۱۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۱
کد خبر: ۲۱۱۹۱۴
رسا گزارش می‌دهد؛

فرهنگ سازی صحیح مهم‎ترین لازمه تحقق سبک زندگی اسلامی

خبرگزاری رسا ـ با توجه به اهمیت سبک زندگی اسلامی و توصیه‌های ولی امر مسلمین جهان در این باب، بر آن شدیم که در قالب این گزارش، به گفت و گو با چهره‌های دینی استان چهارمحال و بختیاری بپردازیم تا هم زوایای مختلف این مهم تشریح شود و هم توانسته باشیم گامی هر چند کوچک در جهت منویات رهبر معظم انقلاب برداریم.
سبک زندگي اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، یکی از مهم ترین و راهبردی‌ترین فرمایشات رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر، طرح بحث جدید و تأمل‌برانگیز شاخصه‌های «سبک زندگی اسلامی» و «سبک زندگی غربی» است که ایشان نسبت به آن تأکید فراوان داشتند.

 

اگر در موتورهای جست‌وجو، سبک زندگی اسلامی را جست‌وجو کنیم، صدها سایت و هزاران مطلب و سخنرانی یافت می‌شود که در هر کدام از آن‌ها به نوعی به دغدغه‌های مطرح‌شده رهبر معظم انقلاب در خصوص سبک زندگی پاسخ داده و لبیک گفته‌اند؛ اما همچنان این مطالبه مهم رهبر فرزانه کشور در سطح گسترده و عمومی محقق نشده است. شرط نخست در عملی ‌شدن این رهنمودها، فرهنگ سازی صحیح در جامعه است که متاسفانه تا رسیدن به این نقطه فاصله بسیار است.

 

زنگ خطر از طرف رهبر معظم انقلاب در این باره زده شده است و راهکارهای اصولی و بنیادی از طرف این دلسوز جامعه داده شده است. می‌توان گفت الگو و نقشه از طرف ایشان که مبتنی بر اندیشه‌های دینی است، داده شده است و حال نوبت به مسؤلین جامعه بخصوص نخبگان، دانشگاهیان و حوزویان و همچنین خانواده‌های ایرانی است که کمر همت را ببندند و آماده جهاد علمی و عملی در این راه باشند، تا این امر مهم به خوبی تحقق پیدا کند.

 

اگر مروری به مطالب گهربار رهبر فرزانه انقلاب در باب سبک زندگی اسلامی و بایدها و نبایدهای این مقوله داشته باشیم، مشخص می‌شود که بدون سبک زندگی اسلامی که بخش متنی و اصلی تمدن نوین اسلامی است، نمی‌شود به این تمدن رسید و اگر تنها اکتفا به بخش ابزاری آن شود، به رستگاری و عزت نمی‌رسیم و این در حالی است که غرب نتوانسته به آن رستگاری و عزت دست پیدا کند.

 

با توجه به اهمیت این امر مهم و توصیه‌های ولی امر مسلمین جهان در این باب، بر آن شدیم که در قالب این گزارش، به گفت و گو با چهره‌های دینی استان چهارمحال و بختیاری بپردازیم تا زوایای مختلف این مهم تشریح شود و توانسته باشیم گامی هر چند کوچک در جهت منویات رهبر معظم انقلاب برداریم.

 

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، با طرح این سؤال که آیا ما مدیون اسلام هستیم یا اسلام مدیون ما؟ تصریح کرد: امام خمینی(ره) در پاسخ این سؤال فرمودند که نگویید که اسلام برای ما چه کرده، بگویید ما برای اسلام چه کردیم؛ بنابراین اسلام حق بزرگی بر گردن همه ما دارد که ادای این حقوق بر همگان واجب است.

 

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری با اشاره به این که حکومت و اسلام دو مقوله جدا از یکدیگر هستند، اذعان داشت: حکومت‌ها به تنهایی دارای جایگاه نیستند و آن چیزی که به حکومت‌ها ارزش و جایگاه می‌دهد، اسلام و حکومت دینی است.

 

وی با بیان این که اسلام یک دین حیات‌بخش و جامع است، تصریح کرد: به برکت اسلام ناب محمدی و خون پاک شهیدان این نظام و انقلاب شکل گرفته و در مقابل دشمنان با اقتدار ایستاده است.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری سبک زندگی اسلامی را حیات‌بخش همه انسان‌ها دانست و خاطرنشان کرد: آن چیزی که انسان را به حیات ملکوتی و معراج الهی می‌رساند، حاکمیت سبک زندگی اسلامی است و این سفره به برکت رهبر معظم انقلاب در کشور گسترده شده است.

