۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۲۱۱۲۰۲
آیت الله ناصری:

عظمت ماه رمضان بیانگر شدت محبت خداوند به بندگان/ روزه داری هوای نفس را تضعیف می‌کند

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه اصفهان ماه رمضان را دارای آثار و برکات بسیاری ذکر کرد و گفت: در ماه رمضان شب مهم قدر که فرصتی برای بخشودگی است قرار داده شده و در حقیقت رمضان بیانگر شدت محبت خداوند به بندگان است.
درس اخلاق آيت الله ناصري در ماه مبارک رمضان - اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمد ناصری استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه اصفهان، ظهر امروز در سخنرانی خود در مسجد کمرزرین اصفهان با اشاره به جایگاه ماه رمضان در نزد خداوند و اعمال این ماه، تصریح کرد: ماه رمضان اعمال بسیاری دارد که موجب غفران گناهان انسان و جلب رحمت الهی می شود.

 

آیت الله ناصری در ادامه خاطر نشان کرد: خداوند پنج پیامبر اولوالعزم دارد که دارای جایگاهی برتر و بهتر از دیگر پیامبران هستند، این پیامبران دارای کتاب آسمانی هستند و هر کدام تکمیل کننده و منسوخ کننده دین پیامبر قبل از خود هستند به این معنا که پیامبر بعدی دین پیامبر قبل از خود را کامل کرده همچنین پیروی از دین پیامبر قبلی را نسخ و دیگران را به دین خود که کامل تر و افضل تر است دعوت می­کند.

 

وی با اشاره به این­که آوردن کتاب آسمانی یکی از نشانه های پیامبران اولوالعزم است، ابراز داشت: یکی از علل عظمت ماه رمضان نزول قرآن کریم آخرین کتاب آسمانی و کتاب کامل ترین دین خدا در بیست و سوم این ماه است ضمن این که تورات ششم ماه مبارک رمضان، انجیل دوازدهم و زبور هجدهم ماه رمضان نازل شده است و همه اینها دال بر عظمت این ماه است همچنین شب قدر از دیگر مسائلی است که موجب عظمت این ماه شده است، شبی که دارای شأن و عظمت بسیار زیادی است و نزول قرآن در آن صورت گرفته است.

 

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه اظهار کرد: عظمت ماه رمضان به معنای شدت محبت خداوند نسبت به بندگانش است و در این ماه خدا بندگان خود را به میهمانی خود دعوت می­کند، خداوند دوست دارد بندگانش به او نزدیک شوند و به عبادت او بپردازند تا از این طریق گناهان آنها بخشیده شود و مورد رحمت و مغفرت قرار بگیرند، خداوند نعمت­های بسیاری به انسان داده است و انسان باید قدر این نعمت های ارزشمند را به خوبی بداند و درک کند که وقتی خداوند دستور به روزه می دهد به خاطر خود انسان است که چنین دستوری می دهد زیرا روزه در واقع برای انسان از نظر جسمی و روحی مفید است و خداوند احتیاجی به روزه گرفتن انسان ندارد.

 

آیت الله ناصری با اشاره به برخی فواید روزه داری، گفت: خداوند دستور به صوم و روزه داری داده است تا بدن انسان سالم باشد و در روایات نیز به اهمیت روزه داری در سلامت جسم و جان بسیار اشاره شده است، در گذشته که روزه داری بیشتر رواج داشت و افراد حتی در طول سال روزه داری می کردند از نظر جسمی و روحی دارای سلامت بیشتری بودند و کمتر به پزشک نیازمند می شدند.

 

وی محبت خداوند نسبت به بندگان را بسیار ذکر کرد و ابراز داشت: رمضان به معنای ریزش گناهان است، گناهان موجب ایجاد حجاب­های ظلمانی برای انسان می شوند و هرچه این گناهان بزرگتر باشند موجب تیرگی بیشتر روح انسان می شوند تا جایی که شدت گناهان موجب می شود پرده هایی آهنین بر وجود انسان سایه افکنده و موجب تیرگی کامل روح انسان شوند و آثار این گناهان موجب می شود دیگر صدای انسان به جایی نرسد و حتی دیگر دعاهای انسان مستجاب نشود.

 

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه روزه داری را موجب برطرف شدن آثار گناهان دانست و افزود: با روزه داری آثار شوم و مخرب گناهان از درون انسان زدوده می شود و موجب می شود تا درون شخص گناهکار از زنگارهای گناه پاک شود از طرفی روزه گرفتن موجب تضعیف نفس انسان می شود که این مسأله باعث می شود تا انسان از اعمال شیطانی و غیر الهی دور شده و به سمت عبادات و اعمال الهی جذب شود.

 

آیت الله ناصری در ادامه تصریح کرد: نفس هم دست با شیطان و دشمن داخلی انسان است و نفس انسان را وسوسه می کند تا به دعوت شیطان لبیک بگوید و در حقیقت نفس به عنوان دشمن داخلی به دشمن خارجی انسان که شیطان است کمک می­کند همانطور که عقل انسان را دعوت می کند تا دعوت پیامبران که دوستان خارجی و حقیقی انسان هستند را قبول کند و روزه گرفتن موجب ضعف نفس و نداشتن قدرت مقابله نفس با عقل می شود، با روزه داری شهوات و هوای نفس از بین می رود و فرصتی ایجاد می شود تا انسان بیشتر و بهتر به بندگی خدا بپردازد./1304/پ202/ب4

ارسال نظرات