۱۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۱
کد خبر: ۲۱۱۸۱۰

اخبار کوتاه فرهنگی خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ تشییع پیکر مطهر شهیدان مدافع حرم حضرت زینب(س)، برنامه تفسیر تخصصی قرآن کریم از سوی حجت‌الاسلام محسن قرائتی در مدرسه عالی نواب و برگزاری "دوره مقدماتی آشنایی با علوم اسلامی" در مدرسه علمیه نرجس مشهد مقدس از جمله اخبار کوتاه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا درمشهد، پیکر مطهر شهیدان رضا میرزائی، سیدحسن موسوی و عباس علیزاده از مدافعان حرم حضرت زینب (س) بر دستان مردم شهیدپرور مشهد تشییع شد.

 

مراسم تشییع این سه شهید حرم حضرت زینب (س) از محل مهدیه مشهد به سمت بارگاه منور رضوی با حضور کثیری از اقشار، اصناف مختلف مردم مشهد تشییع شد.

 

پیکر مطهر این سه شهید پس از طواف در حرم حضرت ثامن الحجج (ع) و اقامه نماز در گلزار شهدای بهشت رضای مشهد آرام گرفتند.

 

برنامه تفسیر تخصصی قرآن کریم از سوی حجت‌الاسلام محسن قرائتی در مدرسه عالی نواب

 

برنامه تفسیر تخصصی قرآن کریم توسط حجت‌الاسلام محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور هر روز بعد از نماز ظهر و عصر در محل سالن اجتماعات مدرسه علمیه عالی نواب، ویژه طلاب برادر برگزار می‌شود.

 

بنابراین گزارش، با توجه به فصل تعطیلی حوزه علمیه خراسان و فصل تبلیغی ماه مبارک رمضان، تفسیر قرآن یکی از وظایف حوزه‌های علمیه در این ایام محسوب می‌شود که مدرسه علمیه عالی نواب نیز در این فصل برنامه ویژه‌ای دارد.

 

در همین راستا، برنامه تفسیر تخصصی قرآن کریم توسط حجت‌الاسلام محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور هر روز بعد از نماز ظهر و عصر در محل سالن اجتماعات مدرسه علمیه عالی نواب، ویژه طلاب برادر برگزار می‌شود.

 

گفتنی است، حضور غیر طلاب به دلیل محدودیت مکانی مقدور نبوده و طلاب علاقه‌مند می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت این مدرسه به آدرسwww.h-navvab.ir مراجعه کنند.

 

برگزاری "دوره مقدماتی آشنایی با علوم اسلامی" در مدرسه علمیه نرجس مشهد مقدس

 

مدرسه علمیه نرجس (علیهاالسلام) با هدف آشنایی و ارتقاءبخشی به سطح علمی خواهران در زمینه علوم اسلامی اقدام به برگزاری "دوره مقدماتی آشنایی با علوم اسلامی" (جهت بانوان علاقمند به فراگیری این علوم) می‌کند.

 

از ویژگی های این دوره می‌توان به عدم محدودیت سنی و ارائه گواهی پایان دوره از طرف این مدرسه اشاره نمود،تابعیت جمهوری اسلامی ایران، داشتن مدرک سیکل و بالاتر، تعهد به اتمام دوره 2 ساله، قبولی در مصاحبه و ... از شرایط پذیرش این دوره است.

 

شایان ذکر است ثبت نام از23 تیر لغایت20 مرداد روزهای زوج از ساعت 9 الی 12 در بخش روابط عمومی انجام می‌پذیرد،یادآور می‌شود افراد می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 8595040 تماس حاصل نمایند.

 

برگزاری مسابقه اینترنتی تفسیر آیات نماز با عنوان "نماز در کلام نور"

 

حجت الاسلام امرالله سبحانی نیا، دبیر ستاد اقامه نماز خراسان رضوی اظهار داشت:  مسابقه اینترنتی تفسیر آیات نماز با عنوان "نماز در کلام نور" با توجه به گسترش و توسعه شبکه های مجازی در جامعه برگزار می شود.

 

وی با بیان این که علاقمندان برای شرکت در این مسابقه می توانند به آدرس اینترنتی www.safiresobh.com مراجعه کنند، افزود: مسابقه " نماز در کلام نور" ویژه ماه رمضان 1435 و برگرفته از تفسیر قطره ای حجت الاسلام قرائتی به صورت چند رسانه ای و آنلاین برگزار می شود.