 

امام جمعه شهرکرد با بیان این که دینی که انسان را به معراج و بهشت برساند قابل ستایش و ارج نهادن است، تصریح کرد: دین مبین اسلام تنها دینی است که انسان‌ها را به بهشت جاودانه و معراج الهی می‌رساند و همگی ما نسبت به آن مدیون هستیم.

 

وی برگزاری 20 دوره طرح تقویت مبانی اعتقادی در شهرستان هاس سامان، گلپایگان و استان چهارمحال و بختیاری را در جهت تبیین زوایای مختلف سبک زندگی اسلامی دانست و افزود: امسال نیز بیست و یکمین دوره این طرح شناسنامه دار کشوری در شهرکرد برگزار می‌شود.

 

این مقام مسؤل با اشاره به این که مردم چهارمحال و بختیاری از روش‌های اصیل زندگی فاصله گرفته و به سوی تجمل گرایی روی آورده‌اند، نقش روحانیان را در این زمینه مهم خواند و ابراز داشت: روحانیان و مبلغان در مساجد می‌توانند روش‌های زندگی سالم و ساده را برای مردم بیان کنند و آن‌ها را به سوی معنویت سوق دهند.

 

 

بهترین الگو برای سبک زندگی اسلامی، زندگی خاندان رسالت است

 

در ادامه نیز حجت الاسلام و المسلمین علی رضا اسلامیان، نماینده مردم چهارمحال و بختیاری در مجلس خبرگان رهبری، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، با اشاره به این‌که موضوع سبک زندگی اسلامی یکی از مهم‌ترین ابعاد زندگی اسلامی است، گفت: بهترین الگو برای سبک زندگی اسلامی، زندگی خاندان رسالت است.

 

وی افزود: خاندان رسالت بیش و پیش از دیگران سبک اسلامی و دینی را در زندگی خود پیاده کرده‌اند و می‌توان گفت سبک زندگی این عزیزان بهترین الگو برای جامعه اسلامی و تمدن بزرگ اسلامی است.

 

این مقام مسؤل با بیان این‌که اگر اصول حاکم بر سیره اهل‌بیت(ع) را دنبال کنیم می‌توانیم آن‌ها را بر زندگی خود تطبیق دهیم، افزود: همه برنامه‌های ائمه(ع) در هر زمینه‌ای قابل استفاده در سبک زندگی اسلامی است.

 

وی خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان(ع) در سخنی در نهج‌البلاغه می‌فرماید: «پیش از آن که چیزی بر زبان بیاورم در زندگی آن را پیاده می‌کنم» البته این مسأله در مورد پیامبر اکرم(ص) و سایر امامان و معصومان(ع) هم وجود دارد؛ یعنی همه ائمه معصوم هر چیزی را که به زبان جاری می‌کردند، قبل از آن در زندگی خود پیاده می‌کردند.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین اسلامیان با بیان این‌که سبک زندگی ائمه اطهار(ع) بهترین الگو است و این الگو به چند دسته تقسیم می‌شود، تصریح کرد: در بخشی از سیره و سبک امامان معصوم(ع) همچون حسن خلق زمان و مکان تأثیر ندارد.

 

نماینده مردم چهارمحال و بختیاری در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: ما در این بخش به راحتی می‌توانیم از سبک زندگی ائمه اطهار(ع) الگوبرداری کنیم و در هر زمان‌ و مکانی این موارد را در زندگی خود پیاده کنیم.

 

این مدرس حوزه علمیه با اشاره به بخش دوم زندگی معصومان(ع) گفت: این بخش از زندگی معصومان(ع) همچون طریقه لباس‌پوشیدن، شامل رفتارهایی می‌شود که زمان و مکان در کیفیت و چگونگی آن نقش دارد و بر اساس وظیفه نبوت و امامت به افراد محول شده است که ما با پیدا کردن اصول حاکم بر رفتار و اعمال آن‌ها می‌توانیم اصول زندگی اجتماعی خود را با آن‌ها تطبیق دهیم.

 

وی بیان داشت: هماهنگی با عقل و فطرت در هر زمینه‌ای نخستین اصل حاکم بر زندگی خاندان رسالت است و این اصل مبدأ و ریشه بسیاری از اصول‌های دیگر حاکم بر زندگی است و می‌تواند انسان را به سبک زندگی اسلامی نزدیک کند.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین اسلامیان با بیان این که همه برنامه‌های ائمه(ع) در زمینه‌های فردی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی قابل استفاده در سبک زندگی اسلامی است، گفت: از نظر ظاهری شاید برخی موضع‌گیری‌های ائمه اطهار(ع) با یکدیگر تفاوت داشته باشند، اما باید گفت همه رفتارهای این بزرگواران بر اساس مقتضیات زمان و بر اساس عقل و فطرت بنیان گذاشته شده است.

