۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۲۱۲۱۹۱

انواع امتحان‌های الهی در کلام آیت‌الله مظاهری

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه علمیه اصفهان امروز در جلسه تفسیر قرآن در شرح آیات سوره مبارکه تغابن امتحان‌های خداوند را به دو نوع استکمالی و امتحان معلم از شاگرد تقسیم‌بندی کرد.
درس اخلاق آيت الله مظاهري در مسجد حکيم اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، امروز پس از نماز صبح در جلسات تفسیر خود که به مناسبت ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود، با قرائت آیه «إِنَّمَآ أَمْوَ‌ٰلُکُمْ وَأَوْلَـٰدُکُمْ فِتْنَةٌۭ ۚ وَٱللَّهُ عِندَهُۥٓ أَجْرٌ عَظِیمٌۭ» گفت: از سنت‌های بزرگ خداوند این است که انسان امتحان می‌شود، یک نوع از امتحان‌های خداوند استکمالی است.

وی افزود: امتحان‌های استکمالی خداوند از الطاف جلیه است، ‌ما در این دنیا آمدیم که در این جزر و مدهای دنیا یکی پس از دیگری مراتب کمال را طی کنیم و به درجات بالاتر برسیم، این امتحان مانند بالا بردن عیار سنگ معدن توسط کوره و جدا کردن طلای آن است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به این‌که ما آمدیم در این دنیا تا مراتب کمال را طی کنیم، خاطرنشان کرد: حرکت جوهری ملاصدرا می‌گوید انسان وقتی به دنیا می‌آید روح ندارد، بلکه جسمانیة الحدوث و روحانیة البقا است، همین بچه نارس کم کم با حرکت جوهری استکمال پیدا می‌کند و به مقام بالا می‌رسد.

وی اظهار کرد: البته برای این که یک بچه نارس از حیوان بالفعل بودن به انسانی شود که جای او مقام عنداللهی است، نیاز به عبادت و ریاضت دارد، آن وقت بهشت برای او کوچک می‌شود و این‌ها همه اثر امتحان‌های خداوند است.

حضرت آیت‌الله مظاهری با اشاره به این‌که  طی کردن مراتب به وسیله امتحان‌های الهی دست خود فرد است،‌ خاطرنشان کرد: زمینه رشد و تعالی را خداوند به ما داده است تا به هیچ چیزی قانع نشویم، انسان به جایی می‌رسد که قدم‌هایش و ارزش قدم‌هایش از آخرت و آن چه در آخرت است، بیشتر می‌شود.

وی با قرائت آیه «أَحَسِبَ النَّاسُ أَن یُتْرَکُوا أَن یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ» بیان کرد: یک نوع دیگر امتحان الهی همچون امتحان معلم از شاگرد است، برای این است که در روز قیامت برای فرد اتمام حجت شود،‌ »لِّیَهْلِکَ مَنْ هَلَکَ عَن بَیِّنَةٍ وَیَحْیَىٰ مَنْ حَیَّ عَن بَیِّنَةٍ»، مانند این‌که بچه‌ها را امتحان می‌کنند که اگر نمره نیاورده باشد، ثابت شود که تقصیر خودش است.

استاد درس خارج حوزه علمیه ادامه داد: ما در این دنیا لحظه به لحظه امتحان می‌شویم، اگر نمره خوب بیاوریم، جایزه داریم و یک فوز عظیمی پروردگار عالم به ما خواهد داد «وَٱللَّهُ عِندَهُۥٓ أَجْرٌ عَظِیمٌۭ»، اگر در امتحان‌ها نمره آوریم حداقل همان بهشت نصیبمان می‌شود.

وی گفت: برای خوبان نیز یک مقام عندالهی وجود دارد که این مقام عندالهی حد ندارد، هر چه از نظر جسمی فرد پیر و ناتوان شود در صورت انجام عمل صالح حرکت او بیشتر می‌شود، پروردگار نیز پاداش هزار برابر در برابر یک جوان قوی و سالم به وی می‌دهد.

حضرت آیت‌الله مظاهری با اشاره به این‌که متأسفانه برخی‌ها علنی در خیابان روزه‌خواری می‌کنند و وضعیت حجاب خوب نیست، خاطرنشان کرد: کسانی که در امتحان‌ها رفوزه می‌شوند، در سرازیری می‌افتند، پیامبر(ص) از خداوند می‌خواست خدایا من را یک آن به خودم وانگذار، کسی که به حال خودش واگذاشته شود مانند ماشینی است که در سرازیری ترمزش ببرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر عنایت خداوند به انسان نباشد، انسان از هر حیوان و درنده‌ای پست‌تر می‌شود، اگر در امتحان‌های خداوند رفوزه شویم، چوب خداوند صدا ندارد،‌ ما و جامعه ما و دولت ما نیز دارد امتحان می‌شود، از خداوند بخواهیم که از امتحان‌های وی سربلند بیرون بیاییم./914/پ202/ب

ارسال نظرات