۱۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۲۱۱۵۰۴

چند خبر کوتاه از اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام حسن رضوی، سرپرست اوقاف و امور خیریه همدان شهرستان همدان، گفت: طرح نشاط معنوی از (5 تیر الی 15 مرداد ماه) ویژه نوجوانان و جوانان همدانی برگزار می‌شود.
سازمان اوقاف و امور خيريه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی ‌اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان حجت‌الاسلام حسن رضوی، سرپرست اوقاف و امور خیریه همدان شهرستان همدان، گفت: طرح نشاط معنوی از (5 تیر الی 15 مرداد ماه) ویژه نوجوانان و جوانان همدانی برگزار می‌شود.

 

وی افزود: 700 دانش آموز دختر و پسر همدانی در مقاطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و متوسطه در آستان مقدس امامزاده عبدالله در طرح نشاط معنوی شرکت می‌کنند.

 

وی از برگزاری کلاس های احکام، قرآن، اعتقادات دینی، ریاضی، زبان انگلیسی با حضور اساتید و قاریان مجرب در جوار این امامزاده خبرداد.

 

رییس اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان ، اظهار داشت: این طرح با هدف بهینه سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان، تقویت بنیه دینی، اخلاقی و ارزش های دینی برگزار می‌شود.

 

وی با بیان این‌که این طرح با حضور مبلغان حوزه علمیه قم، مبلغان حوزه های علمیه استان همدان در راستای فراگیری قرآن به کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: 5 مبلغ بومی‌و 5 مبلغ اعزامی‌از قم مسؤولیت این طرح را برعهده گرفتند.

 

حجت الاسلام رضوی، گفت: طرح نشاط معنوی از جمله طرح های موثر کشور برای اوقافت فراغت نسل جوان است که برخلاف طرح های دیگر به صورت مربی محور در قالب کارگاه های آموزشی با مشارکت دانش آموزان برگزار می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه طرح نشاط معنوی در سه بخش آموزشی، کارگاهی و ورزشی اجرا می‌شود، ابراز کرد: یکی از برنامه‌های ما آموزش قرآن‌‌خوانی، ترتیل‌‌خوانی و حفظ موضوعی قرآن ‌کریم است.

وقف عمارتی به ارزش 2 میلیارد ریال در استان همدان

حجت‌الاسلام رضا حاجی‌ زین‌العابدینی اظهار داشت: خیر نیکوکار نهاوندی خانم حیدری، 6 دانگ عمارتی به مساحت 200 متر مربع را در این شهرستان وقف کرد.

 

وی افزود: ارزش ریالی این وقف از سوی کارشناسان اوقاف، 2 میلیارد ریال برآورد شده است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان بیان کرد: این وقف با نیت ترویج و تبلیغ فرهنگ قرآنی، ازدواج جوانان بی‌بضاعت و امور خیریه به انجام رسیده است.

 

وی با بیان این‌که وقف احسانی ماندگار است، تصریح کرد: فواید این سنت حسنه تا ابد در جامعه ساری و جاری است.

 

حجت‌الاسلام حاجی زین‌العابدینی بر لزوم توجه واقفان به وقف‌هایی همسو با نیات روز صحه گذاشت و گفت: وقف در زمینه‌های مورد نیاز جامعه از جمله ازدواج جوانان باعث حل و فصل بسیاری از مشکلات پیشروی این قشر از جامعه خواهد شد.

 

وی واقفان را انسان‌های دوراندیشی خواند که با وقف، جریان پیوسته خیری به وجود می‌آورند که تا ابد نام خیر ایشان در این جهان باقی و ثواب آن تا همیشه جاری و ساری خواهد بود.

طرح غنی سازی اوقات فراغت در 34 بقعه همدان برگزار می‌شود

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان همدان معرفی و شناساندن خدمات وقف به مردم را عامل مهم و اساسی در راه ترویج و تبلیغ فرهنگ غنی وقف دانست و بر اهمیت آن تأکید کرد و گفت: در این زمینه باید تلاش و کار بسیاری صورت پذیرد.