 

 دبیر ستاد اقامه نماز خراسان رضوی با اشاره به این مطلب که پیش بینی می شود در مسابقه "نماز در کلام نور" بیش از 30 هزار نفر شرکت کنند، افزود: در پایان ماه رمضان به همه شرکت کنندگان این مسابقه هدیه ای بصورت عمومی اهدا می شود و به صورت ویژه از 30 نفز از منتخبان این مسابقه تجلیل به عمل خواهد آمد.

 

وی افزود: در این مسابقه هر روز یک آیه از آیات نماز از سوی حجت الاسلام قرائتی به مدت پنج دقیقه به دو صورت دیداری و شنیداری تفسیر می شود و در ذیل این تفسیر یک روایت مرتبط با موضوع نماز نیز نقل می شود که از تفسیر آیه مورد نظر  و روایت نقل شده دو سئوال مطرح می شود که شرکت کنندگان باید اقدام به پاسخ گویی سؤالات کنند.

 

حجت الاسلام سبحانی نیا با بیان اینکه علاقمندان برای شرکت در این مسابقه باید از طریق آدرس اینترنتی اعلام شده اقدام به ثبت نام کنند، خاطر نشان کرد: آشنایی عموم مردم با مفاهیم و تفسیر آیات نماز در قرآن کریم هدف برگزاری این مسابقه اینترنتی است.

 

وی یکی دیگر از اهداف برگزاری مسابقات اینترنتی در فضای مجازی را آشنایی اقشار مختلف جامعه بویژه نوجوانان و جوانان با شبکه های اجتماعی موجود در فضای مجازی که  دارای رویکرد دینی هستند، عنوان کرد.

 

دبیر ستاد اقامه نماز خراسان رضوی افزود: این مسابقه با مشارکت سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، شهرداری مشهد، اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، صدا و سیمای خراسان رضوی برگزار می شود.

 

وی با بیان اینکه سال گذشته نیز به مناسبت ماه مبارک رمضان مسابقه اینترنتی"نماز در آینه قرآن" از سوی این ستاد برگزار شد، افود: 30 هزار نفر سال گذشته در این مسابقه شرکت کردند.

 

برنامه های آموزشی فرهنگی مدرسه عالی برادران المصطفی مشهد

 

با فرا رسیدن ایام تعطیلات در ماه تابستان برنامه های آموزشی فرهنگی تابستانه مدرسه عالی برادران مجتمع آموزش عالی مشهد اعلام شد،این برنامه ها تحت عناوین دوره ها و کارگاه ها، دوره های آموزشی، مسابقات، برنامه های جانبی و تفریحی برگزار می شوند.

 

در این برنامه ها در بخش دوره ها و کارگاه ها؛ دوره تربیت مبلغ قرآن محور استاد قرائتی ویژه ماه مبارک رمضان، کارگاه آشنایی با اصول مشاوره دینی، کارگاه آموزش احکام اختصاصی بانوان ویژه طلاب متأهل، کارگاه های عکاسی و کامپیوتر،در بخش دوره های ورزشی؛ تیر و کمان، تیراندازی، پینگ پنگ و دارت، مسابقات؛ مسابقه بزرگ تفسیر قرآن کریم، مسابقه کتابخوانی و مسابقات ورزشی و در قسمت برنامه های جانبی و تفریحی؛ دیدار با ابرار اعم از مراجع عظام و بزرگان، کوهپیمایی، شنای تفریحی، نقد فیلم و ... اجرا می شوند.

 

شایان ذکر است مهلت ثبت نام پنجم تیر و زمان برگزاری دوره 11 مرداد لغایت ششم شهریور ماه است.

 

کتاب «مهمانی فرشته‌ها» ویژه روزه اولی ها چاپ و منتشر شد

 

مدیر فرهنگی آستان قدس رضوی از انتشار کتاب، مجله «مهمانی فرشته‌ها» ویژه تازه مکلف شدگان روزه اولی در حرم مطهر رضوی خبر داد.

 

محمد جواد هاشمی نژاد، با بیان این مطلب عنوان کرد: حدود 2 هزار روزه اولی  اعم از دختر و پسر، در جشنی که به همین مناسبت، در حرم مطهر رضوی برگزار شد شرکت کردند و از نکات آموزشی، همچون احکام روزه و مسائلی در خصوص تغذیه که توسط اساتید مجرب برای آنان بازگو شد، بهره‌مند شدند و در پایان این مراسم، بسته‌های فرهنگی به آن‌ها اهداء شد که این کتاب یکی از محصولات اهدایی به آنان بود.

