۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۸
کد خبر: ۲۱۰۰۴۴

نظریه مدیریت بحران در اندیشه امام حسن مجتبی تبیین می شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی، دبیر کمیته علمی کنگره بین المللی سبط النبی(ع) در راستای برگزاری این کنگره گفت: هدف از برگزاری کنگره بین المللی سبط النبی(ع) معرفی اهل بیت(ع) و سیره و مبانی مکتب آن بزرگواران به جهانیان است.
کنگره سبط النبي

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ستاد خبری کنگره بین المللی سبط النبی(ع)، حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی، دبیر کمیته علمی کنگره بین المللی سبط النبی(ع) در راستای برگزاری این کنگره گفت: هدف از برگزاری کنگره بین المللی سبط النبی(ع) معرفی اهل بیت(ع) و سیره و مبانی مکتب آن بزرگواران به جهانیان است.

وی افزود: بسترسازی مناسب برای هویت شناسی دینی بر اساس نگرش اهل بیت(ع)، معرفی جامع شخصیت امام حسن مجتبی(ع) و تبیین نظریه صلح و مدیریت بحران در اندیشه امام حسن مجتبی(ع) از اهداف دیگر برگزاری این کنگره است.

حجت الاسلام جعفری پیرامون تاریخچه شکل گیری این کنگره اظهار داشت: چند سال قبل، حجت الاسلام سید محمدباقر علم الهدی، مسئول حوزه علمیه قاسم بن الحسن در تهران، جشنواره ای به عنوان جشنواره امام حسن مجتبی(ع) برگزار کرد و مجمع نیز در این جشنواره مشارکت داشت بعد از آن، به دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) پیشنهاد شد که همایشی بین المللی به نام امام حسن مجتبی(ع) برگزار شود که مجمع هم پذیرفت و مسئولیت اصلی برگزاری همایش بر عهده مجمع جهانی اهل بیت(ع) قرار گرفت البته نهادهای فرهنگی دیگری هم مشارکت می کنند.

وی در مورد نحوه اطلاع رسانی فراخوان کنگره بین المللی سبط النبی(ع) عنوان کرد: برای این کنگره سایتی در نظر گرفته شد و فراخوان مقالات به صورت ایمیل، از طریق سایت های دیگر و با ارسال نامه به مراکز علمی و فرهنگی داخل و خارج کشور اعلام شد این فراخوان به نمایندگان مجمع و در سراسر دنیا نیز اطلاع رسانی شد.

دبیر کمیته علمی کنگره بین المللی سبط النبی(ع) با بیان این‌که کمیته علمی کنگره از اساتید حوزه و دانشگاه که مسلط به تاریخ اسلام و به ویژه تاریخ تشیع و اهل بیت(ع) تشکیل شده است، در تشریح برنامه های کنگره یادآور شد: کنگره در روزهای اول و دوم تیرماه در تهران برگزار می شود و در افتتاحیه برخی از مهمانان داخلی و خارجی و صاحبان مقاله برای سخنرانی دعوت شده اند بعد از مراسم افتتاحیه، چهار کمیسیون تشکیل می شود و روز اختتامیه جمع بندی کمیسیون ها و دستاوردهای آنها را خواهیم داشت.

حجت الاسلام جعفری فراهانی در پایان با بیان این‌که همزمان با برگزاری کنگره، نمایشگاهی از کتاب ها، پایان نامه ها، مقالات و نرم افزارهایی که در مورد امام حسن(ع) منتشر شده است، را برپا می کنیم افزود: علاوه بر تدوین و چاپ مجموعه مقالات فارسی و عربی در چهار جلد، سه کتاب با عناوین «بلاغة الامام الحسن(ع)»، «عصر الإمام الحسن(ع)؛ اجتماعیاً و سیاسیاً» و «صلح الحسن(ع) و ثورة الحسین(ع)» با اصلاحات، تکمیل و ویرایش نیز تجدید چاپ می شوند.

آیت الله یزدی: کار علمی کمی راجع به امام حسن مجتبی(ع) انجام شده است

مسئولان برگزاری کنگره بین المللی سبط النبی الاکبر امام حسن مجتبی(ع) با «آیت الله محمد یزدی» در قم دیدار و گفتگو کردند.

آیت الله یزدی با سپاس از اقدامات مجمع جهانی اهل بیت(ع) در راستای معرفی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) به جهانیان، بر تبیین سیره اجتماعی و سیاسی امام حسن مجتبی(ع) تأکید کرد.

