورزش چه بوده و تا کنون چقدر موفق بوده اید؟

 

مهم ترین هدفم برای ورود به ورزش انجام کارهای فرهنگی و خدمت به جوانان و ورزشکاران بوده است. من در قالب ورزش اقسام کارهای فرهنگی همچون مشاوره در عرصه تقلید هنرجویانی که به سن بلوغ رسیده اند و برگزاری مسابقات قرآنی و احکام وانتخاب ورزشکار پهلوان و اخلاق در پایان هرماه و… را در کارنامه خود به ثبت رسانده‌ام و از ابتدا هدفم این بوده که ضمن ساختن بدنی سالم برای هنرجویان اخلاق و منش پهلوانی آنان را به درجات بالایی برسانم.

 

در حال حاضر در ایام تبلیغ ماه مبارک یا محرم بنده با برگزاری کلاس دریک دوره کوتاه مدت مثل سلاح سرد یا دفاع شخصی جوانان زیادی را به مسجد و پای منبر می‌کشانم. چون ثابت شده از راه امر ورزش می‌توان به جوانان نزدیک شد وکار فرهنگی با آنان انجام داد.

 

رسا ـ آیا ورزش تضادی با بحث علمی شما ندارد و مانع تحصیلات شما نمی‌شود؟

 

از شعارهایی که اسلام نیز آن را تایید می‌کند این است که روح سالم در بدن سالم است. زیرا کسی که دارای بدنی ضعیف و تربیت نشده باشد، حتی به جای آوردن واجبات و عبادات نیز دچار کاستی و نقصان است چه رسد به این که بخواهد در محیط اطرافش احقاق حقی بکند و دست ظلمی را از دامن مظلومی قطع بکند.

 

اگر ما در سیره رهبران دینی همچون امام علی(ع) یا حتی پهلوانان نگاه بکنیم در خواهیم یافت که ایشان قدرت بدنی بالا را در راه صحیح و جهت مثبت آن صرف می‌کردند و نه در راه ظلم به دیگران. در احوال پهلوانان دیده می‌شود که ایشان معتمد ونقطه اتکا افراد جامعه بوده اند چرا که ایشان توانسته اند معنویت را با قدرت بدنی ممزوج کرده و از ثمره شیرین آن که همانا دستگیری از افتادگان و کمک به بیچارگان باشد بهره‌ها برده اند ولی متاسفانه مسئله ورزش و تربیت بدنی باآن جایگاه رفیع که از آن یاد شد به صورت حربه تبلیغاتی در دست استعماراگران و دشمنان کشورهای جهان سوم در آمده و بهره هایی که ایشان از تبلیغات ورزش برده اند چیزی نیست جز پر کردن جیب های خود و به باطل گذرانیدن وقت ارزشمند جوانان.

 

بنابراین ورزش هرگز با تحصیل و تدریس مخالف نیست، زیرا بنده در این مدت نه تنها پس‌رفتی نداشتم بلکه پیشرفت‌های علمی بسیاری را کسب کردم، در حال حاضر رخی از هم‌درسی‌های بنده هنوز هم مقطع سطح حوزه (پایه اول تا دهم حوزه) را به پایان نرسانده‌اند ولی بنده دوره ده ساله را در9 سال به پایان رساندم حتی دوسال را در یک سال بصورت جهشی خواندم و وارد دروس خارج شدم، چون معتقدم ورزش ذهن انسان را برای یادگیری فعال‌تر می‌کند و شرایط بهتری را برای درس خواندن به انسان می‌دهد. به شرط آن که برنامه‌ریزی خوبی برای زندگی و درسمان داشته باشیم.

 

حتی افزون بر موفقیت‌های علمی خداوند به بنده لطف خود را تمام کرده و در سایر بخش‌های نیز توانایی‌ها زیادی را به دست آوردم. آموزش مبانی کامپیوتر، خطاطی و سایر هنرهای علمی و ادبی را با همین ورزش کردن به دست آوردم، در حقیقت خداوند نعمات خودش را بر بنده تمام کرده و این بنده هستم که باید وظیفه خودم را در برابر خداوند تبارک و تعالی به خوبی انجام دهم که امیدوارم با دعای خیر شما در دنیا و آخرت عاقبت به خیر بشویم و شرمنده خون پاک شهیدان و امام شهیدان نباشیم.

 

رسا ـ به نظر شما ورزش در بین طلبه‌ها چه جایگاهی دارد؟

 

خوشبختانه در چندسال اخیرشاهدیم که فرهنگ ورزش در بین طلاب و خانواده هایشان ترویج یافته و تفکرات نسبت به این مسأله تغییر کرده است. سابقاًکه ما ورزش را شروع کردیم محدودیتهای زیادی وجود داشت اما در حال حاضر حوزه خوددارای اداره تربیت بدنی می‌باشدونسبت به امرورزش طلاب برنامه ریزی می‌کندولی بااین حال توصیه مااین است که طلاب خودوفرزندانشان راواردورزش کنندتاغیرازبحث علمی دربحث سلامتی جسم هم کارکرده باشند.

