۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۳
کد خبر: ۲۱۱۱۲۵
همزمان با دهه تکریم و غبارروبی مساجد؛

هزار مسجد خراسان شمالی غبارروبی شد

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی گفت: همزمان با دهه آخر ماه شعبان که به نام دهه تکریم و غبارروبی مساجد نامگذاری شده، بیش از هزار و صد مسجد و 154 امامزاده و بقعه متبرکه در این استان غبارروبی شد.
غبارروبي مساجد

حجت الاسلام زین العابدین روحانی نیا، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، اظهار کرد: همزمان با دهه آخر ماه شعبان و پیش از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان هزار و 176 باب مسجد و حسینیه موجود در شهرها و روستاهای استان به همراه 154 امامزاده و بقعه متبرک خراسان شمالی با حضور مردم، مسؤولان و متولیان غبارروبی و عطرافشانی شد.

 

وی با اشاره به این که غبارروبی و عطرافشانی مساجد و اماکن مذهبی به منظور آمادگی این اماکن مقدس برای ورود به ماه مبارک رمضان انجام شد، افزود: مراسم غبارروبی مساجد به صورت نمادین با حضور مسؤولان، ائمه جماعات و هیئات امنا در 100 مسجد محوری استان خراسان شمالی برگزار شد و سایر مساجد و حسینیه ها نیز توسط مردم و متولیان مساجد در روستاها و مناطق شهری استان غباروبی شد.

 

به گفته حجت الاسلام روحانی نیا از این تعداد مسجد؛ 209 باب مسجد در شهرستان بجنورد، 205 مسجد در شیروان، 214 مسجد در اسفراین، 39 مسجد در جاجرم، 32 مسجد در گرمه، 172 مسجد در مانه، 107 مسجد در فاروج، 103 مسجد در شهرستان مرزی راز و جرگلان و 21 باب مسجد نیز در بخش سنخواست شهرستان جاجرم واقع شده است.

 

این مسؤول همچنین از غبارروبی و عطرافشانی 154 امامزاده و بقعه متبرک موجود در استان خراسان شمالی با عاملیت اداره کل اوقاف و امور خیریه خبر داد و گفت: همزمان با آغاز دهه تکریم و غبارروبی مساجد، مراسم غبارروبی و عطرافشانی حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا(ع) با حضور آیت الله سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و نایب رییس مجلس خبرگان رهبری، حجت الاسلام یدالله حبیبی، رییس شورای برنامه ریزی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور و شماری از مسؤولان استان خراسان شمالی برگزار شد و حرم های مطهر سایر امامزاده های استان نیز در این دهه با حضور متولیان و هیئات امنا غبارروبی شد.

 

اعزام 900 مبلغ روحانی به مساجد خراسان شمالی در ماه رمضان

وی در ادامه از اعزام 900 مبلغ روحانی به مساجد شهری و روستایی استان خراسان شمالی به منظور برگزاری هر چه بهتر برنامه های مذهبی و عبادی ماه رمضان خبر داد و افزود: این تعداد مبلغ از حوزه های علمیه قم و مشهد و نیز حوزه های علمیه خراسان شمالی به مساجد شهرها و روستاهای این استان اعزام شدند.

 

حجت الاسلام روحانی نیا اضافه کرد: جمعه هفته گذشته و پیش از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان همایش های توجیهی روحانیان مبلغ اعزامی به مساجد استان خراسان شمالی در مراکز شهرستان های هشت گانه استان خراسان شمالی به منظور ارائه آموزش های لازم به روحانیان و تبیین برنامه های تبلیغی ماه رمضان برگزار شد.

 

به گفته وی مبلغان اعزامی به مساجد خراسان شمالی در ماه مبارک رمضان برنامه هایی چون نماز جماعت، قرائت ادعیه مختلف، پاسخ گویی به احکام و شبهات دینی، دوره های قرآن و محافل انس با این کتاب آسمانی، تفسیر قرآن و ... را در مساجد برگزار خواهند کرد.

 

گفتنی است، در ماه مبارک رمضان پارسال 900 روحانی مبلغ و مبلغه با عاملیت اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی به مساجد مناطق شهری و روستایی استان اعزام شده بودند.

 

دهه آخر ماه شعبان یعنی از بیستم تا پایان این ماه به نام دهه تکریم و غبارروبی مساجد نام گرفته و در این دهه مردم متدین ایران اسلامی به منظور آمادگی این اماکن برای ورود به ماه پرخیر و برکت رمضان؛ اقدام به غبارروبی و عطرافشانی مساجد، امامزاده ها، حسینیه ها و دیگر اماکن مقدس می کنند.

 

در استان خراسان شمالی 156 امامزاده و بقعه متبرک ثبت شده و نیز هزار و 176 مسجد و حسینیه وجود دارد./9314/ت302/ب

ارسال نظرات