۱۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۲۱۱۹۲۰

گزارشی از فعالیت‌های مؤسسه مهد قرآن آذربایجان شرقی

خبرگزاری رسا ـ مؤسسه مهد قرآن استان آذربایجان شرقی مؤسسه‌ای فرهنگی و عام المنفعه است که با هدف نشر و گسترش فرهنگ انسان ساز قرآن کریم و معارف اهل بیت علیهم السلام به فعالیت‌های آموزشی، تحقیـقی و فرهنـگی می‌پردازد.
مؤسسه مهد قرآن استان آذربايجان شرقي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، ایـن مؤسسه در سال 1372 تأسیس و فعالیـت خود را در زمیـنه آموزشی و ترویج فرهنگ نورانی قرآن کریم آغاز نموده و با حضور خالصانه و داوطلبانه جمعی از جوانان، خیرین و مسئولین، با وجود محدودیت و کمبودهای مالی و امکانات، توانسته است جمع کثیری از عاشقان کلام الهی را با تعالیم الهی آشنا سازد و از سال 1376 با تشکیـل هیئت امنـا و ثبـت مرکز در قالـب مؤسسه ای مردمی، خیریه و نیز مؤسسۀ فرهنگی، عصر جدیـدی از فعالیت ها را به روی خود گشوده است.

 

مهد قرآن توانسته است با بهره گیری از نتایج نزدیک به ربـع قـرن فعالیـت مستمر آمـوزشی خود، تجارب مراکـز موفق قرآنـی، رهنمودهای ائـمه معصومیـن و بـزرگان دین، بستری را فراهم سازد تا تمام انسان های علاقمند به کسب معارف قرآنـی در هر موقعیت و مقطـع سنـی و تحصیـلی بتواند به صورت نظام منـد تحـت پوشش آموزش باشند. همچنیـن با تأسیـس و راه اندازی مراکز آموزش نونهالان، مدارس ابتدایی و راهنمایی و دبیـرستان، تهیـه و تدوین و اجرای طرح جامـع آموزش قـرآن، برگزاری دوره هـای تربیت مربی تفسیر و معارف اهل بیـت(ع)، دوره های آمادگی کارشناسی قرآن و حدیـث، تدبر در قرآن و تدبر در سیره ائمه(ع)، تشکیل گروهای مطالعاتی و سایر فعالیت های قرآنـی، به مصداق شجره طیـبه ای موجب خوشحالی مؤمنـین و علاقمنـدان نظام اسلامی و باعـث تقویـت معنویـت و امید در جامعه گشته است.

 

تامین منابـع مالی و امکاناتی مهد قرآن استـان از طرف مردم، خیریـن و در موارد خاص توسط مسئولیـن انجام می گیـرد. هم اکنـون مهد قرآن به لحاظ خود کفایی در تامین نیروی انسانی مورد نـیاز و بهره مندی از برنامه های منـاسب در امور آموزشـی، آمادگـی کامل بـرای راه انـدازی مراکز آمـوزشی قرآن کریم را داشته و در صورت حمایت اقشار مـردم در تامین فضاهای آموزشی، شاهد شکوفایی توان بالقوه استان خواهیم بود.


آموزش های عمومی موسسه، بر مبنای طرحی منسجم و هدفمند با نام طرح تجمیع آموزش قرآن کریم در دو مرحله عمومی و تخصصی، افراد بالای 7 سال را تحت پوشش قرار می دهد. در بخش آموزش های عمومی، دوره های قرائت عمومی قرآن کریم در 4 ترم با محوریت تلاوت ترتیل فصیح و آموزشی کل قرآن کریم و با آموزش مباحث روخوانی و روانخوانی و تجوید، آشنایی با تدبر ترویجی قرآن کریم و سیره معصومین علیهم السلام به صورت گام به گام تدریس می شود. در بخش آموزش های تخصصی نیز موسسه مهد قرآن در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری و برای آشنایی بهتر و عمیق تر مشتاقان معارف قرآنی، گستره مناسب و متنوعی از شاخه های تخصصی قرآن آموزی فراهم آورده تا تمام علاقمندان به فراخور شرایط و علایق خود از این خوان گسترده روزی برگیرند.