نایب رییس مجلس خبرگان رهبری اقامه حکومت را یکی از اهداف معصومین دانست و گفت: امام حسن(ع) نیز به دنبال تأسیس حکومت بودند.

آیت الله یزدی درباره هدف امام مجتبی(ع) از تأسیس حکومت نیز توضیح داد: ایشان می خواستند با تأسیس حکومت، اسلام اصیل را حفظ کنند.

آیت الله یزدی همچنین همکاری مجمع جهانی اهل بیت(ع) با نهادهای تحقیقاتی دیگر را خواستار شد و گفت: یکی از این مراکز، مؤسسه پیام امام هادی(ع) است که تحت مدیریت «حجت الاسلام رفیعی پور» تألیفات خوبی درباره ائمه اطهار(ع) دارد.

وی با اشاره به این‌که راجع به امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) هم کم کار شده است، از مجمع خواست تا کنگره های علمی درباره آنان را نیز در دستور کار خود قرار دهد.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین در پایان از دبیرکل و مدیران مجمع جهانی اهل بیت(ع) دعوت کرد تا با حضور در جلسه هیأت رئیسه جامعه مدرسین، گزارش جامعی از فعالیت های گسترده مجمع به علماء و اساتید ارائه دهند.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ترجمه و انتشار بخش هایی از کتاب انسان 250 ساله از رهبر معظم انقلاب اسلامی را به مسؤولین مجمع پیشنهاد کرد.

بنابر گزارش ستاد خبری، آیت الله اختری، دبیرکل مجمع در این دیدار ضمن اعلام این‌که مجمع در حال ترجمه انسان 250 ساله به زبانهای مختلف است اعلام آمادگی کرد که نسبت به ترجمه کتاب محمد فی القرآن والقرآن فی محمد اثر آیت الله یزدی اقدام کنند.

کتاب انسان 250 ساله که درباره مسیر و مقصد زندگی مجاهدانه ائمه اطهار است یک فراتحلیلِ تاریخی محسوب می شود و نگاهی کل‌گرا به زندگی هریک از معصومین دارد؛ که با توجه به بستر تاریخی دوره مربوطه و در راستای مقصود واحدی که همه این بزرگواران دنبال می‌کردند ارائه شده است بنا بر محتوای این اثر ارزشمند، همه معصومان از پیامبر تا امام حسن عسکری(ع) در واقع مانند یک انسان بودند که وظیفه رهبری امت را با توجه به شرایط و اقتضائات گوناگون انجام دادند بخش مهمی از این کتاب مربوط به دوران امام حسن مجتبی(ع) است.

شایان ذکر است کنگره سبط النبی به همت مجمع جهانی اهل بیت(ع) و همکاری ستاد نماز جمعه تهران، دبیرخانه کانونهای فرهنگی هنری مساجد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، مؤسسه فرهنگی مذهبی حضرت قاسم بن الحسن(ع)، صدا و سیمای جمهوری اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جامعه المصطفی(ص) العالمیه، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، سازمان اطلاعات و تحقیقات اسلامی، مرکز رسیدگی به امور مساجد و مؤسسه فرهنگی هنری ابناء الرسول(ص) در روزهای اول و دوم تیر 1393 در سالن اجلاس سران در تهران برگزار می‏ شود.

همکاری 15 دستگاه و نهاد در برگزاری کنگره بین‌المللی سبط‌النبی(ع)

مهدوی‌‌منش، مسئول دبیرخانه کنگره بین‌المللی سبط‌ النبی(ع) در گفت‌وگو با ستاد خبری کنگره بین المللی سبط النبی(ع) اظهار کرد: این همایش ظرفیت‌های علمی زیادی دارد که سبب شد در قالب همایش بین‌المللی برگزار شود.

وی ادامه داد: تاکنون حداقل 20 جلسه ستادی با دستگاه‌ها و سازمان‌‌های مشارکت‌ کننده برگزار کرده ایم که ستاد اقامه نماز جمعه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، دفتر مطالعات و تحقیقات اسلامی، جامعةالمصطفی(ص) العالمیه، سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد تعاون سپاه، مرکز رسیدگی به امور مساجد، دبیرخانه عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، صدا و سیمای جمهوری اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، شورای سیاست‌‌گذاری ائمه جمعه، موسسه فرهنگی و مذهبی حضرت قاسم بن الحسن(ع) و مجمع جهانی اهل بیت(ع) به عنوان نهاد اصلی در برگزاری این همایش حضور دارند.

