۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۴
کد خبر: ۲۱۲۲۶۷
کارشناس و خطیب حوزوی:

زمینه‌سازی و تغافل از اصول تربیت صحیح فرزندان است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس و خطیب حوزوی با اشاره به برخی اصول تربیت صحیح فرزندان گفت: تغافل یعنی این‌که در هنگامی که والدین از فرزند کار ناصحیحی دید، خود را به ندیدن بزند، این گونه فرد با خود درگیر می‌شود و همچنین آبروی فرد نزد پدر و مادر نمی‌رود.
حجت الاسلام صغيرا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام علی صغیرا، کارشناس و خطیب حوزوی، دوشنبه پس از نماز ظهر و عصر در مسجد مسلم با اشاره به این‌که اسلام به مسأله خانواده اهمیت بسیاری داده است، گفت: خداوند بین زن و شوهر مودت و رحمت قرار داده است، «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً».

وی افزود: مودت در بیان علما یکی محبت قلبی است و دیگری رحمت که همان ابراز محبت در نگاه، گفتار و رفتار است،‌ پدران و مادران باید به فرزندانشان محبت کنند، بچه‌های خوبی هم می‌توان تربیت کرد و یکی از راه‌کارهای آن ابراز محبت صحیح به فرزندان است.

کارشناس و خطیب حوزوی یکی از اصول تربیت صحیح را اصل تغافل دانست و ادامه داد: تغافل یعنی این‌که در هنگامی که والدین از فرزند کار ناصحیحی دید، خود را به ندیدن بزند، این گونه فرد با خود درگیر می‌شود و همچنین آبروی فرد نزد پدر و مادر نمی‌رود.

وی گفت: یکی دیگر از اصل‌ها در تربیت فرزند احتمال و تحمل است، انسان می‌تواند خودش را کنترل کند و باید این کار را بکند، اگر به انسان بگویند که به تو یک میلیون می‌دهیم و دیگر عصبانی نشو، می‌شود، این نشان می‌دهد که انسان‌ها ظرفیت بالایی دارند.

حجت‌الاسلام صغیرا با بیان این‌که اصل دیگر در تربیت تدریج و آهسته حرکت کردن است، خاطرنشان کرد: تربیت تدریجی صورت می‌پذیرد، پیامبر اکرم(ص) 23 سال به تبلیغ پرداخت، برخی می‌خواهند از همان اول تا پله آخر بروند، اما باید دانست که تربیت مرحله به مرحله است.

وی ادامه داد: اعتدال ضرورتی دیگر در تربیت صحیح است، البته باید توجه داشت که اعتدال میان خوب و بد نیست، بلکه اعتدال در میان افراط و تفریط معنا می‌شود، نباید گفت که من نمره ده گرفتم و نمره ده اعتدال میان صفر و بیست است، بلکه باید اعتدال در جای خود تعریف شود.

کارشناس و خطیب حوزوی اظهار کرد: زمینه‌سازی اصل دیگر در تربیت است، هنگامی سخن بگویم و نصیحت کنیم که زمینه در فرد وجود داشته باشد، یک کشاورز هنگامی که هم آب و بذر دارد، بذرپاشی نمی‌کند، بلکه صبر می‌کند تا زمین آماده شود.

وی تکرار را یکی از اصول تربیت صحیح فرزندان دانست و گفت: قرآن هم نماز را بارها تکرار کرده است، مسائل بسیار دیگری را هم تکرار کرده است، هر چه انسان تکرار بیشتر بکند، مقاومتش کمتر می‌شود.

حجت‌الاسلام صغیرا ادامه داد: محبت نیز از اصل‌های تربیت صحیح است، به فرزندان و بچه‌ها باید محبت کرد تا به انحراف کشیده نشوند، انسان باید در محبت ورزیدن هم دقت کند، اگر دید که نزدیک است فرزندان از محبت زیاد به انحراف کشیده شوند، نباید این کار را بکند.

وی گفت: تشویق و تنبه نیز از لوازم تربیت است، تشویق نباید تنها پولی باشد، بلکه با نگاه محبت‌آمیز نیز فرد تشویق می‌شود، تنبیه هم یعنی رفتار زجرآوری که فرد دست از کارش بردارد نه این که شخصیت وی ترور شود./914/پ202/ب

ارسال نظرات