۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۲۰۹۹۹۸
آیت الله طباطبایی نژاد:

مبلغان احکام زکات را برای مردم تبیین کنند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه اصفهان با اشاره به اهمیت زکات در دین اسلام، گفت: مبلغان در ماه رمضان مردم را نسبت به این واجب الهی بیشتر آشنا کنند.
همايش زکات در اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان اصفهان پیش از ظهر امروز در همایش استانی زکات که در اردوگاه شیخ بهایی نجف آباد برگزار شد، احیاء زکات را از واجبات فراموش شده در جامعه اسلامی دانست و گفت: با وجود آن که در آیات قرآن به زکات در برابر خمس اهمیت بیشتری شده است و جزء ارکان اصلی دین مبین اسلام است، ولی بسیار غریب و محجور مانده است.

 

 

وی با بیان آیاتی از قرآن کریم درباره زکات، این واجب الهی را که در رتبه دوم واجبات بعد از نماز وارد شده است، بیان داشت: سنت قرآنی بر این مبنا قرار گرفته است که هر آیه ای که احکام به دنبال هم وارد شده اند، نشان دهنده رتبه مسائل و احکام الهی است همان گونه که هرکجا نماز وارد شده، به دنبال آن زکات بیان شده است.

 

 

آیت الله طباطبایی نژاد درباره اهمیت رعایت پرداخت زکات افزود: همان گونه که در آیات الهی اشاره شده است، رتبه اول در پرداخت زکات متعلق به فقرا است و مساکین در رتبه بعد قرار گرفته است و باید اولویت ها در این زمینه بسیاری مورد دقت قرار گیرد.

 

 

وی با اشاره به روایتی، فقیر را کسی عنوان کرد که فقرش را اظهار نمی کند در حالی که مسکین خود سؤال کننده است.

 

 

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان در تعریف دیگری از فقیر بیان داشت: فرهنگ غلطی که از فقیر در ذهن مردم وجود دارد، کسی را فقیر می دانند که هیچ راه درآمدی ندارد در حالی که بنا به نص صریح اسلام فقیر کسی است که آن چه در طول یک سال نیاز دارد را نداشته باشد. 

  

 

وی در ادامه گفت: مبالغ ناچیزی که از سوی کمیته امداد به فقرا داده می شود، در بسیاری از موارد برطرف کننده فقر آنها نخواهد بود، و این افراد شامل زکات گیرندگان به حساب می آیند.

 

 

آیت الله طباطبایی نژاد در مقایسه میان جهان اسلام و جهان سرمایه داری افزود: اسلام برخلاف جهان سرمایه داری که به فقرا در حدی کمک می کند که زنده بمانند،‌ نیست بلکه منش اسلام بی نیاز کردن فقرا از فقر است.

 

 

وی همچنین به ائمه جمعه و جماعت استان سفارش کرد که در ماه های تبلیغ به ویژه ماه رمضان درباره واجبی چون زکات بیشتر صحبت و مردم را نسبت به این وظیفه الهی آشناتر کنند که واجبی الهی این گونه زمین نماند.

 

 

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان در پایان با اشاره به حملات تروریستی گروه داعش در عراق نیز گفت: ‌این گروه تروریستی که به نام اسلام این گونه در حال خونریزی مسلمانان است، تنها هدفش خدشه دار کردن آبروی اسلام در جهان است.

 

 

وی درباره معنای این گروه  که به دولت اسلامی عراق و شام گفته می شود، نیز افزود: این گروه تروریستی و حامیان آنان در صدد هستند تا دو کشور عراق و سوریه را به صورت یک کشور در آورند و تحت تسلط خود قرار دهند.

 

 

لازم به ذکر است همایش استانی زکات به همت کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اصفهان و با حضور ائمه جمعه و جماعات استان برگزار شد./1306/پ202/ب4

ارسال نظرات