۲۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۲۱۰۰۹۶
وزیر اطلاعات در مراسم رونمایی از کتاب آیت الله فاضل به روایت اسناد ساواک:

مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی نسبت به جایگاه ولایت فقیه و شخص رهبر انقلاب حساس بود

خبرگزاری رسا ـ وزیر اطلاعات استحکام جایگاه ولایت فقیه و شخص رهبر معظم انقلاب را از حساسیت‌های حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی دانست و گفت:‌ حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی الگویی موفق از حضور در صحنه‌های سیاسی و حرکت علمی بود.
 وزير اطلاعات وزير اطلاعات مراسم رونمايي از کتاب آيت الله فاضل لنکراني به روايت اسناد ساواک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد علوی وزیر اطلاعات پیش از ظهر امروز در مراسم رونمایی از کتاب حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی به روایت اسناد ساواک که در سالن اجتماعات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، گفت:‌ این کتاب در مقابل عظمت حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی ناچیز است.

وی با بیان این‌که این کتاب از اسناد پراکنده بازمانده از ساواک استخراج شده است،‌ ابراز کرد: با این کتاب یک شماره به شماره‌های ارزشمند یاران امام به اسناد ساواک افزوده شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تأکید کرد: کتاب حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی به روایت اسناد ساواک نمادی از مبارزات آن شخصیت بزرگ است.

وزیر اطلاعات با اشاره این‌‌که حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی از مصادیق مرزبانان و مرابطان دین است، اظهار کرد: حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی از یک سو اندیشه‌های صحیح را ارائه می‌کرد و در برابر انحرافات به صورت استدلالی، فقهی و تعقلی می‌ایستاد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی با تأکید بر این‌که حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیانی زیبا معارف اهل بیت(ع) را ترویج می‌داد، اظهار کرد: حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی برگ زرینی بر تاریخ روحانیت افزود.

وی با بیان این‌که مبارزات مردم در برابر استعمار و استبداد زمانی به بار نشسته که زیر پرچم روحانیت حرکت کرده‌اند، افزود: علما زمانی که خطر را متوجه دین می‌دیدند، خطر را به جان خریده و در مسیر اسلام ذره‌ای کوتاه نمی‌آمدند.

وی خاطرنشان کرد: شیخ فضل‌الله نوری حاضر شد تن به دار بدهد اما تن به ذلت نداد؛ حتی به او گفتند پناهده روسیه شو تا مشکلی پیش نیاید یا پرچم کشور روسیه را بر خانه خود بزن تا مصون بمانی، اما شیخ فضل‌الله گفت یک عمر زیر بیرق امام حسین(ع) زندگی کردم حالا زیر پرچم کفر بروم.

وزیر اطلاعات با بیان این‌که علمای بزرگ ما مسیر را برای نسل بعدی حوزه هموار کردند،‌ ابراز داشت: پدر حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی انس خاصی با امام خمینی(ره) داشت و ثمره شخصیت ممتازی که از روز اول خود را نشان می‌داد فرزند برومندی همچون مرجع تقلید فقید ما است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی با اشاره به این‌که حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی در میان حوزویان جایگاه والایی داشت و شاگران زبده فراوانی در درس وی شرکت می‌کردند،‌ گفت: آن مرحوم کار مبارزات را همزمان با حرکت امام آغاز کرد و الگویی برای حرکات علمی و مبارزات سیاسی شد.

وی با بیان این‌که برخی با شروع مبارزات انقلاب کار علم یشان کم رنگ می‌شد، خاطرنشان کرد: برخی کار طلبه را درس خواندن می‌دانستند اما حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی الگویی موفق از حضور در صحنه‌های سیاسی و حرکت علمی بود.

وی درس حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی را جزء ممتازترین دروس حوزه ذکر کرد و گفت: آثار مکتوب آن مرحوم بسیار ارزشمند است و تحریر الوسیله امام خمینی(ره) و دیگر تألیفات وی جزء مواریث حوزه علمیه است.

وزیر اطلاعات با بیان این‌که حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی نو پردازی‌های امام را به خوبی تبیین می‌کرد، ابراز داشت: آن مرحوم با بیان زیبای خود نظرات ابتکاری امام خمینی(ره) را می‌پروراند.

وی با بیان این‌که حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی، فاضل پرورش یافته حوزه علمیه قم بود، بیان کرد: حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی در حوزه نجف نبود اما نظرات مرحوم حضرت آیت‌الله خویی را زیبا بیان و با نظرات امام خمینی(ره) مقایسه می‌کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی در ادامه استحکام جایگاه ولایت فقیه و شخص رهبر معظم انقلاب را از حساسیت‌های حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی دانست و گفت:‌ آن مرحوم به بنده گفت دور مجلس را خط بکش و ممحض در درس باش اما زمانی که احساس کرد برخی از حرکت‌ها در مجلس سوم آسیب رسان است بنده را خواستند و گفتند الآن وظیفه است و شما که زمینه دارید بروید و کاندیدا شوید و نگذارید جایگاه رهبری آسیب ببیند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که شخصیت علمی حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی با تربیت شاگردان برجسته و آثار، ماندگار است، اظهار کرد: بسیاری از فضلای امروز حوزه که مشعلی برای حوزه هستند از شاگردان این مرحوم هستند.

وزیر اطلاعات ادامه داد: حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی به لحاظ علمی خودش موجبات خلود خود را فراهم کرد اما به لحاظ شخصیت مبارزاتی آن مرحوم باید قدمی برداشته می‌شد هرچند به اندازه امکان ادای حق وی نبود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی در ادامه افزود: تدوین اسناد ساواک در مورد شخصیت مبارزاتی حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی که گوشه‌ای از مبارزات آن مرحوم است وظیفه ای بود بر دوش کسانی که دسترسی به این اسناد داشتند و با احساس مسؤولیت کار را آغاز کردند و با سرمایه گذاری این کار به نتیجه رسید و امروز از آن رونمایی می‌شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: این کتاب شبهی از نقش مؤثر و سازنده مبارزاتی استاد بزرگوار حضرت آیت‌الله فاضل را به ترسیم کشیده است./927/پ202/ج

ارسال نظرات