۰۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۲۱۰۸۲۱
استاد علوم دینی مطرح کرد:

ماه رمضان فرصتی مناسب برای ترویج سبک زندگی اسلامی در جامعه است

خبرگزاری رسا ـ استاد علوم دینی و معارف دانشگاه های استان خراسان شمالی، گفت: ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای تعمیق فرهنگ دینی و گسترش سبک زندگی اسلامی در جامعه است.
 ماه رمضان

عباس کیفی بجستانی، استاد علوم دینی و معارف دانشگاه های استان خراسان شمالی و عضو جامعه قاریان قرآن کریم کشور، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با تبریک پیشاپیش حلول ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: ماه مبارک رمضان، ماه بهار قرآن و ماه توفیق طاعات و عبادات مسلمانانی است که همواره بـا ایمان و تـدین پرشور، تقرب به رحمـت واسعة الهی را اصلـی‌ترین هدف خـود مـی‌دانند.

 

وی افزود: بهره مندی و درک صحیح از برکات ماه مبارک رمضان، زمینه به دست آوردن مواهب و عطایای الهی را فراهم می‌سازد و در سایه این درک و شناخت است که نقش بی‌بدیل و آثار و فواید آن آشکار می شود.

 

این کارشناس ارشد فقه و حقوق اسلامی اضافه کرد: دراین ماه پرخیر و برکت توجه به معنویات، تقویت روحیه دینداری و پرهیزگاری، تعمیق فرهنگ دینی و ژرفابخشی مبانی مذهبی و اصول دینی می‌تواند منجر به پرورش افرادی شایسته، خلاق و در عین حال پایبند به آموزه‌های اخلاقی و دینی، خدمتگزار، مقرب آستان الهی و شیفته خدمت به میهن اسلامی‌ شود.

 

وی عنوان کرد: توجه به برنامه‌های پویای مذهبی و اخلاقی و بسط مؤلفه‌ها و پیوندهای عرفانی ایام پرعظمت و لیالی گرانقدر ماه مبارک رمضان بر دیگر ماه‌های سال، ‌جان ها را به وجد آورده و محیطی سرشار از نشاط و معنویت می‌آفریند.

 

کیفی بجستانی افزود: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و خون شهدا فرهنگ حاکم بر کشور فرهنگی قرآنی است، اما با این حال ترویج بیش از پیش فرهنگ قرآنی در جامعه نیازمند تلاش مضاعف عموم مردم است.

 

وی با بیان این که کارهای فرهنگی در زمینه ترویج قرآن نیاز به تقویت اعتقادات و انگیزه الهی دارد، تصریح کرد: در سایه قرآن می‌ توان به پیشرفت خوبی در جامعه دست یافت و در این راستا باید همه مردم شریف ایران اسلامی در جهت ترویج فرهنگ قرآنی تلاش و کوشش کنند.

 

عضو جامعه قاریان قرآن کریم کشور اضافه کرد: رمضان ماه رحمت و ضیافت الهی است، لذا امید است که مردم ولایتمدار به ویژه جوانان عزیز در این بهارقرآن در زمینه تلاوت و حفظ قرآن کریم، برپایی نماز جماعت، مراسم روح نواز ادعیه و مناجات و سایر مناسبت‌های دینی و معنوی همچون گذشته پیشتاز باشند و از سفره پربرکت فیوضات ربوی در این ماه مبارک به نحو مطلوب بهره‌مند شود.

 

به گفته وی جوانان می توانند در این ماه با تهذیب نفس و خضوع و خشوع در قبال پروردگار جهانیان، دل‌ها و جان‌ها را در آسمان رحمت واسعه الهی جلا دهند و محیطی سرشار از نشاط و معنویت در جامعه اسلامی ایجاد کنند.

 

کیفی بجستانی خاطرنشان کرد: ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای تعمیق فرهنگ دینی و گسترش سبک زندگی اسلامی در جامعه است.

 

این  مدرس دانشگاه گفت: ماه رمضان ماهی است که خداوند متعال بندگان خود را مورد رحمت و مغفرت قرار داده و شیطان را در غل و زنجیر می کشد، این ماه؛ ماهی است که اعمال مؤمنان در آن قبول ، دعاها مستجاب و گناهان آمرزیده می شود.

 

وی افزود: خداوند به همه ماه ها ارج و قرب داده ا اما برترین ماه، ماه مبارک رمضان است چرا که خیر و برکت و رحمت در تمامی شبانه روز و ساعت ها و لحظات این ماه جاری است.

 

کیفی بجستانی اضافه کرد: در ایام ماه مبارک رمضان و بهارقرآن مردان و زنان مسلمان باید با رعایت عفاف و حجاب شخصی، سلامت اخلاقی مملکت و جامعه اسلامی ایران را حفظ کنند چرا که یکی از مصادیق تهاجم فرهنگی، گسترش بدحجابی و بی حجابی در جامعه اسلامی است.

 

وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر از مهمترین راه های حفظ حجاب و عفاف در جامعه است که برای گسترش آن باید امر به معروف و تشویق به صورت زبانی را مدنظر قرار دهیم.

 

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: رمضان اثرات روحی و جسمی فراوانی برای روزه داران دارد و اگر انسان خواهان مغفرت خداوند باشد باید از بی بند و باری و سخنان و خیالات بی مورد دوری کند.

 

به گفته وی در این زمینه در ماه مبارک رمضان آمار جرایم به شدت کاهش می یابد چراکه همه انسان ها تلاش می کنند تا روح الهی کسب کنند.

 

کارشناس ارشد فقه و حقوق اسلامی با بیان این که توجه به حجاب و عفاف در ماه مبارک رمضان باید بیشتر از ماههای گذشته باشد، افزود: در ماه مبارک رمضان از جمله آثاری که باید بیش از ماه های دیگر مشاهده شود؛ توجه به حجاب و عفاف است.

 

کیفی بجستانی با اشاره به سنت‌های پسندیده ماه مبارک رمضان عنوان کرد: صله ارحام، دستگیری از فقرا، انفاق، صدقه، گسترانیدن سفره‌های افطاری و ... از سنت‌های توصیه شده توسط اسلام است، لذا مردم عزیز و متدین کشور این سنت‌های زیبا و پسندیده را فراموش نکنند.

 

وی همچنین توصیه کرد که مردم مسلمان در افطاری‌های خود از افراط و اسراف بپرهیزند و به جای زیاده‌روی و تجملات، نگاهی نیز به زندگی فقرا داشته باشند.

 

این استاد معارف دانشگاه های استان خراسان شمالی همچنین کنترل رفتار فردی و اجتماعی و مدارا با افراد خانواده، جامعه و محیط کار را از دیگر فواید روزه داری برشمرد.

 

عضو جامعه قاریان قرآن کریم کشور در پایان با اشاره به اقدامات وحشیانه داعش به سرکردگی استکبار در کشتار مسلمانان مظلوم کشورهای اسلامی، ضمن محکوم کردن این جنایات، عنوان کرد: بی شک حضور پر شور و دشمن شکن مردم در مساجد همزمان با ماه مبارک رمضان؛ برای حفظ هوشیاری، بصیرت افزایی و ادامه حرکت های جبهه مقاومت و بیداری اسلامی ضروری است./9314/ت302/ب4

ارسال نظرات