مهدوی‌منش درباره مهمترین فعالیت‌های این دبیرخانه عنوان کرد: در وهله نخست ایجاد ارتباط بین کمیته‌ها و کارگروه‌هایی که در قالب ستاد برگزاری این همایش فعالیت می‌کنند، مهمترین وظیفه دبیرخانه کنگره است تشکیل جلسات ستادی، پیگیری مصوبات، اطلاع‌رسانی فراخوان، جذب آثار و ارسال برای داوری و برگزاری امور اجرایی مراسم و ... نیز از دیگر وظایف این  بیرخانه است.

وی تصریح کرد: ما هم اکنون مشغول آخرین مرحله داوری مقالاتی هستیم که بعد از اتمام مهلت ارسال به دبیرخانه ارسال شده است. تعداد بیش از 120 مقاله ارسال شده است که 50 اثر خارجی است و 80 اثر به صورت شعر است و مهلت مسابقه کتاب‌خوانی هم تا پایان خردادماه درنظر گرفته شده است.

مسئول دبیرخانه کنگره بین‌المللی سبط‌ النبی(ع) گفت: منبع این مسابقه هم کتاب سبط اکبر؛ امام حسن مجتبی(ع) از کتاب سیره پیشوایان است که به همت مجمع جهانی اهل بیت(ع) منتشر شده است.

وی با تاکید بر استقبال مخاطبان از این کنگره افزود: استقبال در حد بسیار گسترده بوده و اشعار و مقالات خوبی به دبیرخانه رسیده که این قضیه در روزهای پایانی مهلت ارسال آثار بسیار پررنگ بود اگر مدت بیشتری برای دریافت آثار لحاظ می ‌شد قطعا آثار بیشتری به دبیرخانه می رسید ولی در هرصورت مجبور بودیم برای اتمام کارهای اجرایی و قضاوت آثار بازه زمانی درنظر بگیریم.

مهدوی‌منش اظهار کرد: فراهم کردن مقدمات برپایی یک اجلاس بین‌المللی علمی و فرهنگی در قالب دو روز نیازمند هماهنگی‌های مختلفی است که در تلاش هستیم با همکاری رسانه و اطلاع‌رسانی این مهم به کیفیت مطلوبی انجام شود و مطالب تولید شده حتی بعد از برپایی کنگره نیز مورد ارجاع علاقه‌مندان و پژوهشگران باشد و از صاحبان آثار برتر برای حضور در کنگره دعوت به عمل آمده است.

سید منذر حکیم: انقلاب حسینی را امام حسن مجتبی(ع) پایه گذاری کرد

مدیرکل پژوهش مجمع جهانی اهل بیت(ع) در راستای برگزاری کنگره بین المللی سبط النبی(ص) اظهار داشت: اهل بیت(ع) مشعل های نورانی هدایت هستند و تکامل بشر جهت رسیدن به تکامل الهی و ابدی بزرگترین هدفی است که اهل بیت دنبال می کردند.

حجت الاسلام و المسلمین سید منذر حکیم ادامه داد: پر واضح است که شیطان و شیطان صفتان در طول تاریخ از چنین اهدافی به هراس می افتند و سعی و تلاش داشتند که اهل بیت(ع) به حاشیه رانده شوند و یا این الگوهای تمام عیار را خنثی کنند و این به عنوان یک سیاست برای شیطان صفتان بوده و خواهد بود.

وی تاکید کرد: اهل بیت(ع) انوار الهی هستند «وَ یَأْبَى اللّهُ إِلاَّ أَن یُتِمَّ نُورَهُ» خداوند نور خود را همیشه در بهترین شکل متجلی می کند و اهل بیت(ع) که به نور الهی ضمیمه شده اند باید چهره الهی تابناک آنان را به بشریت نشان بدهیم و بر انسانها این نور الهی بتابد.

