۱۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۲۱۱۶۳۱
استاد حوزه و دانشگاه:

ترویج مفاهیم قرآنی تحکیم کننده بنیان های اعتقادی جامعه است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر این که ترویج تعالیم قرآنی تحکیم کننده تعالی و تکامل انسان است، ادامه داد: باید در تلاش باشیم تا بهره گیری از معارف والای قرآن کریم زمینه سعادت و رستگاری خود را فراهم کنیم.
جزء خواني قرآن کريم در مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، حجت الاسلام سید محسن موسوی، استاد حوزه و دانشگاه بعد از ظهر امروز در سلسله نشست های با موضوع تفسیر سوره کهف که به مناسبت ماه مبارک رمضان در حسینیه باب الحوائج(ع) آمل برگزار می شود با بیان این که بیشتر سوره های مکی درباره مبدا و معاد بوده و در راستای اصول عقاید، توحید و نفی شرک و قیامت سخن می گوید، گفت: سوره مبارکه کهف معارف ارزنده ای دارد که در سوره های دیگر تکرار نشده است.

 

وی با اشاره به مباحث مطرح شده در سوره مبارکه کهف، بیان داشت: مسائلی در رابطه با حضرت موسی، حضرت عیسی و حضرت ابراهیم(ع) را در سراسر قرآن می بینیم، اما در این سوره معارفی یک بار گفته شده که داستان ذوالقرنین، اصحاب کهف و قصه موسی و خضر از آن جمله است که این سوره را ممتاز می کند.

 

مدیر گروه علوم قرآنی و حدیث دانشگاه مازندران با بیان این که یکی از شیوه های آموزش قرآن این است که در غالب امثال و داستان بیان می شود، تصریح کرد: در راستای این داستان ها معارف ارزنده ای بیان می شود که انسان باید در تلاش باشد تا نسبت به درک آن اقدام کند.

 

حجت الاسلام موسوی با اشاره به سخنان پیامبر گرامی اسلام در خصوص سوره مبارکه کهف، تصریح کرد: این سوره را جمع فراوانی مشایعت کرده اند تا به محضر اینجانب رسیده است که این امر در خصوص سوره های انعام و کهف وجود دارد.

 

استاد حوزه و دانشگاه، افزود: حقیقت این امر را ما متوجه نمی شویم اما همین نکته رمزآلود ما را به حقیقت والای این سوره گرانقدر رهنمون می کند.

 

وی با بیان این که سوره کهف به حائله نام گذاری شده است، بیان داشت: دلیل نام گذاری این سوره بدین سبب بوده که میان قاری خود و آتش جهنم حائل می شود.

 

مدیر گروه علوم قرآنی و حدیث دانشگاه مازندران با اشاره به این که شیعیان بسم الله الرحمن الرحیم را جزو قرآن می دانند، گفت: علامه طباطبایی و بسیاری از مفسران معتقدند که معنای بسم الله در سوره های مختلف متفاوت است.

 

حجت الاسلام موسوی، تصریح کرد: کلمه رحمان و رحیم هر دو از ماده رحم بوده و در زبان عربی وقتی که شکل و وزن کلمه عوض می شود معنا متعدد می شود و رحمان در حقیقت نمودار رحمت عمومی خدا و شامل رحمت حضرت حق نسبت به همه مردم است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که رحمانیت خداوند منان شامل آن بوده که پروردگار متعال به همه انسان ها چه خوب و چه بد روزی و نعمت زندگی کردن می دهد، گفت: همه انسان ها در صحنه وجود زندگی می کنند، اما اگر اختیار یک جای کوچک را به ما بدهند به گزینش افراد روی می آوریم، اما خدا جدا نمی کند و سفره عمومی عالم برای همه است.

 

مدیر گروه علوم قرآنی و حدیث دانشگاه مازندران با تاکید بر این که ترویج تعالیم قرآنی تحکیم کننده تعالی و تکامل انسان است، ادامه داد: باید در تلاش باشیم تا بهره گیری از معارف والای قرآن کریم زمینه سعادت و رستگاری خود را فراهم کنیم.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که انسان باید در تلاش باشد تا با استعانت از تعالیم والای قرآنی در راستای برنامه های زندگی خود گام بردارد، گفت: ماه مبارک رمضان فرصت ارزنده ای است که باید بتوانیم انس خود را با این کتاب نورانی بیش از پیش تقویت کنیم./1314/پ202/ب1

ارسال نظرات