مهمترین شاخه های آموزش های تخصصی موسسه عبارتند از: حفظ قرآن کریم ـ آشنایی با نغمات ترتیل ـ آموزش تدبر در قرآن و سیره معصومین علیهم السلام ـ تفسیر قرآن ـ قرائت تحقیق قرآن کریم ـ گروه های مطالعاتی مطهر ـ دوره های تربیت معلم عمومی و تخصصی قرآن کریم و دوره های داوری و آمادگی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث.


 

موثرترین اقدامات آموزشی موسسه


تدبر در قرآن و سیره معصومین(ع)

طرح تدبر در قرآن از سال 1382 با حضور استاد فرزانه، حجت الاسلام و المسلمین استاد الهی زاده در موسسه مهد قرآن و عترت علیهم السلام آغاز شد و در سیر آموزش های ترجمه و تفسیر قرآن، تحولی بنیادین ایجاد کرد. اساتید و مربیان پرتوان و علاقمند مجموعه که افقی نو در راستای خدمت به معارف قرآن کریم یافته بودند، با تلاش مداوم و مشتاق خود در راستای انتقال معارف به قرآن آموزان، آستین همت بالا زدند تا این موضوع به عنوان طرحی ملی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده به تصویب برسد.


برای عمل به وصیت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم که بر تمسک امت به دو ثقل قرآن و عترت تأکید نموده است، قطعا یکی از وظایف اساسی مسلمانان آشنایی با معصومین علیهم السلام و سیره آنان می باشد. در جامعه ما برای معرفی معصومین علیهم السلام دو نگاه عمده وجود دارد که اولی بر مبنای فضایل و اوصاف ملکوتی آنان مانند علم و عصمت و دومی بر مبنای مظلومیت ها و ظلم های وارده بر آنان استوار است که نتیجه نگاه اول مدح و ثنا و نگاه دوم اشک و آه است و هیچ کدام قابل الگو برداری نیستند.


قطعا این دو زاویه شناخت در مورد آن بزرگواران کافی نبوده و نقش فعال آنان را در عرصه تاریخی نمایان نمی سازد و ضرورت پرداخت به سیره آنان را از زاویه دیگری مطرح می کند. در این راستا، واحد پژوهش در سیره معصومین علیهم السلام مؤسسه مهد قرآن و عترت آذربایجان شرقی از سال 1384 زیر نظر مؤسسه تدبر در قرآن و سیره مشهد مقدس و با هدایت های عالمانه استاد فرزانه حاج آقای الهی زاده، به این امر مقدس اهتمام نموده است.


طرح مطالعاتی «حکمت مطهر»

از سال 81 به نیت تقویت پایه های اعتقادی قرآن آموزان و افزایش توان مقابله آنان با شبهات مختلف دینی شاخه ای بنام مطهر در تنه درخت تنومند قرآنی روئیدن گرفت. در این طرح علاقمندان طی یک برنامه مدون در 5 ترم 6 ماهه با فراهم آوردن برنامه درسی، کلاس های پرسش و پاسخ با حضور کارشناسان جلسات مباحثه و مطالعه و تحقیق پیرامون آثار گرانسنگ استاد شهید مطهری می پردازند و در این دوره بالغ بر 63 جلد از آثار استاد شهید مطالعه و ده ها کنفرانس و مقاله علمی در موضوعات مورد مطالعه توسط همراهان این طرح مطهر ارائه می شود.


طرح مطالعاتی مطهر در سال 1388 توانست در زمینه ترویج آثار شهید مطهری، مقام اول کشوری را به دست آورده و از دستان رییس جمهور سابق لوح تقدیر دریافت نماید.