 

رسا ـ تأثیر ورزش برخانواده و بالعکس چیست؟

 

تاثیر ورزش برخانواده نشاط، شادابی و خوشروئی می‌باشد چون انسان ورزشکار از لحاظ روحیه با همه متفاوت است وشادابی مضاعفی در او وجود دارد و می‌تواند این را به خانواده انتقال دهد و زندگی سراسرشادی را برای آنها به ارمغان آورد.

 

اما تاثیرخانواده بر ورزش بسیار زیاد است اگرقهرمانی به کشور تحویل داده می‌شود، اگر مربی و پهلوانی پرورش پیدا می‌کند این فقط به خاطر حمایت خانواده می‌باشد که اگر این حمایت‌ها نباشد کسی نمی‌تواند به این موفقیت‌ها برسد. همین جا از خانواده به خصوص همسر عزیزم که بنده را در این راه بسیار زیاد همراهی کرده تشکر می‌کنم و امیدوارم که بنده نیز قدردان زحمات ایشان باشم، زیرا هر موفقیت و پیروزی ورزشی که تاکنون بدست آوردم با حمایت‌ها و همکاری همسر عزیزم بوده که در این راه از هیچ تلاشی دریغ نکرده است.

 

البته خوشبختانه فرزندان بنده که دو پسر به نام‌های امیرمهدی و امیرطاها هستند، این عزیزان هم در امر ورزش موفقیت‌های کشوری خوبی بدست آورده‌اند و توانسته‌اند در این راه به خوبی پیشرفت کنند که باز هم همه این موفقیت‌ها به دلیل حمایت‌ها مادر عزیزشان بوده است.

 

رسا ـ شنیده شده دوره های آموزشی برای گروه‌های مختلف سنی برگزار می‌کنید در این باره بیشتر توضیح بدهید.

 

بله، درحال حاضردر شهر مقدس قم و در شهر و شهرک پردیسان چهار کلاس مجزا برگزار می‌شود که دوکلاس در باشگاه نارنج، خیابان سبلان یک و یکی دیگر در شهرپردیسان روزهای زوج و دوکلاس در مسجدامام صادق (ع) شهرک پردیسان روزهای فرد ویژه گروههای چهارگانه (نونهالان، نوجوانان، جوانان، بزرگسالان) برگزار می‌شود که این کلاس‌ها درخدمت دوستان طلبه وفرزندان آنان است.

 

رسا ـ آیا خودتان دارای یک سبک ورزشی خاصی هستید؟

 

بله، بنده سبکی را با نام نوین کونگ فو ابداع کرده‌ام که ان شاءالله کارهای اداری آن بزودی انجام می‌گیرد و امیدواریم که آن را بع ثبت فدراسیونی برسانم و فعالیت خود را در این سبک ادامه دهم.

 

رسا ـ چه انتظاری از مسؤولان حوزوی برای ترویج فرهنگ ورزش دربین حوزویان دارید؟

 

البته نمی‌توان در قالب انتظار از مسؤولان خواسته ای داشت، اما به نظر می‌رسد باید دید برنامه‌ریزی که توسط مسؤولان حوزه برای ورزش شده تاچه میزان وبا چه دیدگاهی بوده است را کنکاش کرد، توقع این است که مسؤولان بیشتربه فکر ورزش حوزویان باشند. ساختن سالنهای مخصوص طلاب یا پرداخت حداقل بخشی از شهریه طلاب به باشگاه توسط تربیت بدنی حوزه، از جمله پیشنهادهای است که از سوی طلاب مطرح می‌شود و این کار سبب می‌شود افراد زیادی که مشکل مالی دارند با این برنامه به سمت ورزش بیشتر روی بیاورند و مسائل مالی سبب کنارگذاشتن ورزش نشود. همچنین برنامه هایی نظیر مراسم تجلیل از طلاب ورزشکار جهت شناساندن بهتر ورزش به طلاب تاثیرگذاراست. امیدواریم مسؤولان عزیز در این راستا تلاش بیشتری از خود نشان دهند.

 

رسا ـ از وقتی که در اختیار خبرگزاری رسا گذاشتید تشکر می‌کنیم و در پایان اگر مطلبی دارید بفرمایید.

 

بنده از جناب عالی و مسؤولان خبرگزاری رسا تشکر و قدردانی می‌کنم با عنایتی که دارید به فکر فرهنگ سازی و نهادینه کردن ورزش در بین طلاب هستید. امیدوارم در این راه خطیر موفق و پیروز باشید. /917/گ 401/س

گفت‌وگو از حسن صحرائی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۰
استاد کریمی عالی بینظیر
مدال طلای جهان و بین المللی واسیایی
افتخارمیکنم شاگردشم
2
0
محمد حسین جهانبخشی
|
۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۰
درسته
سید مهدیار
Iran (Islamic Republic of)
۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶
استاد کریمی عزیز
افتخار ما هستید
0
1
محمد حسین جهانبخشی
|
۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۹
درسته
محمد حسین جهانبخشی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۸
استاد عاااااااااااااااااااااااااااااااااالی
1
1
محمد حسین جهانبخشی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۸
استاد عاااااااااااااااااااااااااااااااااالی
1
0
محمد مهدی خسروی
Iran (Islamic Republic of)
۰۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
عالی استاد ۲۰
0
0