 

وی جشن بندگی، مهمانی بزرگ خدا، احکام روزه، جدول، آداب افطار، مناسبت‌های ماه مبارک رمضان، شعر و مسابقه را از جمله مباحث مهم در این کتاب دانست.

 

هاشمی نژاد بیان داشت: در این کتاب به سوالاتی همچون، چه چیزهایی برای روزه دار مکروه است؟ به فرموده پیامبر (ص)ماه خدا همراه با چه چیزهایی به طرف مردم می‌آید؟ و چه روزهایی روزه مستحب، مکروه و واجب است؟آداب غذا خوردن چیست؟ و... پاسخ داده شده است.

 

مدیر فرهنگی آستان قدس رضوی اظهار داشت: کتاب، مجله«مهمانی فرشته‌ها» در 2 هزار نسخه توسط اداره تولیدات فرهنگی آستان قدس رضوی چاپ و در اختیار تازه مکلف شدگان  روزه اولی قرار گرفت.

 

بازدید هیئت اعزامی وزارت علوم افغانستان از دانشگاه بین المللی امام‌رضا(ع)

 

هیئت اعزامی وزارت علوم افغانستان از دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) بازدید و از نزدیک با فعالیت‌های این دانشگاه آشنا شدند.

 

13 تن از اساتید و رؤسای دانشگاه‌های افغانستان در راستای افزایش همکاری‌های علمی با جمهوری اسلامی ایران وارد مشهد شده و پیش از ظهر پنج‌شنبه 5 تیرماه 93 از دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) بازدید کردند.

 

در حاشیه این بازدید دکتر میر احمد حامد، رئیس دانشگاه سید جمال‌الدین اسدآبادی افغانستان ضمن ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) و آشنایی با فعالیت‌های این مرکز علمی، خواستار افزایش سطح همکاری‌های علمی میان ایران و افغانستان شد.

 

لازم به ذکر است، هیأت اعزامی دانشگاه‌های افغانستان علاوه بر دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) از دانشگاه‌های فردوسی، علوم پزشکی و بیمارستان فوق تخصص رضوی مشهد بازدید  کردند.

 

 ارسال فراخوان هفتمین جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی

 

دبیرخانه جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی با همکاری معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی اقدام به اطلاع رسانی  فراخوان جشنواره بین المللی انتخاب کتاب سال رضوی در سطح جهان کرده است.

 

 فراخوان جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی، به منظور حضور بیشتر آثار به زبانهای خارجی در حوزه فرهنگ رضوی، از طریق ایمیل برای بیش از 2000 مشترک ایمیلی سایت آستان قدس رضوی شامل سازمان، نهادها، کتابخانه ها و شخصیت های علمی و فرهنگی در پنج قاره ارسال شد.

 

بر اساس این خبر، با توجه به همکاری خوب وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی انتظار می رود همانند سال های گذشته آثاری زیادی با موضوع امام رضا(ع) و خاندان آن حضرت به دبیرخانه جشنواره برسد.

 

در هفتمین جشنواره بین المللی انتخاب کتاب سال رضوی علاوه بر اشاعه فرهنگ رضوی در عرصه بین‌المللی وگردآوری و شناسایی آثار رضوی به دنبال تحقق اهداف دیگری مانند تجلیل و حمایت از تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار برتر فرهنگی و هنری در زمینه فرهنگ رضوی و کمک به انتشار گسترده آنها نیز هستیم.

 

کتاب دیجیتال برتر، بخش جدید هفتمین جشنواره بین المللی انتخاب کتاب سال رضوی می باشد که مورد داوری قرار می گیرد. در این جشنواره آثار پیرامون علوم و معارف رضوی، تاریخ و سیره رضوی، زیارت، طب الرضا(علیه السلام) شعر، داستان، کودک و نوجوان، ترجمه و زبانهای خارجی به داوری گذاشته می شود.

 

جشنواره بین المللی انتخاب کتاب سال رضوی شامل بخش های مختلفی مانند کتاب برتر، کتاب دیجیتال برتر، پایانامه برتر، ناشر برتر و آثار شایسته چاپ می شود و آثار ارسالی باید دارای یکی از بخش های پنجگانه با موضوع امام رضا علیه السلام و خاندان آن حضرت باشد که طی سال های 1392 و 1393 منتشر شده باشد  و مهلت ارسال آثار به این جشنواره31 تیرماه امسال است.

 

گفتنی است که نویسندگان، ناشران و علاقه مندان به جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت این جشنواره به نشانیhttp: //ketabsal. aqlibrary. ir مراجعه کنند./934/پ203/ب4

ارسال نظرات