دوره های مربیگری

دوره های تربیت معلم، اصلی ترین محور فعالیت با سابقه ای 15 ساله است. موسسه مهد قرآن از آغاز حیات مبارکش نزدیک به 60 دوره تربیت معلم با شرکت بیش از 5 هزار نفر در شاخه های مختلف برگزار نموده است. این دوره ها با یک دوره مقدماتی یک ساله آغاز می شود و علاقمندان می توانند بعد از سپری نمودن آن، وارد یکی از دوره های تخصصی مانند تجوید ـ روخوانی ـ صوت و لحن مفاهیم ـ تدبر در قرآن ـ تدبر در سیره معصومین علیهم السلام ـ حفظ ـ کودک یاری و آموزگاری مدارس قرآنی شوند. این عزیزان پس از طی این دوره به چنان توانمندی ای دست می یابند که می توانند به عنوان مربی در سایر کلاس های مهد قرآن و یا موسسات قرآنی دیگر مشغول به کار شوند.


حفظ قرآن

حفظ قرآن کریم اولین حرکت مقدس موسسه مهد قرآن بود که بر اساس فرمایشات نورانی مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای شکل گرفت و هم اکنون نیز با تداوم عمل به منویات ایشان، این حرکت متعالی اینک به شکلی برنامه ریزی شده و مدون و در قالب طرح های مختلف اجرا می شود:

طرح های حفظ 2 ساله، 3 ساله، 4 ساله و 6 ساله قرآن ویژه نونهالان، مقاطع ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان، دیپلم و دیپلم به بالا از جمله این طرح هایند. به یمن دولت قرآن در حال حاضر نزدیک به 300 نفر حافظ کل قرآن کریم و هزاران حافظ زیر 20 جزء در موسسه تربیت شده اند و ده ها کلاس حفظ قرآن با حضور صدها تن از شیفتگان زلال جاری قرآن در سطح استان در حال برگزاری است.


آموزش نونهالان

هم اکنون بیش از 100 مدیر، معاون، نیروی اجرایی و مربی که همگی از قرآن آموزان مهد قرآن بوده اند، در 11 مرکز آموزشی در سطح تبریز و حومه به نام نامی 14 معصوم علیهم السلام جذب مؤسسه شده اند و پذیرای خردسالان عزیز هستند. این مراکز سالانه میزبان بیش از 1500 نونهال برای آموزش های ویژه این سنین و آموزش های قرآنی می باشد که تدبر در قرآن و تدبر در سیره نیز بر اساس میزان درک و فهم این کودکان و با استفاده از ابزارهای مختلف آموزشی و کاردستی و... آموزش داده می شود که از همین سنین با قرآن و اهل بیت علیهم السلام انس داشته باشند.


بخش مدارس

در پی موفقیت چشمگیر موسسه مهد قرآن استان در راه اندازی مهد کودک های قرآنی و رضایت خانواده های محترم و ابراز علاقمندی اولیا به ادامه آموزش های قرآنی فرزندانشان در کنار تحصیلات رسمی، موسسه مهد قرآن به عنوان حلقه تکمیلی فعالیت های آموزش خود با اخذ مجوز از آموزش و پرورش نسبت به تاسیس مدارس غیر انتفاعی قرآن محور به نام «صـــدرا» اقدام کرد.


همگام با تاسیس مدارس، مربیان موسسه با شرکت در دوره های آموزشی متعدد، خود را برای جهاد در این میدان مقدس آماده نمودند. هم اکنون بیش از 115 آموزگار و کادر اجرایی که همگی از مربیان مهد قرآن بوده اند، در 7 دبستان غیر دولتی، آموزش های رسمی دبستان و راهنمایی را بر عهده دارند. در مدارس صدرا هر ساله بیش از 1000 نفر دانش آموز پای درس زیبای این آموزگاران علاقمند و قرآنی می نشینند و از کلیه امکانات موجود در مدارس برای ارتقای سطح دانش خود بهره می برند.


