۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۲۱۲۰۶۹
آیت الله شفیعی:

غضب بیش از حد سبب نفوذ خوی حیوانی در انسان می شود

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که ناسزا گفتن شایسته کرامت انسانی نیست، گفت: غضب بیش از حد نیز شایسته جایگاه والای انسان نیست و سبب نفوذ خوی حیوانی در انسان می شود
آيت الله سيد علي شفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید علی شفیعی، در هفتمین جلسه از سلسله مباحث ماه مبارک رمضان، به ادامه تفسیر حدیث « فاذا صمتم فاحفظوا السنتکم عن الکذب و غضوا ابصارکم و لاتنازعوا و لا تحاسدوا و لا تغتابوا و لا تماروا و لا تکذبوا و لا تباشروا و لا تخالطوا و لا تغاضبوا و لا تسابوا و لا تشاتموا و تجادلوا لا تتأذوا و لا تظلموا و لا تسافهوا و لا تغفلوا عن ذکر الله» پرداخت و گفت: در این حدیث دستور آمده که ای مسلمانان در ماه رمضان با یکدیگر مخالفت نکنید و بر خلاف هم گام بر ندارید.

بازاریان در ماه رمضان جر و بحث نکنند

آیت الله شفیعی با بیان این که انسان باید مسائلی که معنویت را در وجود شخص کاهش می دهد، را ترک کند، اظهار داشت: مردم، بازاریان و اصناف گوناگون در این ماه باید با همکاران خود به مخالفت و جر و بحث نپردازند.

استاد عالی حوزه علمیه خوزستان با بیان این که اسلام به دنبال وحدت است، تصریح کرد: روزه افزون بر سلامت جسم انسان، سلامت باطنی را نیز تضمین می کند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه بیان داشت: مسلمان روزه دار اگر در برابر باطل قرار گرفت تنها باید به امر به معروف و نهی از منکر بپردازد.

لج بازی مقدمه ای برای کینه ورزی است

آیت الله شفیعی با بیان این که مخالفت مسلمانان با یکدیگر مقدمه ای برای بروز بغض و کینه است، گفت: مخالفت و لج بازی هرگز مشکلی را حل نکرده است.

وی به واژه « لا تغاضبوا » اشاره کرد و گفت: این واژه به این معنی است که در ماه رمضان همدیگر را عصبانی نکنید؛ چرا که انسان بین دو قوه شهویه و غضبیه قرار دارد که قوه شهویه دفع منافع انسان و قوه غضبیه دفع مضرات برای انسان را به همراه دارد.

آیت الله شفیعی با اشار به شرایط بحرانی حالات انسان در هنگام غضب، اظهار داشت: انسان هنگام غضب ممکن است فحش دهد، ناسزا گوید و یا کسی را مورد ضرب و شتم قرار دهد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که هنگام عصبانیت، انسان آتش درونی خود را بر شخص مقابل می اندازد، گفت: اگر انسان در عصبانیت تنها باشد این آتش درونی در وجود او فرو خواهد رفت و امراض گوناگون از جمله سکته اتفاق خواهد افتاد.

غضب بیش از حد در انسان، سبب نفوذ خوی حیوانی در او می شود

آیت الله شفیعی با بیان این که غضب باید به اندازه ای باشد که مضرات دفع شود، اظهار داشت: اگر بیش از این اندازه انسان غضب کند، انسان خوی حیوانی می گیرد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بالا رفتن حرارت بدن انسان در هنگام روزه تصریح کرد: انسان روزه دار باید بر خود مسلط باشد.

آیت الله شفیعی در ادامه سخنان خود بیان داشت: پیاده کردن اصول اخلاقی در ماه رمضان سبب ادامه این صفات حسنه در دیگر ماه های سال می شود.

وی به واژه «و لا تسابوا» اشاره کرد و افزود: این کلمه بدین معنی است که انسان نباید در ماه رمضان دشنام و ناسزا گوید، بلکه باید بر خود مسلط باشد و به دیگران اهانت نکند.

مسلمانان به دشمنان خود نیز ناسزا نمی گویند

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که مسلمان نباید به کسانی که عقیده او را قبول ندارد، دشنام و ناسزا گوید، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب نیز همواره تأکید داشته اند که حقایق را بگویید.

وی با بیان این که دشمنان در جنگ عراق تلاش دارند نشان دهند که این جنگ میان شیعه و سنی رخ داده است، گفت: مسلمانان تا زمانی که به خدا و قرآن معتقدند دشمن نخواهند شد.

جنگ در عراق جنگ انسانیت است

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه تصریح کرد: جنگ در سوریه و عراق که از سوی مستکبران راه افتاده، جنگ انسانیت است.

آیت الله شفیعی با تأکید بر اهمیت باز گو کردن حقایق اسلامی به صورت محترمانه اظهار داشت: انسان اشرف مخلوقات است و شایسته نیست که زبانش به ناسزا باز شود./9464/پ201/ب2

ارسال نظرات