 

وی ابراز داشت: به اندازه‌ای رفتار اهل بیت(ع) منطبق با موازین عقلی و فطری است که اگر در حرکات و سکنات آن ها دقت کنیم، به صدق ادعای آن‌ها پی می‌بریم و به نوعی می‌توان گفت، سبک زندگی فردی و اجتماعی هر امام سند امامت وی است.

 

این مقام مسؤل، احسان و نیکوکاری، را از دیگر اصول حاکم بر زندگی ائمه(ع) برشمرد و افزود: اگر می‌خواهیم کار خوب و نیکویی انجام دهیم، باید آن را به بهترین شیوه عملی کنیم تا تأثیر خود را به صورت کامل بگذارد.

 

وی میانه‌روی و اعتدال، دوری از افراط و تفریط، پرهیز از خشونت و پرخاشگری و تکلف و  دادگری و عدالت‌گستری را از اصول دیگر حاکم بر سیره اهل بیت(ع) عنوان کرد.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین اسلامیان در پایان با بیان این‌که حق‌مداری از اصول دیگر حاکم بر سیره اهل بیت(ع) است، خاطرنشان کرد: این ویژگی در تمام رفتار و گفتار اهل بیت(ع) قابل مشاهده است که ما باید با تأسی به این ویژگی آن را در زندگی خود پیاده کنیم.

 

ترویج معماری اسلامی درمان‌کننده افسردگی در جامعه است

حجت الاسلام سید محمد احمدی، مدیر استانی حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، گفت: فرهنگ‌ها مجموعه دانش‌ها، بینش‌ها و منش‌ها هستند که در هر ملتی متفاوت است.

 حجت الاسلام احمدی، دانش را زیر مجموعه فرهنگ دانست و اظهار داشت: علومی مثل تجوید، تفسیر، کلام، واژه شناسی، بلاغت و درایه از زیر مجموعه‌های فرهنگ اسلامی است.

 

وی از شانس به عنوان بینش رایج در غرب، اروپا و آمریکا یاد کرد و بیان داشت: شانس از نظر فلسفی یک خرافه و بینش جاهلانه است؛ چرا که شانس گرایی یعنی اعتقاد به تصادفی بودن امور و بی‌مدیریتی؛ در حالی که جهان بر اساس تقدیر الهی اداره می‌شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه، قمار و قرعه کشی را از عوامل تقویت اعتقاد به شانس برشمرد و اظهار داشت: یکی از دلایل حرام و ناپسند بودن مسائلی همچون قمار هم به دلیل مبارزه با شانس گرایی بوده است.

 

امام جمعه فرخشهر با اشاره به تعریف اسلام از هستی به عالم غیب و عالم ماده و محسوس گفت: قسمت عظیم هستی غیب است و این بر خلاف اعتقاد غربیان به محسوس و ماده بودن هستی است.

 

وی یکی دیگر از قلمروهای فرهنگ را ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها عنوان و تصریح کرد: منش‌ها همان سبک زندگی هستند که بشر در زندگی انتخاب می‌کند.

 

ایشان شیوه معماری و خانه سازی را یکی از منش و سبک‌های زندگی دانست و گفت: سبک معماری اسلامی و غربی کاملاً با هم متفاوت است. وی با انتقاد از معماری امروز که سبک و شکل غربی به خود گرفته است، آپارتمان نشینی و هجوم به شهرهای بزرگ را نتیجه هجرت بدون هویت بشر دانست و تصریح کرد: یکی از زمینه‌های بزهکاری، مهاجرت بی‌رویه و بی‌هویت است که نخست با نکوهش روستایی بودن و پایبندی به سنت‌ها و ارزش‌ها شکل می‌گیرد.

 

حجت الاسلام احمدی، کوچک بودن، پایین بودن طاق، جدا شدن معماری از هنر، فاصله گرفتن معماری از طبیعت، مصرف بی‌رویه انرژی، عدم رعایت اصول بهداشتی و طهارت، مزاحمت و دغدغه مزاحمت، اشراف بر امور دیگران و پله پیمایی را از معضلات آپارتمان نشینی و پیروی از سبک معماری غربی دانست.

 

وی تقلید از سبک معماری غربی را دلیل بسیاری از بحران‌ها عنوان و تأکید کرد: یکی از راهکارهایی که می‌تواند افسردگی و دلمردگی را در بشر امروز درمان کند، پیروی از سبک معماری اسلامی است.