مدیرکل پژوهش مجمع جهانی اهل بیت(ع) در مورد ضرورت برگزاری کنگره بین المللی سبط النبی(ص) گفت: با توجه به اشعه تابناک حضرت اباعبدالله(ع) در طول تاریخ، به طور طبیعی شخصیت نورانی امام حسن(ع) کمتر مورد توجه واقع شده است و یک نوع مظلومیت برای امام حسن مجتبی(ع) در طول تاریخ رخ داده که باید اندیشمندان، عالمان و اهل قلم برای برطرف نمودن این مظلومیت اقدام کنند و جایگاه امام حسن مجتبی(ع) را به جایگاه منطقی و صحیح در تاریخ برگردانند به این خاطر مجمع جهانی اهل بیت(ع) با تلاشی وافر، حساب شده و علمی سعی کرده تا این کنگره بین المللی را پشتیبانی و برعهده بگیرد و این جزء اهداف مجمع جهانی اهل بیت(ع) می باشد.

وی در تشریح برنامه های این کنگره یادآور شد: بعد از ظهر اول تیر ماه مقالات در چهار کمسیون ارائه می شود، کمسیون اول با عنوان سیره فردی و خانوادگی امام حسن مجتبی(ع) به ریاست دکتر صادق آئینه وند، کمسیون دوم کمسیون نقد و بررسی شبهات در مورد امام حسن(ع) به ریاست آیت الله حسینی جلالی، کمسیون سوم سیره سیاسی اجتماعی و مدیریتی امام حسن مجتبی(ع) به ریاست آیت الله محمد هادی غروی و کمیسیون چهارم سبک زندگی امام حسن(ع) به عهده اینجانب است.

سید منذر حکیم ادامه داد: مقالات متعددی به زبان های مختلف به دبیرخانه کنگره واصل و ارزیابی شدند و مقالاتی که مورد قبول واقع شدند یعنی نصاب لازمی را که تصویب شده بود را کسب کردند در عصر روز اول و صبح روز دوم در کمسیون ها ارائه و مورد نقد قرار می گیرند.

وی در مورد کیفیت مقالات مقالات ارائه شده اظهار داشت: مقالات از لحاظ کمیت و کیفیت در سطح قابل قبولی هستند و در دو جلد کتاب چاپ می شوند.

مدیرکل پژوهش مجمع جهانی اهل بیت(ع) تاکید کرد: برگزاری کنگره بین المللی سبط النبی(ص) نقطه شروعی خوبی برای معرفی امام حسن(ع) است و امیدوارم موسسات و مراکز علمی دست به دست هم دهند و آن چهره واقعی امام حسن(ع) که پیامبر(ص) در شأن ایشان فرمودند «الحسن و الحسین امامان قاما او قعدا» را خوب ارائه کنند.

وی در پایان گفت: انقلاب حسینی را امام حسن مجتبی(ع) پایه گذاری کرد و سهم بسیار بزرگی در موفقیت انقلاب امام حسین(ع) داشت و خیلی ها از این نقش غافل هستند امیدواریم بتوانیم با برگزاری کنگره بین المللی سبط النبی(ص) شخصیت امام حسن(ع) را برای بشریت معرفی کنیم.

شایان ذکر است کنگره سبط النبی الاکبر امام حسن مجتبی(ع) به همت مجمع جهانی اهل بیت(ع) و همکاری ستاد نماز جمعه تهران، دبیرخانه کانونهای فرهنگی هنری مساجد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، مؤسسه فرهنگی مذهبی حضرت قاسم بن الحسن(ع)، صدا و سیمای جمهوری اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جامعه المصطفی(ص) العالمیه، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، سازمان اطلاعات و تحقیقات اسلامی، مرکز رسیدگی به امور مساجد و مؤسسه فرهنگی هنری ابناء الرسول(ص) در روزهای اول و دوم تیر 1393 در سالن اجلاس سران در تهران برگزار می‏ شود.

مدیر موسسه اطلاعات و تحقیقات اسلامی: کنگره بین المللی سبط النبی(ع) کار بسیار ارزشمندی است

دکتر سید مصطفی صفوی همامی، مدیر موسسه اطلاعات و تحقیقات اسلامی گفت: برنامه هایی در خصوص ائمه اطهار(ع) مانند همین کنگره سبط النبی(ع) کار بسیار ارزشمندی است و این‌که برای اولین بار در مورد امام حسن(ع) کنگره علمی برگزار شده، شروع خیلی خوبی است و امیدوارم که فعالیت های تحقیقاتی بیشتری در این حوزه انجام شود.

