مدارای علمی عامل شکوفایی تمدن اسلامی در قرون 3 تا 7 بوده است
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی شبکه قرآن و معارف سیما، حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در برنامه شب آسمانی شبکه قرآن و معارف سیما بیان داشت: همان طور که در علوم تجربی رابطه بین گزارهها تعریف میشود در علوم انسانی نیز روابط بین پدیدهای انسانی بررسی میشود و در کل میتوان گفت که علوم انسانی یک معنای عام دارد و یک معنای خاص معنای عام آن علومی مانند فلسفه و ادبیات و علوم اجتماعی و روانشناسی و حتی رشتههای هنر و معماری را در حوزه خود جا میدهد اما معنای خاص آن منحصر به رفتارهای انسانی است.
وی ادامه داد: علوم انسانی مدرن از قرن نوزدهم آغاز شده است این علوم که در عصر مدرن شکل گرفته است شبکهای است از سه بخش توصیف انسان مطلوب، توصیف انسان محقق و چگونگی تبدیل انسان محقق به انسان مطلوب.
رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران تصریح کرد: در رابطه با بخش اول که توصیف انسان مطلوب است این توصیف از مکاتب علوم انسانی و فلسفه به دست میآید حتی در بعضی مکاتب نیز تعریفهای متفاوتی از انسان مطلوب وجود دارد البته منظور از انسان مطلوب انسان کامل نیست بلکه منظور انسان سالم است و این سلامت در هر حوزه تعریف میشود.
وی اظهار داشت: در اینجا این سؤال پیش میآید که آیا در علوم انسانی ما حکمت و فلسفه اسلامی خواهیم داشت و جواب این است که بله قطعا حکمت و فلسفه اسلامی داریم ما در آموزههای خود برای انسان قائل به فطرت هستیم و انسان مطلوب را نیز بر اساس فطرت توصیف میکنیم.
وی افزود: در توصیف و تعریف انسان محقق نیز جامعه بررسی میشود و در این میان از تحقیقات میدانی بهره میبریم ولی اینکه چه پرسشی از پدیده انسانی بپرسیم به پیش فرض دینی و غیر دینی مربوط خواهد شد در رابطه با تغیر انسان محقق به مطلوب نیز فقه و اخلاق و حتی عرفان بسیار تأثیرگذار بودهاند حتی در مشکلات بالینی نیز عرفانهای عملی بسیار تأثیرگذار میباشد.
حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه تأکید کرد: سخن در این است که جریان سکولار و جریان اومانیست نسبت به آموزههای آسمانی و الهی قید به شرط لا گذاشتهاند و میگویند ما در حوزه عقل و تجربه گام برمیداریم اما نیاز به وحی نداریم حتی ممکن است که این افراد به کلیسا و مسجد هم بروند اما در ساخت علوم انسانی دایره قرمزشان عقل و تجربه و عرف است.
وی گفت: ما نیز نمیگوییم از وحی استفاده شود اما عقل و تجربه و عرف تعطیل باشد ما حرفمان این است که علوم انسانی انسان را به کانون توجه قرار داده و این درست است اما دین نیز مخاطبش انسان است بنابراین همان طور که برای شناخت انسان به عقل و تجربه نیاز داریم و باید از عرف نیز استفاده کنیم همین گونه نیز بسیاری از حقایق انسانی است که تنها از طریق منبع وحیانی می توان آن را شناخت.
این استاد فلسفه اظهار داشت: وحی هم ارزش معرفتی دارد بسیاری از روابط انسانها بین عمل دنیوی و نتایج دنیوی و اخروی از طریق عقل و تجربه تعریف نمیشود و تنها میتوان از طریق وحی آن را تعریف کرد مانند این که در دین ما امده که صله رحم عمر را طولانی میکند.
وی تصریح کرد: ما آن چه را که اومانیست میگوید نمیپذیریم اما همه آن را نیز رد نمیکنیم در حقیقت ما میگوییم وحی در جاهایی میگوید یک حقایقی است که تنها من میتوانم آن را معرفی کنم.
حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه در پایان خاطرنشان کرد: من امیدوارم که حوزویان و دانشگاهیان با سعه صدر این مسائل را دنبال کنند بعضی متأسفانه یک مطلب را پذیرفته و دیگر مطالب را اصلا قبول نداشته رد کرده و انتقادنیز نمیپذیرند در صورتی که به نظر من اگر به اوج شکوفایی تمدن اسلامی که از قرن 3 تا 7 بوده نگاه بیفکنیم متوجه خواهیم شد که این شکوفایی نتیجه مدارای علمی بوده است
تنفس در هوای پاک رمضان برای همگان اجباری است
حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی گفت: برکت، مغفرت و رحمت آن چیزی است که در این مهمانی نصیب ما خواهد شد و همگان قطعا در این ماه به این سه چیز خواهیم رسید حتی اگر خود نیز متوجه نبوده و غافل باشیم.
حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی طباطبایی در اولین برنامه ضیافت ویژه برنامه افطار ماه رمضان شبکه قرآن و معارف سیما حاضر شد و اظهار داشت: برای راه یافتن به هر کاری و انجام هر فعالیتی نوع ورود به آن بسیار مهم است متأسفانه یکی از بیماری های خطرناکی که امروز جامعه ما را تهدید می کند ورود ناقص و ناتمام به کارهاست بنابراین برای ورود به ماه رمضان نیز چگونه ورود پیدا کردن به این ماه بسیار مهم خواهد بود.
وی افزود: پیامبر می فرماید که خداوند شما را به مهمانی خود فراخوانده است در حقیقت برکت، مغفرت و رحمت آن چیزی است که در این مهمانی نصیب ما خواهد شد و ما قطعا در این ماه به این سه چیز خواهیم رسید .
این استاد اخلاق تأکید کرد: ورود به ماه رمضان ورود به یک فضای باز الهی است چه کسی بخواهد و چه نخواهد مسلما از برکات این ماه برخوردار خواهد شد در حقیقت برکات این ماه و این فضا مانند هوای پاکی است که حتی اگر کسی هم نخواهد باید آن را استنشاق کند از طرفی ما نیز باید دقایق مهم را خوب بشناسیم و بدانیم که فضای ماه رمضان به ما رشد معنوی خود به خود خواهد داد اما متأسفانه بعضی از ما قدر این لحظات را کمتر می دانیم.
وی همچنین بیان داشت: انسانها همیشه بر سر سفره خداوند هستند و همیشه نعمات خداوند بر ما جاری است در اینجاست که این سؤال پیش می آید که چرا گفته شده ماه رمضان ماه مهمانی خداست این به این دلیل است که در این ماه قرار است چیزهایی خداوند به ما عنایت کند که بسیار فراتر از چیزهایی است که در روزهای دیگر به ما داده می شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر خودمان را و دلمان را کمی آماده کنیم راه ها نیز برایمان مشخص خواهد شد اگر قدر این شب ها و روزها را بدانیم در روز عید فطر نیز فرازهای نماز عید فطر را به خوبی درک خواهیم کرد و در این صورت مسلما از این مهمانی دست پر بیرون خواهیم آمد.
وی ادامه داد: همیشه شعرها و آهنگ های مربوط به انتظار، کاملا نوحه آمیز و غم آلود است و ما حرکتی در آن نمی بینیم ما خواستیم تا با این آهنگ تلنگری به خود برای حرکت کردن به سوی رضایت امام زمان(ع) بزنیم و بگوییم انتظار باید از خود ما شروع شود.
حامد زمانی در پایان ضمن ابراز خرسندی برای حضور در اولین برنامه ضیافت بیان داشت: من شبکه قرآن را خانه خود می دانم و به این شبکه که می آیم انرژی مثبت می گیرم و تا مدت ها نیز آثار برکت دعای مخاطبان شبکه قرآن را در زندگی ام حس می کنم و این دعاها برای همه عمر من کافی خواهد بود./966/102/ع
حامد زمانی نیز در اولین برنامه ضیافت، حضور پیدا کرد و در رابطه با آهنگی با نام صبح امید که به تازگی در رابطه با امام زمان(ع) تولید کرده است گفت: من آهنگ صبح امید را هدایت شده از سوی خود امامان می دانم، این کار که قرار است پس از ماه مبارک رمضان هر روز در تیتراژ برنامه صبح امید از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شود با سلام و صبح بخیر به امام زمان(عج) آغاز می شود، و من مطمئنم که این کار نتیجه نگاه امام زمان(عج) است.