۰۳ تير ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۰
کد خبر: ۲۱۰۵۴۵
آیت الله نمازی در جلسه تفسیر قرآن کریم:

ماه رمضان ماه انفاق به بندگان خدا است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان یکی از فرصت های ماه مبارک رمضان برای انسان ها را انفاق به افراد نیازمند است که خداوند آن را هفتصد برابر جبران می کند.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی، نماینده ولی فقیه در کاشان دوشنبه شب در جلسه تفسیر قرآن در مسجد حضرت قائم(عج) این شهرستان و در ادامه تفسیر سوره بقره از آیه 272 گفت: انفاق نکنید مگر برای تحصیل خداوند نه برای کسب آبرو و رو کم کردن که این کار از توهمات جاهلی است.

 

وی افزود: دراین آیه خداوند به جامعه توحیدی فرمان می دهد که ای اهل ایمان و توحید انفاق کنید از آنچه ما به شما بخشیدیم چرا که شما زمانی که از مادر متولد شدید فقیر بودید و چیزی نداشتید و ما قدرت تفکر به شما دادیم و شما به دنبال کسب و کار و روزی رفتید و با به دست آوردن مال و ثروت امروز باید مالیات آن را که کمک به نیازمندان است بپردازید.

 

آیت الله نمازی گفت: خداوند در این آیه می گوید، ای کسانی که ایمان آورده ایداز نعمت هایی که به شما بخشیدیم به دیگران انفاق کنید، قبل از این که روزی بیاید که در آن روز نه معامله و نه پارتی بازی و نه شفاعت است.

 

وی افزود: در قیامت هیچ چیز و هیچ کس نمی تواند کمکی برایت باشد و هرکسی پرونده ای دارد و به خودش مشغول است و این روز یکی از روزهایی است که حتی مادران نیز از  فرزندان خود جدا می شوند و در این روز نمی توان برای خود حسنات خرید چرا که همه دستشان خالی است و چیزی برای فروختن ندارند.

 

نماینده ولی فقیه درکاشان گفت: در روز قیامت نه داد و ستدی است و نه دوستی تأثیرگذار و نه شفاعتی مگر این که عده ای خاص از جمله انبیاء، شهدا و علما که اجازه شفاعت و سهمیه ای برای شفاعت از سوی خدا دارند.

 

به گفته وی در روز قیامت  به برخی از مومنین نیز اجازه شفاعت داده می شود، شفاعت مومن درباره همسایگان قبول می شود که  این افراد نیز استثنا هستند.

 

آیت الله نمازی گفت: در این آیه خداوند انفاق در دنیا را برای روز قیامت کارساز می داند، لذا هر کس به اندازه وسع و تمکن خود انفاق کند ضمن این که همه انفاق ها مادی نیست انفاق معنوی برای ضمانت جوان تازه ازدواج کرده جهت دریافت وام از بانک نیز احسان و انفاق است.

 

وی، با بیان  این که خداوند انفاق به دیگران را دوست دارد گفت: انفاق دارای 8 نوع آداب است که باید انفاق کننده همه آداب را رعایت کند تا انفاق او توسط خداوند قبول شود.

 

آیت الله نمازی در ادامه با بیان این که انفاق کننده نباید برای خود نمایی و خودفروشی انفاق کند و خالص برای وجه الله باشد گفت: کسی که در دنیا انفاق می کند در حقیقت برای خودش انفاق می کند چرا که طرف قرارداد انفاق کننده خدا است و خدا مشتری خوبی برای انفاق کننده است.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان با تأکید براین که انسان چیزی را که انفاق می کند باید از بهترین جنس ها و دست اول باشد نه این که اجناس دست دوم و مازاد بر نیاز باشد چرا که خداوند می گوید شما به نیکی کردن دست پیدا نمی کنید مگر زمانی که آنچه را که خودتان دوست داشته باشید آن را انفاق کنید.

 

وی همچنین انفاق کردن را نیکی به خویشتن دانست و با بیان این که با انفاق انسان در برابر حوادث بیمه می شود افزود: سند انفاق برای خدا این است که سود انفاق به انفاق کننده می رسد.

 

 آیت الله نمازی با اشاره به آیه 215 از سوره بقره در مورد اولویت های انفاق گفت: پدر و مادر نیازمند اولویت اول انفاق هستند و بعد از آنها ارحام و نزدیکان و سپس افراد بی سرپرست و یتیم و همچنین کسانی که مسکین هستند در اولویت های بعدی انفاق هستندکه انفاق به آنها تعلق می گیرد.

 

به گفته وی کسانی که مال خودشان در راه خدا می دهند بعد از انفاق منت نمی گذارند و طرف را آزار نمی دهند لذا کسانی که احسان می کنند خداوند 700 برابر احسان او را جبران می کند.

 

امام جمعه کاشان در ادامه با اشاره به قرارگرفتن در آستانه ماه مبارک رمضان بر رسیدگی و کمک به نیازمندان جامعه در این ماه تأکید کرد و گفت: افرادی که توانایی مالی دارند آنچه را برای ماه رمضان خانواده خود تهیه می کنند برای افراد مستمند و نیازمند جامعه به ویژه همسایگان نیازمند تهیه کنند.

 

آیت الله نمازی ماه مبارک رمضان را فرصت خوبی برای افراد خیر جهت کمک به نیازمندان جامعه دانست و از آنها خواست این فرصت گرانقیمت را که خداوند در ماه مبارک رمضان در اختیارمان قرارداده است تا از آن برای کمک به نیازمندان جامعه استفاده کنیم آن را از دست ندهیم.

 

امام جمعه کاشان با اشاره به داستانی از کتاب دارالسلام مرحوم شیخ طبرسی در مورد تأثیر انفاق برای نجات از آتش جهنم گفت: در این کتاب شخصی که از دنیا رفته بوده در عالم رویا به یکی از دوستانش می گوید وقتی از دنیا رفتم دو فرشته مرا به طرف آتش جهنم می بردند که یک فرشته زیبارویی پیدا شد و از فرشتگان دیگر خواست مرا رها کنند وقتی از فرشته زیبا رو سؤال کردم چه کسی هستی گفت من همان انفاقی هستم که در دنیا انجام دادید./1307/پ202/ب

ارسال نظرات