 

حجت‌الاسلام رضا حاجی زین العابدینی با بیان اینکه مخاطبان طرح تابستانی نشاط معنوی دانش آموزان دختر و پسر از سنین هشت تا 18 سال و در سه مقطع ابتدایی، راهنمای و متوسطه هستند، اظهار داشت: 34 بقعه متبرکه استان همدان در طرح غنی سازی اوقات فراغت در تابستان میزبان جوانان و نوجوانان هستند.

 

وی با بیان این‌که آموزش قرآن شامل روخوانی، روانخوانی، ترجمه، مفاهیم و حفظ قرآن کریم، اعتقادات، داستان‌های ائمه معصومین و پیامبران و احکام در طرح غنی سازی اوقات فراغت انجام می‌شود، ادامه داد: آموزش ها به تناسب سطح و مقطع تحصیلی به شرکت‌کنندگان تدریس می‌شود.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان این‌که با بیان اینکه دوره‌های آموزشی که شامل برنامه‌های ورزشی، هنری و اردویی است در ادامه کلاس‌های روزانه برگزار می‌شود، اضافه کرد: اجرای طرح نشاط معنوی از هفتم تیر ماه در استان همدان آغاز شده است.

 

حجت‌الاسلام حاجی زین العابدینی با بیان اینکه در راستای پاسخ به شبهات و برگزاری کلاس‌های معنوی و قرآنی در طرح نشاط معنوی، تابستان سال جاری تعدادی از مبلغان دینی به موقوفات و امامزادگان اعزام می‌شوند، بیان کرد: هدف از اجرای طرح نشاط معنوی استفاده از ظرفیت طرح اوقات فراغت دانش‌آموزان در تعطیلات تابستانی در راستای قطب فرهنگی کردن بقاع متبرکه، بهینه‌سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در تابستان است.

 

وی با بیان این‌که خانواده ها باید برای تحکیم بنیان خانواده خود دغدغه داشته باشند، بیان کرد: طرح نشاط معنوی به دنبال برطرف کردن دغدغه خانواده ها است.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان همدان ادامه داد: با توجه به این‌که در ایام تابستان بسیاری از خانواده‌ها به ویژه دانش‌آموزان به بقاع متبرکه به منظور زیارت مراجعه می‌کنند، از همین رو اداره کل اوقاف نیز در راستای ارتقا سطح آگاهی دانش‌آموزان اقدام به اجرای طرح نشاط معنوی می‌کند.

 

حجت‌الاسلام رضا حاجی زین العابدینی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه برای غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان و استفاده از ظرفیت این قشر برای قطب فرهنگی شدن بقاع متبرکه از دیگر اهداف اجرای طرح تابستانی نشاط معنوی است، بیان کرد: اجرای کیفی طرح غنی سازی اوقات فراغت یک ضرورت فرهنگی است.

آغاز اجرای طرح نشاط معنوی در بقاع متبرکه ملایر

حجت‌الاسلام مرتضی عزیزی گفت: برنامه‌های طرح نشاط معنوی همه ساله با آغاز تابستان با محوریت سازمان اوقاف به منظور پر کردن اوقات فراغت با هدف تقویت بنیه اعتقادی و دینی و استفاده از ظرفیت فرهنگی بقاع متبرکه و امامزادگان برگزار می‌شود.

 

وی از برگزاری طرح نشاط معنوی در پنج بقعه شهرستان ملایر خبر داد و تصریح کرد: این بقاع شامل امامزاده عبدالله ملایر، تکیه حضرت ابوالفضل(ع)، امامزاده ابراهیم طجرسامن، امامزاده عبدالله روستای مهرآباد و امامزاده سعید آورزمان است.

 

رییس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر گفت: این طرح از هشتم تیرماه همزمان با ماه مبارک رمضان در شهرستان ملایر شروع می‌شود و تا پایان مردادماه ادامه دارد.

 

وی کلاس‌های طرح نشاط معنوی را شامل قرآن در رشته‌های مختلف، فرهنگی، احکام، مشاوره و اخلاق، شنا، خوشنویسی و اردویی عنوان کرد.

