۲۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۲۱۰۱۳۶
مدیر عامل خانه کتاب:

علَم نظام سازی بر اساس معارف قرآنی را باید در دنیا برافراشته کنیم

خبرگزاری رسا ـ مدیر عامل خانه کتاب با بیان این‌که ایران اسلامی با این جامعه بزرگ قرآنی تا این لحظه پروژه خود را در دنیا در مواجهه با قرآن طرح نکرده است، گفت: ایران اسلامی باید به‌ عنوان جریان بدیل فهم و تفسیر قرآن وارد این جرگه شود.
قرآن مجيد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نجفعلی میرزایی، مدیر عامل خانه کتاب صبح امروز پنج‌شنبه بیست و نهم خردادماه در همایش تحول آموزش عالی قرآنی در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران به ایراد سخنرانی پرداخت.

 

وی با اشاره به این‌که تئوری پردازی‌های بزرگ اجتماعی، سیاسی و تمدنی بر مبنای تحول قرآنی اتفاق می‌افتد، قرآن را دارای نقش مرجعیت و حاکمیت علمی بر رشته‌های دیگر دانست و ابراز داشت: اسلامی سازی تمدنی و اجتماعی و علوم بر برپایه تحول الگوی فهم قرآنی و معارف قرآنی است.

 

رییس سابق مرکز الحضاره لتنمیه الفکر الاسلامی در لبنان با ارائه تحلیلی از مطالعات قرآنی معاصر در جهان عرب، اظهار داشت: مرجعیت علمی قرآن و سنت در جهان عرب پذیرفته شده است.

 

مدیر عامل خانه کتاب با بیان این‌که ایران اسلامی با این جامعه بزرگ قرآنی تا این لحظه پروژه خود را در دنیا در مواجهه با قرآن طرح نکرده است، ابراز داشت: ما در تئوری سازی تفسیر و فهم پژوهش‌های قرآنی چه کرده‌ایم؟ ایران اسلامی باید به‌عنوان جریان بدیل فهم و تفسیر قرآن وارد این جرگه شود.

 

میرزایی اظهار داشت: اگر اعتقاد به وحیانی بودن، آسمانی بودن و معصوم بودن قرآن نداشته باشیم، مجبوریم مانند «طه حسین» و دیگران که جریانات غرب گرایانه قرآنی را هدایت کردند، از آن روش استفاده کنیم.

 

رییس سابق مرکز الحضاره لتنمیه الفکر الاسلامی در لبنان با تأکید بر این‌که جریان علمی آموزشی حوزوی و دانشگاهی ما به‌جای غرق شدن در بحث‌های قرآنی جزیره‌ای به دنبال تئوری پردازی باشد، ابراز داشت: به توسعه کمی و کیفی قرآن هم باید توجه شود.

 

مدیر عامل خانه کتاب با بیان این‌که جای الگوی معرفتی جهانی قرآنی خالی است، خاطر نشان کرد: باید علَم نظام سازی معارفی قرآنی را در دنیا بلند کنیم.

بر اساس این گزارش این همایش به‌همت مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور و با همکاری شورای توسعه فرهنگ قرآنی و به میزبانی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران درحال برگزاری است./956/پ202/ب4

ارسال نظرات