۱۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۸
کد خبر: ۲۱۱۸۰۵

پیکر آیت الله محقق دامغانی در زادگاهش آرام گرفت

خبرگزاری رسا ـ مراسم تشییع پیکر عالم جلیل‌القدر آیت الله محمود محقق دامغانی با حضور مسؤولان استان سمنان و شهرستان دامغان و جمع‌کثیری از روحانیان و اقشار مختلف مردم در شهر کلاته رودبار این شهرستان برگزار شد.
پیکر آیت الله محقق دامغانی در زادگاهش آرام گرفت آيت الله محقق دامغاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، پیکر مطهر این معلم اخلاق و استاد بزرگ حوزه‌های علمیه کشور در میان حزن و اندوه مردم شهید پرور شهرستان دامغان و زادگاهش شهر کلاته رودبار و با حضور استاندار سمنان، امام جمعه، فرماندار، ائمه جمعه و جماعات، طلاب و روحانیان و برخی از مدیران دستگاه‌های اجرایی این شهرستان تشییع و در محل مسجد امام حسن عسکری کلاته رودبار به خاک سپرده شد.

 

آیت الله محمود محقق دامغانی در سال 1313 شمسی در روستای کلاته شهرستان دامغان در یک خانواده مذهبی به دنیا آمد، پدر ایشان مرحوم ملاشعبان از مداحان اهل بیت(س) وی را در سن 7 سالگی به مکتب فرستاد، ایشان تا سن 15سالگی در دامغان علوم مقدماتی حوزه علمیه را فراگرفته و سپس به بهشهر عزیمت نمود و در نزد عالم بزرگ و شهیر حضرت آیت الله محمد کوهستانی به مدت 3 سال تلمذ کرد.

 

مرحوم آیت الله محقق در ادامه به حوزه علمیه مشهد مقدس رفته و طی 10 سال در نزد حضرت آیات عظام شیخ کاظم دامغانی، شیخ هاشم قزوینی و فقیه سبزواری به کسب علوم دینی و اخلاق پرداخت و علوم حوزوی از جمله درس خارج را نزد آیت الله العظمی سید هادی میلانی فرا گرفت.

 

این عالم ربانی برای فراگیری دروس خارج به حوزه کهن نجف اشرف رفت و در جوار بارگاه نورانی حضرت امیرالمؤمنین(ع) در کرسی درس اعاظم آن حوزه مقدس به ویژه حضرات آیات امام خمینی، سید محسن حکیم، شاهرودی و خویی به تلمذ پرداخت و بهره های فراوانی را کسب نمود تا موفق به اخذ درجه رفیع اجتهاد گردید.

 

با شروع فشارها و تنگناها و اخراج ایرانیان توسط رژیم منحوس بعث، در دوره حسن البکر رئیس جمهور عراق مجبور به ترک عراق و اقامت در شهر مقدس قم گردید.

 

مرحوم آیت الله محقق چندین بار در دوران قبل از انقلاب از سوی حضرت امام خمینی(ره) جهت امر تبلیغ و ارشاد مردم به کشورهای هند و پاکستان اعزام گردید، در دوران مبارزات انقلاب و پس از آن همراه با نهضت بزرگ رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بود و در مقاطع مختلف به حمایت از انقلاب اسلامی پرداخت.

 

این عالم ربانی از جمله افراد نادری بود که در ابتدای شروع مبارزات انقلابی مردم ایران بر علیه رژیم شاهنشاهی، در سال 56، به استناد تاریخ و روایات معتبر پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی رژیم شاهنشاهی را نوید داد و فرموده بودند در هر قرن خداوند یک نفر را برای نجات دین خود می فرستد، در قرن گذشته مرحوم میرزای شیرازی مأمور به این مهم بود و اکنون که در سال‌های پایانی قرن 14 هستیم، امام خمینی مأمور نجات دین بوده و تا پایان قرن بساط رژیم بر چیده خواهد شد.

 

ایشان در سال های ابتدای انقلاب با توجه بر ضرورت و نیاز حیاتی تقویت امر قضا در نظام اسلامی، به عنوان قاضی تجدید نظر در دادگاه عالم قم به امر قضاوت اشتغال پیدا کرد، او برای تقویت روحیه رزمندگان اسلام و حمایت از آنان، به دفعات در جبهه‌های حق علیه باطل حضور پیدا نمود.

 

طی 50 سال در زادگاه خود و دیگر نقاط کشور به امر تبلیغ و نشر شریعت محمدی (ص) پرداخت و آثار متعددی از قبیل حسینیه، مسجد و مراکز خیریه و نیز کتب ارزشمندی همچون فلسفه احکام در سه جلد – نجوم و اختر شناسی و کشکول در علوم مختلفه از خود بر جای گذاشت.

 

سرانجام آیت الله محمود محقق دامغانی پس از عمری خدمت در راه ترویج احکام و شریعت مقدس اسلام و سیره نبوی از جمله 40 سال تدریس فقه و اصول(خارج) و تربیت شاگردان مبرز و توانمند بسیاری که تا هنگام رحلت ادامه داشت، در شامگاه سه شنبه سوم رمضان المبارک دعوت حق را لبیک گفت و جان به جان‌آفرین تسلیم کرد./977/پ202/ب

ارسال نظرات