 

حجت‌الاسلام عزیزی تصریح کرد: تاکنون بیش از 500 نفر در کلاس‌های طرح نشاط معنوی ثبت‌نام کرده‌اند.

 

وی اضافه کرد: کلاس‌های طرح نشاط معنوی در سه مقطع سنی ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان برای دختران و پسران برگزار شده است.

 

رییس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر یادآور شد: به علت همزمان شدن کلاس‌های طرح نشاط معنوی با ماه مبارک رمضان کلاس‌های قرآن در قالب طرح تربیت حفاظ و ترتیل‌خوانی نیز برگزار خواهد شد.

 

وی ادامه داد: در کلاس‌ها علاوه بر مبلغان بومی از حوزه علمیه و دانشکده علوم قرآنی ملایر سه روحانی اعزامی از قم حضور دارند.

ضرورت توسعه فرهنگ قرآنی در همدان به همت واقفان

حجت‌الاسلام ‌رضا حاجی زین‌العابدینی در جمع کارکنان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به اینکه سنت نبوی وقف ارمغان شایسته دین مبین اسلام است، اظهار داشت: توسعه فرهنگ وقف می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات فرهنگی و اقتصادی جامعه کنونی باشد.

 

وی با اشاره به کثرت وقف در راستای حفظ و حرمت نهضت حسینی و کربلا، افزود: برپایی مجالس حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و روضه‌خوانی با ایجاد وقف‌های بی‌شمار در ایران اسلامی گره خورده است.

 

مدیر کل اوقاف همدان تصریح کرد: در زمانه‌ای که صحبت از عاشورا و قیام امام حسین(ع) مجازات داشت، ایجاد موقوفات متعدد برای عزاداری و روضه‌خوانی سیدالشهدا(ع) که به تأیید مراجع عظام نیز می‌رسید، توانست نهضت حسینی را رونق بخشیده و حاکمان جور زمانه در مقابل آن عقب‌نشینی کردند.

 

وی گفت: در حال حاضر و در جامعه کنونی نیازمندیم وقف گره‌گشای مسائل و مشکلات فرهنگی، اقتصادی جامعه با توجه به نیازهای روز باشد و آن همت واقفان خیراندیش را می‌طلبد.

 

حجت‌الاسلام حاجی‌زین‌العابدینی گفت: همت سازمان اوقاف و امور خیریه در این است که واقفان در راستای نیات جدید از جمله، احداث سالن‌های ورزشی در مناطق محروم، ساخت خوابگاه‌های دانشجویی و دانش‌آموزی، مراکز علمی و پژوهشی علوم جدید وارد شوند.

 

وی ازدواج جوانان، ساخت و ایجاد مراکز درمانی برای بیمارهای خاص و پرهزینه، ایجاد مراکز علوم قرآنی، نهج‌البلاغه و مهدویت را از جمله نیازهای روز جامعه برای وقف‌های نوین عنوان کرد.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه همدان افزود: از جمله حوزه‌هایی که در این زمینه نیازمند توجه و تمرکز خّیران و واقفان است حوزه فرهنگ قرآن و علوم قرآنی است.

 

وی با اشاره به اینکه در استان همدان وقف با نیات قرآنی آنچنان که باید، وجود ندارد، تصریح کرد: در حوزه فرهنگ قرآن و علوم قرآنی باید توجه ویژه‌ای از سوی واقفان خیراندیش انجام شود.

 

حجت‌الاسلام زین‌العابدینی افزود: اطلاع‌رسانی و جهت‌دهی از سوی رسانه‌ها واقفان را به سمت و سوی وقف‌های جدید جامعه و اینکه در چه راهی اموال خود را وقف کنند سوق می‌دهد.

 

وی با اشاره به جنگ نرم دشمن علیه اسلام نیز تصریح کرد: دشمن با ابزارهای مختلف درصدد جلوگیری از ترویج فرهنگ و آموزه‌های قرآنی در جامعه است.

 

مدیر کل اوقاف همدان گفت: گسترش فرهنگ قرآن در جامعه می‌تواند بزرگترین سد در برابر دشمنان اسلام و نیز گسترش گروه‌های تکفیری باشد./993/پ203/ب

ارسال نظرات