 

 

ضرورت تبیین جایگاه ولایت فقیه در سبک زندگی اسلامی

 

حجت الاسلام یدالله رحمانی، مدیر استانی حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، به تبیین جایگاه و ارزش ولایت فقیه در دین مبین اسلام پرداخت و اظهار داشت: جامعه بشری به این موضوع مهم پی برده است که یک اجتماع و جامعه نیازمند یک مدیر و مدبر است؛ بنابراین کل جهان نیازمند یک مدبر است.

 

وی با بیان این که خانواده نیز نیازمند یک مدیر است، خاطرنشان کرد: خانواده به‌ عنوان کوچک‌ترین واحد جمعیتی نیز نیازمند یک مدیر و مدبر است که در قرآن این مدیریت به مرد خانه واگذار شده است.

 

حجت‌الاسلام رحمانی، ولایت فقیه را زمام‌دار ترویج معارف الهی دانست و تأکید کرد: مردم به‌واسطه حاکمیت یک فرد فقیه و عالم جامع شرایط از ظلمت‌ها و تاریکی‌های عرصه سیاسی، اقتصادی، اخلاقی و هزاران هزار فتنه و شبهه خارج خواهند شد.

 

وی هرج و مرج را نتیجه نبود یک حاکم در کشور بیان کرد و افزود: تسلط یک حاکم ظالم و فاسق از بی‌مدیریتی در یک جامعه بهتر است؛ چرا که هرج و مرج به مراتب از حاکم ظالم بدتر و ویران کننده‌تر است.

 

این مدرس حوزه و دانشگاه به بیان ویژگی‌های یک حاکم لایق پرداخت و تصریح کرد: اصل و اولویت اصلی برای حاکمیت بر یک جامعه عبودیت و خداباوری است که مایه عزت و اقتدار یک جامعه خواهد شد.

 

وی با بیان این که حاکمیت الهی با حکومت پیامبران آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: هر انسانی که به حاکمیت الهی و حکومت پیامبران و ائمه اطهار(ع) اعتقاد ندارد، به هیچ عنوان لیاقت حکومت بر یک جامعه را ندارد.

 

حجت‌الاسلام رحمانی با اشاره به این که ولایت فقیه ولایت اشخاص نیست، تصریح کرد: آن چه که بر مردم در یک جامعه حکومت می‌کند، حاکمیت الهی است که به ‌واسطه یک انسان مؤمن و فقیه در جایگاه ولایت فقیه اداره خواهد شد.

 

وی به نقش ولی فقیه در جامعه اشاره و خاطرنشان کرد: ولی فقیه در یک کشور مسائل سیاسی و اقتصادی را برای مردم تبیین می‌کند و چراغ راه و مصونیت بخش کشور در همه عرصه‌ها خواهد بود.

 

امام جمعه بلداجی، امنیت کنونی کشور را ثمره حاکمیت ولایت بر کشور بیان کرد و افزود: در جهان کنونی و به‌ ویژه در منطقه خاورمیانه، کشورهای اسلامی به خاطر نداشتن نعمت ولایت در آشوب و دشمنی به سر می‌برند؛ اما نظام اسلامی زیر سایه ولایت فقیه در اوج عزت و اقتدار قرار گرفته است.

 

وی با اشاره به دشمنی‌ و توطئه‌های دشمنان ملت ایران خاطرنشان کرد: هر کدام از این توطئه‌ها می‌تواند یک کشور را نابود کند؛ اما جمهوری اسلامی ایران 35 سال در زیر بار هجمه دشمنان، استوار با حاکمیت ولی فقیه ایستاده است.

 

حجت‌الاسلام رحمانی با بیان این که دشمن درصدد ضربه زدن به ولایت است، تصریح کرد: دشمنان خارجی و در رأس آن‌ها آمریکا و اسرائیل غاصب، به ‌صورت علنی برای ضربه‌زدن به جایگاه ولایت برنامه‌ریزی می‌کنند؛ اما هوشیاری و بصیرت ملت مقابل هجمه سنگین دشمنان ایستاده است.

 

وی با اشاره به این که در کشور مشکلات و سوء مدیریت وجود دارد، خاطرنشان کرد: کشور مانند یک کشتی در اوج طوفان‌ها قرار دارد؛ اما ناخدای آن یک انسان الهی و استوار است.

 

حجت‌الاسلام رحمانی امنیت و اقتدار کشور را در زیر سایه عنایت الهی دانست و تأکید کرد: تا زمانی که خدای متعال نعمت ولایت فقیه را در این کشور قرار داده هیچ تهدیدی و فتنه‌ای به نظام آسیب نخواهد زد و توطئه‌ها خنثی خواهند شد.

/9457/502/ر

 

سجاد محمدی فارسانی

 

ارسال نظرات