۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۲۱۰۲۷۴
مسؤول رصدخانه آستانه سید علاءالدین حسین:

هلال ماه رمضان روز جمعه قابل رؤیت نخواهد بود

خبرگزاری رسا ـ مسؤول رصدخانه آستان مقدس حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) شیراز گفت: بر اساس بررسی‌هایی که انجام شده هلال ماه مبارک رمضان بعدازظهر روز جمعه، ۶ تیر هلال در هیچ نقطه ایران قابل رؤیت نیست.
نجوم ، رويت هلال ، استهلال

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شیراز، علیرضا اسفندی، مسئول رصدخانه آستان مقدس حضرت سید علاءالدین حسین(ع)، صبح امروز در نشست خبری رصد هلال ماه رمضان که با حضور خبرنگاران رسانه‌های جمعی در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان فارس برگزار شد گفت: یک تیم 5 نفره با هدف رؤیت هلال ماه مبارک رمضان از روز جمعه در ارتفاعات دنا مستقر می‌شود.

وی در ادامه افزود: این گروه با 5 تلسکوپ پیشرفته که پیشرفته‌ترین تلسکوپ‌های موجود در کشور اقدام به رصد هلال ماه رمضان می‌کنند.

اسفندی خاطر نشان کرد: بر اساس بررسی‌هایی که انجام شده بعد از ظهر روز جمعه هلال در هیچ نقطه ایران قابل رؤیت نخواهد بود اما وضعیت رؤیت پذیری هلال ماه رمضان به این صورت است که جدایی زاویه هلال ماه و خورشید که یکی از پارامترهای مهم در بحث رؤیت هلال است، 15 درجه خواهد بود.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته گروه‌ها موفق به رؤیت هلال‌های با کمتر از 15 درجه شده‌اند و بر این اساس رؤیت این هلال چندان دشوار نیست.

اسفندی با بیان اینکه هلال ماه معمولاً بعد از غروب خورشید قابل رؤیت خواهد بود و مردم عادی اقدام به این کار می‌کنند، افزود: هر هلال ماه یک عدد مکث دارد و این عدد مکث فاصله اختلاف زمانی غروب خورشید و هلال ماه است و منجمان بعد از غروب خورشید وقت دارند تا هلال ماه را در این فاصله رؤیت کنند و این عدد مکث در شیراز 39 دقیقه است.

مسؤول رصدخانه آستان مقدس حضرت سید علاءالدین حسین(ع) بیان کرد:‌ با توجه به بررسی‌هایی که انجام شده این هلال با چشم غیر مسلح در بعد از ظهر روز شنبه در صورتی که شرایط جوی مساعد باشد و آلودگی، ابر و گرد و غبار وجود نداشته باشد با چشم غیر مسلح نیز قابل رؤیت است.

وی تأکید کرد: اما در بعد از ظهر روز جمعه هلال ماه رمضان به هیچ عنوان هلال قابل رؤیت نخواهد بود و به احتمال زیادی یکشنبه آینده طبق تقویم اولین روز ماه رمضان خواهد بود.

شایان ذکر است، رصدخانه آستان مقدس حضرت سید علاءالدین حسین(ع) شیراز در منطقه جنوب کشور قطب رؤیت هلال ماه و فعالیت‌های نجومی محسوب می‌شود و تحت نظارت ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری فعالیت می‌کند./919/پ202/ب

ارسال نظرات