۱۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۲۱۱۷۵۹
در درس تفسیر آیت‌الله سبحانی تبیین شد؛

پاسخ به نظریه اعراب جاهلی و مسیحی‌ها درباره فرزند داشتن خدا

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی گفت: دو تهمت به خدا زده شده یکی از سوی مسیحی‌ها که می‌گفتند حضرت عیسی(ع) فرزند حقیقی خدا است و اعراب جاهلی که می‌گفتند بت‌ها فرزندان گزینشی خدا هستند.
سلسله مباحث تفسير قرآن آيت الله سبحاني در مدرسه حجتيه قم سلسله مباحث تفسير قرآن آيت الله سبحاني در مدرسه حجتيه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در پنجمین جلسه درس تفسیر خود که در مسجد مدرسه حجتیه قم برگزار شد به ادامه تفسیر سوره مبارکه «زمر» پرداخت.

وی با بیان این‌که آیات سوره مبارکه زمر به هم مربوط هستند، ابراز کرد:‌ خداوند در آیه سوم این سوره فرمود که مشرکان کافر و دروغ گو هستند و در آیه چهارم نیز بیان می‌کند که آنها به خدا نسبت دروغ فرزند داشتن می‌دهند.

با اشاره به آیه «َوْ أَرَادَ اللَّهُ أَنْ یَتَّخِذَ وَلَدًا لَّاصْطَفَى مِمَّا یَخْلُقُ مَا یَشَاءُ سُبْحَانَهُ هُوَ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ»، گفت: خداوند در این آیه اندیشه باطل مشرکان را نقد می‌کند و می‌فرماید که خدا برای خود فرزندی را برنگزیده است.

این مرجع تقلید ادامه داد: بر فرض محال که خداوند بخواهد برای خود فرزندی برگزیند سراغ لات و عزی نمی‌رود و سراغ موجودات بالاتر همچون ملائکه می‌رود.

استاد برجسته تفسیر قرآن با بیان این‌که خداوند منزه است از آن که برای خود فرزندی انتخاب کند، افزود: یکی از دلایلی که خداوند برای خود فرزندی بر نمی گزنید این است که خداوند واحد است و در این آیه نیز این کلمه آمده است.

حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به معانی واحد، گفت: خداوند واحد عددی نیست چون عددی در جایی است که کثرت و تعدد وجود داشته باشد و چون خداوند مثل و نظیر ندارد واحد عددی بر ذات اله راه ندارد.

رییس مؤسسه امام صادق(ع) با بیان این‌که تمام انبیای الهی برای توحید فرستاده شدند، ابراز کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید: هیچ نبیی را نفرستادیم مگر برای توحید؛ خداوند صرف الوجود است و قابل تکثر و تعدد نیست.

وی ادامه داد: وحدت نوعی نیز درباره خداوند محال است؛ مفهوم انسان وحدت نوعی است و این نوع وحدت نیز برای خداوند محال است چون وحدت نوعی کلی است و حق تعالی کلی نیست.

این مرجع تقلید با اشاره به کلامی از حضرت علی(ع) درباره وحدت، اظهار کرد: خدا یکی است یعنی نظیر و جزء ندارد و چنین وجودی نمی‌تواند فرزند برای خود برگزیند.

استاد برجسته تفسیر قرآن در ادامه گفت: دو تهمت به خدا زده شده یکی از سوی مسیحی‌ها که می‌گفتند خدا دارای فرزند حقیقی است و حضرت عیسی(ع) فرزند خدا است و اعراب جاهلی که می‌گفتند خدا فرزند گزینشی دارد و بت‌ها فرزندان خدا هستند.

حضرت آیت‌الله سبحانی در پاسخ به این تهمت‌ها‌، بیان کرد: کسی فرزند انتخابی بر می‌گزیند که آن فرزند در پیری عصای دست او شود و چون خداوند همان گونه که در این آیه آمده قهار است یعنی غالب و پیروز است و نیازی به فرزند ندارد و در رد قول مسیحی‌ها نیز کلمه واحد آمده که نشان دهد خداوند یکی است و چون جزء و نظیر ندارد نمی‌تواند فرزندی داشته باشد.

رییس مؤسسه امام صادق(ع) با بیان این‌که این آیه نظر هر دو گروه مسیجی و اعراب جاهلی را رد می‌کند، افزود: اما رویکرد این آیه نشان می‌دهد که در رد قول عرب‌های جاهلی است، چون در این آیه از «أَنْ یَتَّخِذَ وَلَدًا» استفاده شده و اگر برای رد قول مسیحی‌ها بود می‌فرمود: «ان یلد ولدا» و این‌که در آیه «لَّاصْطَفَى» آمده که همان فرزند گزینشی که اعتقاد اعراب جهالی است را رد می‌کند.

وی در تبیین نظریه فوق، ابراز کرد: سوره زمر مکی است و در مکه عقیده مسیحی‌ها وجود نداشت و عقیده اعراب جاهلی بود که خداوند در این آیه نیز به رد آن پرداخته است./927/پ201/ج

ارسال نظرات