۰۵ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۱
کد خبر: ۲۱۰۷۹۶
کارشناس مسائل تربیتی:

مسأله افزایش جمعیت، نیازمند فرهنگ سازی است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل تربیتی، گفت: مسأله افزایش جمعیت نیاز به فرهنگ سازی دارد، از این رو مبلغان می بایست با شبهات موجود در بحث فرزند آشنا باشند و انگیزه، توان و قدرت مواجه با مخاطب عام و خاص را در خود تقویت کنند.
مسأله افزایش جمعیت، نیازمند فرهنگ سازی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محسن عباسی ولدی، کارشناس مسائل خانواده، شب گذشته در همایش تبلیغ و جمعیت که در تالار نور برگزار شد، گفت: بیش تر مردم بخاطر مشکلات اقتصادی، فرزند کمتر می آورند، اما نباید با نگاه به مشکلات امروز، برای آینده تصمیم بگیریم؛ چرا که فردا متفاوت از امروز رقم می خورد.

 

وی گفت: در فضای تبلیغ سیره مقام معظم رهبری را اجرا کرده، تحلیل های شخصی را وارد نکنیم؛ چرا که تحلیل های نادرست فضای جامعه را  خراب می کند.

 

این کارشناس امور تربیتی ادامه داد: مقام معظم رهبری در مورد بحث جمعیت عنوان می کنند«مسأله به شکل عمیق و علمی حل بشود، گره های ذهنی که وجود دارد باز شود.»، از این رو باید گره های ذهنی مردم را برطرف کرده، حقیقت قضیه را برای آنان روشن کنیم.

 

حجت الاسلام عباسی گفت: در شرایط خاصی مسؤولان نظام با در نظر گرفتن برخی از مصالح کشور به این نتیجه رسیدند که باید سیاست محدود کردن فرزندآوری در کشور اجرا شود و در سال 71 به همان مقاصدی که از تحدید نسل وجود داشت رسیدیم، که در پی آن سیاست کاهش جمعیت می بایست متوقف می شد که این کار صورت نگرفت، لذا اکنون باید به فکر افزایش جمعیت باشیم.

 

در آینده ای نه چندان دور جمعیت ایران رو به سوی سالمندی خواهد رفت

 

این کارشناس امور تربیتی ادامه داد: در سال 1420، 22 درصد از جمعیت ایران را سالمندان تشکیل خواهند داد که از نظر تعداد، در حدود بیست میلیون نفر خواهد بود که با این پیش بینی در 28 سال آینده کشوری فوق سالمندی خواهیم داشت.

 

حجت السلام عباسی با بیان اینکه سالمندی در تمام دنیا یک بحران است، گفت: طبق آمار سرشماری سال90، بعد خانوار در ایران5/3 درصداست، از این رو در آینده ای نه چندان دور جمعیت ایران رو به پیری خواهد رفت. پیر شدن جمعیت هم یک اتفاق ساده نیست، بلکه مشکلاتی را تولید می کند که به راحتی قابل جبران نیست.

 

وی به خطرات جامعه سالمندی اشاره کرد و گفت: وقتی پدر و مادر به سنی می رسند که دیگر توانایی اداره خودشان را ندارند، نیازمند شخص دیگری می شوند، اگر پدر و مادر یک فرزند داشته باشند، مسئولیت نگه داری والدین به دوش همین یک فرزند می افتد و او باید زمانی را برای این امر اختصاص بدهد که در نتیجه، فرزند مجبور می شود فعالیت اقتصادی خود را کاهش دهد، بنابراین پیشرفت اقتصادی جامعه تحت الشعاع قرار می گیرد.

 

بالا بودن جمعیت، تنها دلیل بالا بودن آمار بیکاری نیست

 

حجت الاسلام عباسی گفت: مشکل اشتغال در جامعه امروز قابل انکار نیست، اما بالا بودن جمعیت، تنها دلیل بالا بودن آمار بیکاری نیست که با کم شدن جمعیت مشکل آن حل شود.

 

این استاد حوزه کم شدن نیروی کار را از عواقب سیاست های کاهش جمعیت دانست و گفت: اگر جامعه ای با کمبود نیروی کار مواجه شود، چاره ای جز وارد کردن نیروی کار ندارد، و زمانیکه نیروی کار وارد جامعه شد، فرهنگ خود را هم وارد می کند. 

 

این کارشناس امور تربیتی ادامه داد: شهرهای مهاجرت پذیر از مشکلات و ناهنجاری های اخلاقی بیشتری نسبت به شهرهای بومی و اصیل رنج می برند، از این رو اگر ما در دهه های آینده مجبور باشیم از کشورهای دیگر نیروی کار وارد کنیم، فرهنگ جامعه تحت الشعاع قرار می گیرد و ناهنجاری های فرهنگی زیاد می شود.

 

وی کاهش جمعیت جوان و نخبه کشور را یکی دیگر از عواقب تحدید نسل برشمرد و گفت: نیروی جوان در پیشرفت علمی کشور نقشی اساسی دارد. هر اندازه جمعیت به سمت سالمندی پیش می رود، به صورت طبیعی از طبقه جوان نخبه کاسته می شود، از این رواست که برخی از کشورهای پیشرفته که با کاهش جمعیت مواجه شده اند، با جذب جوانان نخبه از کشورهای دیگر این خلأ بزرگ را پر می کنند.

 

مسأله افزایش جمعیت نیازمند فرهنگ سازی است

 

این استاد حوزه ابراز داشت: بحث زاد و ولد تبدیل به یک ضد ارزش شده است، از این رو باید این ذهنیت را تغییر بدهیم.

 

حجت الاسلام عباسی اظهار داشت: مسأله افزایش جمعیت نیاز به فرهنگ سازی دارد، از این رو مبلغان می بایست با شبهات موجود در بحث فرزند آشنا باشند و انگیزه، توان و قدرت مواجه با مخاطب عام و خاص را در خود تقویت کنند.

 

این استاد حوزه یادآور شد: اگر در انگیزه دهی به مردم نتوانیم جامعه را به داشتن حداقل 4 فرزند ترغیب کنیم، در نسل بعدی زنان می بایست حداقل 7 فرزند بیاورند. از این رو اگر وقت سپری شود، قابل جبران نیست؛ چرا که هیچ کشوری نتوانسته جبران کند و ما نیز نمی توانیم جایگزین کنیم./1309/پ202/ب4

ارسال نظرات