۱۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۲۱۱۷۵۱
تولیت حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع):

گرفتاری‌های امروز جوامع اسلامی نتیجه دوری از قرآن است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه قم دوری از قرآن را عامل گرفتاری جوامع اسلامی به فساد، تباهی و گناه خواند و گفت: برخی افراد ظاهرا روشنفکر نفهمیده و نسجیده گمان می‌کنند که قرآن کتاب 1400 سال پیش بوده و اکنون کاربردی ندارد.
حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد سعيدي توليت آستانه کريمه اهل بيت(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی، امام جمعه قم در پنجمین روز از ماه مبارک رمضان در حرم کریمه اهل بیت(ع) در شرح حدیث هدایا گفت: هدیه‌های قبر از جمله هدایا برای سفر آخرت است، قبر موجودی با شعور، حرکت و سخنگو است که با این چشم ظاهری نمی‌توان این واقعیت‌ها را احساس کرد.

وی ادامه داد: نخستین هدیه قبر دوری از سخن چینی است، هدیه دوم قبر نیز مراقبت از آلودگی انسان به بول است؛ البته باید توجه داشته باشیم که اسلام در بیان حقایق و احکام دین حیا نکرده و حتی آداب رفتن به سرویش بهداشتی را نیز بیان می‌کند.

تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(ع) با اشاره به روایتی بیان داشت: غیبت‌ کردن، سخن‌چینی و رعایت نکردن آداب رفتن به سرویش بهداشتی سبب عذاب قبر می‌شود.

وی افزود: هدیه سوم برای قبر قرائت قرآن است، البته پیامبر(ص) در روز قیامت در محضر خدا از امت خود گلایه و شکایت می‌کند که خدایا این قوم من قرآن را محجور کرده و به دور انداختند.

تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(ع) قرآن را کتاب زندگی فردی و اجتماعی دانست و اظهار داشت: امیرمؤمنان(ع) می‌فرمایند «قرآن دوای هر دردی است»، امروز گرفتار انواع هجمه و شبهات به سوی جوامع اسلامی به ویژه جوانان هستیم که قرآن دوای درد آن است.

وی یادآور شد: نبی‌اکرم(ص) می‌فرمایند «وقتی حوادث به شما روی آورد به قرآن پناه ببرید»، برخی افراد ظاهرا روشنفکر، نفهمیده و نسجیده گمان می‌کنند که قرآن کتاب 1400 سال پیش بوده و اکنون کاربردی ندارد، حتی برخی به احکام آن جسارت کرده و نمی‌پذیرند، در حالی‌ که خدا آن را تا قیامت آفریده است.

امام جمعه قم گرفتار شدن جوامع اسلامی به فساد، تباهی و گناه را نتیجه دوری از قرآن خواند و خاطرنشان کرد: قرآن حقوق زیادی بر گردن ما داشته و باید حق آن را ادا کنیم؛ وجود قرآن در خانه‌ها، احترام، یادگیری، قرائت، آموختن، شنیدن و تدبر در آیات از جمله وظایف ما در قبال این کتاب آسمانی به شمار می‌آید، ننگ است مسلمانی نتواند کتاب آسمانی خود را بخواند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی با اشاره به روایتی از اهل‌بیت(ع) قرآن را عهد خدا با افراد دانست و بیان داشت: امام صادق(ع) می‌فرمایند «وقتی یک جوان قرآن تلاوت می‌کند قرآن در عمق وجود او قرار می‌گیرد».

وی تصریح کرد: در روایت آمده وجود قرآن در خانه‌ها شیطان را دور می‌کند، رسول‌الله(ص) می‌فرمایند «هر کس به قرآن احترام کند در حقیقت خدا را احترام کرده است»، بی احترامی به قرآن نیز بی احترامی به خدا است.

تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(ع) تأکید کرد: در روایت آمده «گوش دادن به قرآن سبب نوشتن حسنه، محو گناهان و بالا بردن درجه می‌شود»؛ متأسفانه برخی در مجالس ختم قرآن هنگام تلاوت با دیگران مشغول سخن گفتن می‌شوند که این مناسب نیست./993/پ202/ج

 

ارسال نظرات