وی اظهار داشت: مدیر موسسه اطلاعات و تحقیقات اسلامی محتوای علمی مقالاتی که به زبان انگلیسی به دبیرخانه رسیده را ارزیابی می کند و مهمانان و مدعوینی که از آمریکای شمالی، کانادا و اروپا به کنگره دعوت شده اند را برای ارائه مقالات معرفی می کند تا در کنفرانس از اطلاعات آنها استفاده شود.

این استاد دانشگاه در تشریح سطح آثار رسیده به دبیرخانه همایش سبط النبی(ص) گفت: مقالات انگلیسی در دو نوع تقسیم بندی می شوند یک نوع مقالات تحقیقاتی دسته اول است که از ارزش علمی بالایی برخوردارند و نوع دوم مقالات، گردآوری مطالب است و در درجه دوم هستند و در انتخاب مقالات سعی شده است که به دسته اول ارزش و بهای بیشتری داده شود مخصوصا مقاله ای باشد که برای اولین بار به این کنفرانس ارائه شده باشد.

وی ادامه داد: خوشبختانه به دلیل این‌که زندگی و زمانه امام حسن مجبتی(ع) موضوع بسیار بکر و تازه ای است و کار زیادی انجام نشده مقالات درجه اول از جذابیت و محتوای خوبی برخوردار هستند و سعی شده در داوری مقالات؛ مقالات درجه دوم کمتر معرفی شوند و بیشتر کارهای اصلی و جدید باشد.

مدیر موسسه اطلاعات و تحقیقات اسلامی در مورد تعداد مقالات ارائه شده به کنگره عنوان کرد: در حدود 20 مقاله انگلیسی به دبیرخانه کنگره ارسال شده است و تعداد مقالات عربی بیشتر از زبان فارسی است.

شایان ذکر است کنگره بین المللی سبط النبی با موضوع امام حسن مجتبی(ع) در روزهای اول و دوم تیرماه با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی به همت مجمع جهانی اهل بیت(ع) و جمعی از مجموعه های فرهنگی و دینی از جمله ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد در سالن اجلاس سران در تهران برگزار می شود.

 حجت الاسلام شیرمردی: امام حسن مجتبی(ع) در تاریخ اسلام نقش تعیین کننده ای داشت

«حجت الاسلام سید یدالله شیرمردی» رییس ستاد نماز جمعه تهران گفت: امام حسن(ع) ده سال امام بودند حدود 23 سال در دوران امامت پدرشان بودند و در جنگهای آفریقا، در فتح آفریقا، در فتح ایران و در جنگ صفین و جمل جزء سرداران بودند و نقش تعیین کننده داشتند و پایه پیروزی جنگ جمل ایشان بودند و در دوران جد بزرگوارشان حدود یک دهه عمر کردند.

وی با اشاره به این‌که امام حسن مجتبی(ع) با بزرگترین طاغوت عصر یعنی معاویه درگیر بودند و با همه اینها ابعاد ناشناخته ای از ایشان وجود دارد گفت: کنگره سبط النبی(ص) واقعا علمی است و الحمدلله مورد استقبال اندیشمندان، نویسندگان و علما قرار گرفته است.

رییس ستاد نماز جمعه تهران با ابراز تاسف از این‌که مردم و حتی علما و نخبگان اطلاعات کمی از ایشان دارند افزود: پیامبر(ع) در مورد امام حسن(ع) فرمودند: «اگر عقل و خرد به صورت انسانی مبدل می گشت آن انسان حسن بن علی بود» به خاطر این‌که دنیای اسلام، دانشمندان و اندیشمندان شناخت بیشتری راجع به حضرت داشته باشند این کنگره برگزار می شود.

حجت الاسلام شیر مردی گفت: ستاد نماز جمعه تهران به عنوان یکی از دستگاههای اصلی به صورت فعال در بخش بین الملل، اجرائیات و همه بخش ها با کنگره سبط النبی(ص) همکاری می کند ستاد نماز جمعه در گذشته مسابقه هایی راجع به امام حسن(ع) برگزار کرد و در نماز جمعه شهرهای مشهد، قم، اصفهان، شیراز و دیگر شهرها چندین هزار جلد کتاب پخش کرد.

شایان ذکر است کنگره بین المللی سبط النبی با موضوع امام حسن مجتبی(ع) در روزهای اول و دوم تیرماه با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی به همت مجمع جهانی اهل بیت(ع) و جمعی از مجموعه های فرهنگی و دینی از جمله ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد در سالن اجلاس سران در تهران برگزار می شود. /966/102/ع

ارسال نظرات