۱۴ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۴
کد خبر: ۲۱۱۹۹۱
به مناسبت ماه مبارک رمضان؛

برگزاری سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم آیت الله علم الهدی در مهدیه مشهد

خبرگزاری رسا ـ آیت الله علم الهدی در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم در مهدیه مشهد اظهار داشت:تمام شعور فکری مدرنیته در حوزه فرهنگ و اقتصاد بر منفعت استوار است و نتیجه حاکمیت این فکر کشتار و خونریزی ها و جنگ های میلیونی است.
برگزاری سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم آیت الله علم الهدی در مهدیه مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد عصر امروز چهاردهم تیردر مهدیه مشهد در ویژه برنامه ماه مبارک رمضان ذیل تفسیر سوره مبارکه همزه گفت: مسلمانان قرآن نمی خوانند، اگر می خوانند هم نمی دانند چه می خوانند و این بزرگترین ریشه فتنه و فساد است.

وی در ادامه با اشاره به سخن امام صادق علیه السلام افزود: هر کس این سوره را در نمازهای واجب به جای سوره توحید بخواند سه خاصیت برایش دارد؛ اول این که فقر و نداری را از او دور می کند. دوم این که رزق او را برایش جلب می کند و سوم این که خداوند بد مردن را از او دفع می کند.

امام جمعه مشهد اظهار داشت: گاهی انسان جوان است و سرگرم زندگی، هیچ بیماری و نگرانی نسبت به  زندگی ندارد؛ به یکباره مرگ به سراغش می آید و غافل گیر می شود به این بد مرگی، مرگ بد گویند و در نقطه مقابل هم کسی است که بیمار است و سنی از او گذشته ،پس آمادگی مرگ را دارد و با مرگش اطرافیانش هم غافلگیر نمی شوند.

آیت الله سید احمد علم الهدی بیان داشت: هر کس این سوره را زیاد بخواند و به مفاد آن بپردازد؛ نسبت به همه مهربان می شود و کینه و بد خواهی که در وجودش نسبت به دیگران ریشه دوانده از بین خواهد رفت و از طرفی نسبت به داشتنی های دنیا بی اعتماد می شود و عالم مرگ و برزخ و قیامت همیشه جلوی او متصور می شود.

 سوره مبارکه همزه اصلاح کننده نگرش انسان ها

وی در ادامه تفسیر سوره مبارکه همزه بیان داشت: هر کس دست روی چشمانش بگذارد و این سوره را بخواند برای نور چشمانش مفید است و باعث بهبود می گردد و همچنین نگاهش نسبت به همه چیز عوض می شود چون این سوره شریفه اصلاح کننده نگرش انسان ها است.

ایشان با اشاره به کلمه «ویل» در دو سوره قرآن کریم ابراز داشت: وجه مشترک این دو سوره ضربه زدن به پیوند اجتماعی می باشد چرا که خداوند ویل را برای کسانی استعمال می کنند که به پیوند و پیوستگی اجتماعی مردم صدمه می زند.

وی گفت: مطلب آیات 2و 3 سوره مبارکه همزه، درباره نگاه به زندگی است، اوگمان مى‏کند که اموالش او را جاودانه مى‏سازد و این درحالی است که زندگی از ابتدایی که قابل فهم برای آدمی باشد؛ پریشان و راه گم کرده است مثلاَ وقتی فردی داخل دریا می افتد خود را به امواج می سپارد تا به هر ساحلی که اورا برد ببرد که اغلب حیات بشر امروز نیز این گونه است.