همایش های بزرگ قرآنی

همایش قرآنی ویژه اولین قرآن آموزان موسسه در سال 1373ـ همایش قرآنی تجلیل از نخبگان قرآنی استان با حضور استاد مرحوم حضرت آیت الله معرفت در سال 1374ـ همایش قرآن و ولایت در سال 1376 با حضور دکتر سید محمد حسین طباطبایی 6 ساله، همایش یکصدمین تولد حضرت امام خمینی رحمه الله علیه در سال 1378ـ همکاری در برگزاری همایش های قرآنی بسیج با جمع کثیری از علاقه مندان به قرآن و اساتید معروف مصری از جمله شحات انور، داوودی و قاریان بین المللی کشور ـ همایش بزرگ قرآنی ویژه دهه فجر در سال 1380 و 1385 با حضور استاد غلوش و عبدالعال در مسجد طوبی - همایش قرآنی فجر انقلاب با حضور حافظ نونهال کل قرآن و نهج البلاغه آقای رضازاده جویباری ـ همایش بزرگ ده هزار نفری قرآن ـ محرم ـ انقلاب اسلامی و نور هدایت، کوثر ولایت در سال 1386 و1390 که در این دو همایش از 96 حافظ کل قرآن تجلیل به عمل آمد و از طرف موسسه با همکاری وزارت محترم ارشاد، هزینه سفر حج عمره به این عزیزان اعطا شد ـ جشنواره مراکز نونهالان در سال 1380ـ جشنواره شهیدان بزرگ و عزاداران کوچک در سال های 1384 و 1385 و مشارکت در برگزاری نمایشگاه های قرآنی.


ایده تاسیس اتحادیه تشکل های قرآنی کشور

موسسه مهد قرآن و عترت آذربایجان شرقی به منظور سازماندهی فعالیت های قرآنی کل کشور به عنوان عضو موسس و موثر در شکل گیری اتحادیه تشکل های قرآنی نقش داشت و مدیر مهد قرآن و عترت آذربایجان شرقی به عنوان اولین مدیر عامل اتحادیه تشکل های قرآنی کشور انتخاب گردیده است.


چهار بار انتخاب مهد قرآن به عنوان خادم نمونه کشور و تقدیر روسای جمهور سابق

موسسه مهد قرآن استان در سال 1381 به دلیل فعالیت های اثر گذار و موفق در زمینه توسعه و توریج فعالیت های قرآنی، به عنوان کانون نمونه فعالیت های قرآنی از طرف ریاست محترم جمهور اسبق، لوح تقدیر دریافت نمود. مدیرعامل موسسه نیز «جناب آقای رحیم وظیفه شعاع» به دلیل بیش از سه دهه فعالیت موثر در حوزه قرآن و عترت علیهم السلام و مدیریت مجموعه موفق مهد قرآن آذربایجان شرقی، به عنوان خادم نمونه قرآنی کشور در همان سال انتخاب شد و همین اتفاق بار دیگر در سال 1388 افتاد و مدیر موسسه مهد قرآن جناب آقای وظیفه شعاع در حوزه مدیریت به عنوان خادم نمونۀ کشوری انتخاب شدند.

 

در سال 1389 مهد قرآن استان آذربایجان شرقی به عنوان مرکز نمونۀ کشوری در ترویج آثار شهید مطهری گردید و موفق به دریافت لوح تقدیر از دست رئیس محترم جمهور گردید و در نهایت در سال 1391 عضو برجسته هیئت مدیره مهد قرآن، جناب آقای «سعید وحیدی مهر» هم موفق به دریافت نشان خادمی نمونه قرآن کریم از دستان رییس جمهور محترم وقت شد.

/935/503/ر

ارسال نظرات