۰۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۲۱۱۳۱۴
استاد حوزه علمیه مشهد:

متقین بهره بیشتری از آیات قرآن می‌برند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه مشهد، گفت: قرآن برای تمام انسان ها نازل شده است، اما از این میان تنها متقین هستند که بهره بیشتری از آیات الهی می برند؛ پاک بودن ضمیر دل انسان ها، شرط اصلی بهره مندی از قرآن است.
قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، زهرا حیدری، استاد حوزه علمیه حضرت خدیجه(س)، صبح امروز در ویژه برنامه ماه مبارک رمضان در محل حسینیه نصرت، با اشاره به ویژگی های انسان های پرهیزگار، اظهار کرد: تلاوت هر آیه از قرآن می بایست تغییر و دگرگونی در انسان ایجاد کند، از این رو متقین با تلاوت هر یک از آیات قرآن، یک قدم به شناخت خداوند نزدیکتر می شوند.

 

وی ابراز کرد: قرآن را با تدبر بخوانید؛ چرا که این کتاب الهی، آخرین کتابی است که برای بشر نازل شده است، از این رو قرآن درس زندگی به انسان ها آموخته و تمام مطالب مورد نیاز بشر در این کتاب آمده است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: قرآن برای تمام انسان ها نازل شده است، اما از میان تنها متقین هستند که بهره بیثشتری از آیات الهی می برند؛ از این رو پاک بودن ضمیر دل انسان ها، شرط اصلی بهره مندی از قرآن است.

 

این استاد حوزه خواهران مشهد با بیان اینکه انسان ها باید مطیع محض پروردگار باشند، نه اینکه اطاعت خود را منوط به دانستن فلسفه احکام بکنند، افزود: خداوند آنچه برای انسان ضرر و مفسده دارد را حرام کرده است و آنچه برای انسان مفید است را واجب کرده است؛ همچنین اگر چیزی را مکروه دانسته به خاطر ضررهایی است که در آن وجود دارد ولی این ضرر در حدی نبوده که آنرا حرام کند.

 

حیدری افزود: در روایات آمده است که پنیر را به تنهایی خوردن مکروه است ولی در صورتی که به همراه مغز گردو باشد ضرری ندارد، نکته قابل توجه این است که در علم پزشکی به ضررهای تنها خوردن پنیر اشاره شده است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: کشور هلند که بزرگترین صادر کننده لبنیات در دنیا است، در آزمایشات خود به این نتیجه  رسیده است که اگر پنیر به تنهایی خورده شود، شریان های قلب بسته می شود و اگر همراه با گردو خورده شود، شریان های قلب باز می شود.

 

حیدری با اشاره به آیه «الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ، آنان که به غیب ایمان مى‏آورند»، ابراز کرد: متقین به عالم غیب ایمان دارند. انسان های پرهیزگار باور دارند که امام زمان(عج) از احوال آنها اگاه است، از این رو همیشه امام عصر(عج) را شاهد اعمال خود می دانند و گناه نمی کنند.

 

وی با انتقاد از افرادی که به دشمنان ائمه اطهار(ع) توهین و ناسزا می گویند، گفت: هیچ یک از امامان معصوم(ع) به دشمنانشان توهین نکردند، حضرت علی(ع) با یکی از اصحاب خود که به غاصبین خلافت آن حضرت توهین کرده بود به شدت برخورد کردند و فرمودند، به جای  توهین به دشمنان ما، حقایق را بازگو کنید.

 

حیدری به پا داشتن نماز را یکی دیگر از ویژگی های متقین دانست و اظهار کرد: به پا داشتن نماز بدین معناست که، این فریضه الهی را با تمام شرایط و آداب آن بجا بیاوریم، داشتن حضور قلب یکی از شرایط قبولی نماز است، از آیت الله بجهت(ره) سؤال شد، چه کنیم تا در نماز حضور قلب داشته باشیم، ایشان فرمودند: گناه را ترک کنید.

 

تمام موجودات عالم برای معلم قرآن استغفار می کنند

 

این استاد حوزه خواهران مشهد ابراز کرد: در روایت آمده است که تمام موجودات عالم، حتی ماهیان دریا برای معلم قرآن و کسی که قرآن را فرا می گیرد، استغفار می کنند؛ از این رو  انسان های پرهیزگار، نعمت  های مادی و معنوی که خداوند به آنها عطا کرده است را در اختیار دیگران قرار می دهند.

 

وی با اشاره به آیه «و اتَّقُوا اللَّهَ وَ یُعَلِّمُکمُ اللَّهُ»، گفت: اگر تقوا داشته باشید خداوند شما را تعلیم می دهد؛ اگر انسان ها تقوای الهی داشته و مطیع فرمان الهی باشند، خداوند نوری را در دل آن ها قرار می دهد که به واسطه آن نور، به حقایق و باطن افراد پی می برند؛ رجبعلی خیاط سواد خواندن و نوشتن نمی دانست، اما خداوند به او مقامی داد که بزرگان پای درس او تلمذ می کردند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: از امام صادق(ع) پرسیدند، چرا برادران حضرت یوسف ایشان را نشناختند، امام در پاسخ فرمودند: چون آنها گنهکار بودند. اکنون نیز چشمان گنهکار ما، مانع دیدن امام عصر(عج) است. /1309/پ202/ب4

ارسال نظرات