 گرایش به ابدیت غریزی است و منطبق با واقعیت و حقیقت 

وی اظهار کرد: فرق انسان با جانوران در این است؛ بشر زمانی که زندگی را شروع می کنند این زندگی را همیشگی و ابدی می داند چرا که در همین سوره آمده است که شما برای بقا آفریده شده اید نه برای فنا و بشریت برای ابدیت آفریده شده است و زندگی هم ابدی است و حقیقت انسان هم ابدی است و این گرایش به ابدیت غریزی است که منطبق با واقعیت و حقیقت می باشد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: هیچ انسانی با هیچ جهان بینی زندگی را محدود نمی بیند بلکه زندگی را ابدی می داند همین گونه هم می باشد؛ فقط ما انسانها جای آن را عوض کرده ایم چرا که نگاه ما به زندگی در مرحله اول این است که باید بدانیم این مرحله از زندگی، مرحله گذر است ولی خود ما با گذر از این مرحله برای همیشه می مانیم و نابود نمی شویم،ما باید بدانیم زندگی ابدی و دائمی و همیشگی است. 

وی ادامه داد: نگاه دوم به زندگی بدین گونه است که انسان از اول به دنبال این است که جاودانه باشد و ابزار همیشه ماندن و جاودانه شدن را باید فراهم کند و انسان هایی که با جهان بینی مادی می بینند؛ آن ابزار برایشان اقتصاد و پول است اگر قدرت و مقام هم می خواهد آن ها را برای پول می خواهند ابزار همیشه ماندن برای آن ها پول است اگر پول نداشتی نابود می شوی.

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: اندیشه مدرنیسم لیبرالیسم و مدرنیسم کمونیسم که دو قرن و نیم است که دنیا را تصرف کرده است زیر بنای آن اقتصاد است و دارای فکر اقتصادی می باشند چرا که از نظر آن ها اصالت با منفعت های مادی است و همه دویدن ها برای پول است.

وی ادامه داد: این نگرش آن قدر در فلاسفه مدرنیته ریشه دوانده که در باره انسان می گویند، اصالت در انسان، درندگی است و انسان یک درنده است مانند دیگر درنده ها با این تفاوت که آنها با چنگ و دندان تکه پاره می کنند ولی انسان با استعداد و قدرت فکر خود همه چیز را شکار می کند و زمین نقش شکار را برای او دارد که به دنبالش هستند.

بنای مدرنیته در حوزه فرهنگ و اقتصاد بر منفعت استوار است

آیت الله علم الهدی ادامه داد: تمام شعور فکری مدرنیته در حوزه فرهنگ و اقتصاد بر منفعت استوار است و نتیجه حاکمیت این فکر کشتار و خونریزی ها و جنگ های میلیونی است.

وی ادامه داد: از نظر مدرنیته، اقتصاد انسان ها را ابدی می کند و آن که قدرت افزون تر و استعداد بیشتر دارد دیگران باید به او خدمت کنند و دیگر این که فرهنگ، اخلاق، انسانیت، عاطفه و نوع دوستی معنا ندارد و این ها همه در خدمت پول هستند.

وی با اشاره به نظریه های دیگر اندیشمندان درباره انسان اظهار داشت: اخلاق و ادب ابزار سلطه هستند و اصل پول و منفعت مادی است و این ها زیر بنای زندگی هستند و این باعث می شود زندگی انسان دائمی شود و همین فکر منشأ تمام فسادهای دنیا است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: انسان وقتی پولداری ببیند و به یک نقطه ارتقاء ثروت برسد هر چیزی را زیر پایش می بیند و طعنه می زند و مسخره می کند

وی در ادامه با تاکید بر تفکر و تدبر در این سوره اظهار داشت: اگر این امر صورت می گرفت، مدرنیته در جوامع اسلامی نفوذ نمی کرد و همه چیز انسان را پول نمی گرفت؛ در حالی که نگاه دین به زندگی ابدی است انسان به دنیا آمده تا ابد زندگی کند ولی این مرحله گذر است و در این مرحله چیزی نیست که بشر توانایی بهرو برداری از آن را نداشته باشد.

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: خداوند قدرت بهره برداری از همه چیز را داده ولی همه ابزارها و کالاها برای این است که از این ها استفاده کنیم و زندگی را که می خواهیم در آن بمانیم، بسازیم چرا که پول از نظر دین بد نیست و اگر بتوانی با آن زندگی ابدی را بسازی و دلداده به آن نشوی، داشته ارزشمندی می شود./934/پ202/ب 

ارسال نظرات