۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۲
کد خبر: ۲۱۰۷۷۹
رییس مرکز تخصصی قضا:

دستگاه قضا مبارزه قاطعانه با مفاسد را ادامه دهد

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز تخصصی قضا ضمن تأیید عملکرد قوه قضاییه در برخورد قاطع با مفاسد اقتصادی، گفت: این کار مهم باید با قدرت، سرعت، جدیت و شجاعت بیشتری انجام شود.
حجت‌الاسلام عباس رفعتي، مدير مرکز تخصصي حقوق و قضاي اسلامي حجت الاسلام عباس رفعتي نائيني، رييس مرکز تحقيقات اسلامي حکومت اسلامي مجلس خبرگان رهبري

حجت الاسلام عباس رفعتی، رییس مرکز تخصصی قضا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تأکید بر این که قوه قضاییه باید در زمنیه مبارزه با مفاسد اقتصادی بهتر، ‌قوی‌تر و شجاعانه‌تر عمل کند، اظهار داشت: برخورد با مفاسد اقتصادی نقش بازدارندگی دارد و می تواند جامعه را از فساد‌های بزرگ پاک کند.

وی با توجه اجرای حکم اعدام یکی ازمفسدان اقتصادی، گفت: قوه قضاییه برای اولین بار در پرونده فساد اقتصادی با چنین قوت و شجاعتی وارد عمل شد و یقینا بازتاب مثبتی در رابطه با فساد اداری و اقتصادی داشته است.

رییس مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی دبیرخانه مجلس خبرگان افزود: قوه قضاییه باید جدی‌تر و سریع‌تر به بحث مفاسد اقتصادی و اداری را بپردازد؛ با این اقدامات جامعه را رو به تعالی و تکامل سوق داده می شود.

مشاورعالی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان این که در نظام قضایی اسلام بسیاری از مجازات‌ها نقش بازدارندگی از جامعه را دارد، گفت: خداوند در مورد قصاص می فرماید«وَلَکُمْ فِی الْقِصَاصِ حَیَاةٌ یَاْ أُولِیْ الأَلْبَابِ» با این که در قصاص یک نفر کشته می شود اما قرآن آن را مایه حیات و زندگی و آبادانی می داند به دلیل این که نسبت به فساد دیگران بازدارندگی دارد و از گسترش فساد جلوگیری می کند.

حجت الاسلام عباس رفعتی با بیان این که قوه قضائیه سال به سال رو به رشد و توسعه کمی و کیفی حرکت می کند، ابراز داشت: در دوره‌ اخیر گام‌های مثبت و بلندی برداشته شده است اما همچنان برخی کاستی‌ها وجود دارد و کسانی که به قوه قضائیه مراجعه دارند از این مسائل رنج می برند؛ یکی از مهم‌ترین مشکلات اطاله دادرسی است که باید در این زمینه فکری اساسی شود.

وی در مورد نقش قوه قضاییه در کاهش و کنترل ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی، ‌گفت: برخی از هنجار شکنی‌هایی که در جامعه رخ می دهد را می توان با کار فرهنگی کاهش داد و با فرهنگ سازی می توان از بروز آنها جلوگیری کرد؛ این گونه نیست که تنها با قوه قهریه بتوانیم هنجار شکنی‌ها را برطرف کنیم.

رییس مرکز تخصصی قضا ادامه داد: برای زدودن هنجار شکنی‌های فرهنگی و اجتماعی در مرحله‌ اول باید کار فرهنگی و سپس کار قضائی صورت بگیرد؛ اگر فرهنگ جامعه‌ای فاسد شد با قوه قضائیه و جراحی یک یا دو نفر نمی شود این ویروسی را که در همه اعضا رسوخ کرده است را از بین برد./928/ت302/ج

 

ارسال نظرات