۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۲۱۲۰۵۹
حجت‌الاسلام فرحزاد تأکید کرد؛

ذکر رفتاری کارسازتر از ذکر زبانی

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام فرحزاد یاد خدا در هنگام کسب روزی، انجام واجبات و احترام به والدین را از مهم‌ترین اذکار الهی برشمرد و گفت: ذکر، تنها گفتن لااله الا الله و الله اکبر نیست، انجام واجبات و ترک محرمات بهترین ذکر خدا است.
حجت الاسلام حبيب الله فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حبیب‌الله فرحزاد، استاد حوزه علمیه قم همزمان با هشتمین روز از ماه مبارک رمضان در آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(ع) با بیان این‌که شیطان دشمن خدا و دشمن قسم خورده انسان‌ها است،‌ گفت: در روایتی از امام صادق(ع) وارده شده است که شیطان می‌گوید «من از تسلط بر پنج گروه عاجز هستم».

وی ادامه داد: امام صادق(ع) می‌فرمایند «شیطان بر افراد دائم الذکر، توکل کنندگان به خدا، متواضعان، صابران در مصیبت و دوری کنندگان از دنیا قدرت تسلط ندارد».

شیطان سگ رانده شده درگاه الهی است

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که شیطان سگ رانده شده در خانه خدا است، اظهار داشت: در آیات قرآن آمده است وقتی شیطان از درگاه الهی رانده شد به خدا گفت «به عزتت قسم که همه بندگانت را گمراه می‌کنم الا مخلصان»، مخلصان نیز گروهی هستند که از خود بیرون آمده و به خدا توکل می‌کنند.

وی افزود: توکل به خدا باید از ته دل باشد،‌ گاهی ما به وعده‌های خلق نسبت به وعده‌های خالق بیشتر اعتماد می‌کنیم، نباید به عبادت، تقوا، عمل، علم، درآمد، ذهن و هوش خود تکیه کنیم، خدا باید تنها تکیه‌گاه ما باشد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به فرازهایی از دعای ابوحمزه ثمالی امام سجاد(ع) اظهار داشت: امام(ع) در این دعا به ما یاد می‌دهند نماز بخوانیم، زیارت و عبادت کنیم ولی به خدا تکیه کرده و به عملکرد خود اعتماد نکنیم، چرا که اعتماد کنندگان به خود زمین می خورند.

معلوم نیست نماز ما صعود است یا سقوط

وی تصریح کرد: شیطان می‌گوید کسی که به عمل خود تکیه کند او را زمین خواهم زد، همان‌گونه که من به سبب اعمالم زمین خوردم.

حجت‌الاسلام فرحزاد نماز را معراج مؤمن دانست و گفت: متأسفانه نماز‌های ما قالب و ظاهر سازی است، در هنگام نماز تیر از پای امیرمؤمنان(ع) در آوردند ولی حضرت چون غرق در عبادت بودند متوجه نشدند، معلوم نیست نماز‌های ما معراج است یا سقوط.

در کربلا با ذکر الهی سر مقدس ذکر الله را جدا کردند

استاد حوزه و دانشگاه دائم الذکر بودن را از دیگر صفات افراد مورد تنفر شیطان خواند و خاطرنشان کرد: کسی که خدا را فراموش کند امام(ع)،‌ شیعه و عالم را هم می‌کشد؛ البته ذکر زبانی فرد را نجات نمی‌دهد، چرا که وهابی‌ها هم ذکر زبانی خدا را می‌گویند.

وی تأکید کرد: ذکر زبانی منهای یاد عملی و قلبی فایده‌ای ندارد، در کربلا با ذکر «الله اکبر، لااله الا الله» سر مقدس ذکر الله را جدا کردند، ذکر زبانی بدون عمل همانند رفع تشنگی با گفتن لفظ آب است، مگر تنها گفتن لفظ آب بدون نوشیدن آن تشنگی فرد را برطرف می‌کند که بگویم ذکر زبانی تنها کار ساز است.

انجام واجبات و ترک محرمات بهترین ذکر الهی/ذکر قلبی کار ساز است نه زبانی

استاد اخلاق حوزه علمیه قم یاد خدا در هنگام کسب روزی، انجام واجبات و احترام به والدین را از مهم‌ترین اذکار الهی برشمرد و خاطرنشان کرد: ذکر تنها گفتن «لااله الا الله، الله اکبر» نیست، انجام واجبات و ترک محرمات بهترین ذکر الهی است.

وی ادامه داد: ذکر یعنی اطاعت خدا و کسی که به دنبال اطاعت خدا باشد همانند فرد دائم الذکر است هر چند در زبان ذکر خدا را نگوید، ولی فردی که به دنبال گناه بوده و تنها لقلقه زبان او گفتن اذکار الهی باشد دائم الذکر نیست، ذکر قلبی و عملی فرد را نجات می‌دهد.

به جوانان و نوجوانان که آینده سازان جامعه هستند احترام بگذاریم

حجت‌الاسلام فرحزاد در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر این‌که روایات نسبت به احترام به جوانان و نوجوانان تأکید می‌کند، بیان داشت: به جوانان و نوجوانان احترام گذاشته و ادب کنیم، این‌ها آینده سازان جامعه هستند، ‌این‌ها اولیا ما هستند چرا که برخی از این‌ها حتی گناه هم نکرده‌اند.

وی یادآور شد: چندی پیش نوجوانی در المپیاد علمی جهان رتبه نخست را کسب کرده بود، وقتی خبرنگار از این نوجوان پرسید رمز موفقیت خودت را در چه چیزی می‌دانی، نوجوان جواب داد «رمز پیروزی من فقط فقط در توکل به خدا بود»./993/پ202/س

ارسال نظرات