۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۲۱۲۰۶۷
آیت الله حسینی زنجانی:

قرآن کتابی پیوند خورده با ابدیّت است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله حسینی زنجانی قرآن کریم را کتابی پیوند خورده با ابدیّت توصیف کرد و گفت: بعد از نزول قرآن کریم دنیا تغییرات بسیاری به خود دیده است ولی هنوز هم که هنوز است این کتاب الهی مطابق با مباحث روز جهان است.
آيت الله سيد محمد حسيني زنجاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، آیت الله سید محمد حسینی زنجانی، استاد خارج فقه و اصول، امروز در جمع مردم روزه دار زنجان در مسجد جامع این شهر قرآن را کتابی پیوند خورده با ابدیّت توصیف کرد و گفت: قرآن کتابی است که با ابدیّت پیوند خورده و این در حالی است که بعد از نزول آن دنیا تغییرات زیادی به خود دیده است.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: حال سؤال اینجا است که چگونه بعد از این همه تغییر و تحولات در دنیای امروز همچنان شاهد آن هستیم که قرآن کریم همانند روز اول برای همه تازگی دارد و بدون کم و کاستی به آن عمل می شود.

 

آیت الله حسینی زنجانی در ادامه در پاسخ به این سؤال، قرآن کریم را دارای بطن و مفاهیم عمیق دانست و اظهار داشت: برخی از بزرگان به این سؤال این گونه پاسخ داده اند که قرآن کریم دارای بطن و عمق است و حتی برای آن تا هفت بطن ذکر کرده اند که می طلبد مفسران برای کشف بطن ها و پی بردن به ژرفای معانی قرآن کوشش کنند.

 

این استاد خارج فقه و اصول در ادامه افزود: البته بسیاری از اسرار نهفته قرآن کریم وجود دارد که کس دیگری به غیر از خداوند بر آن احاطه ندارد و لذا خداوند نیز این بطن ها و اسرار را به رسول و نبی خود و ایشان نیز بر جانشینان بر حق خود آموخته اند.

 

وی در ادامه امام علی (ع) را بزرگ ترین مفسر قرآن کریم خواند و تصریح کرد: به وسیله امام علی (ع) است که می توان به اسرار نهفته قرآن کریم دست یافت که ایشان نیز از خداوند آموخته اند و لذا بنا بر عقیده شیعه امام معصوم (ع) جانشین رسول خدا (ص) است چرا که حضور در این منصب محتاج احاطه بر معانی ژرف و عمیق اسلام و قرآن است که آنها نیز از سوی رسول الله (ص) و به دستور خداوند این مفاهیم را آموخته و بر آن احاطه یافته اند.

 

آیت الله حسینی زنجانی در ادامه با بیان این که امام صادق (ع) از لحاظ روایت پر بارترین امام است گفت: در میان ائمه (ع) امامی که از لحاظ روایت پر بارتر از دیگر ائمه معصوم (ع) است امام صادق (ع) است که بنابر اعلام علمایی که احادیث ایشان را جمع آوری نموده اند چیزی بالغ بر 28 جلد کتاب از احادیث این امام همام جمع آوری شده است که به واقع کلمه می توان گفت دین و مذهب خود را از این امام (ع) داریم چرا که ائمه دیگر روایات بسیار کمتری نسبت به ایشان دارند.

 

وی در پایان تأکید کرد: پس برای درک بیشتر و فهم دقیق آیات قرآن کریم باید به سخنان ائمه (ع) که مفسران واقعی قرآن هستند مراجعه کنیم تا مانند برخی از نحله های فکری که قائل به دیده شدن خداوند در قیامت با چشم سر که از برداشت سطحی آنها از آیات محکم و متشابه قرآن کریم نشأت می گیرد، منحرف و گمراه نشویم. /949/پ202/ب

ارسال نظرات