۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۲۱۲۳۷۳
حجت الاسلام حسینی اراکی تبیین کرد؛

آثار اسراف و تبذیر از منظر روایات اسلامی

خبرگزاری رسا ـ آثار اسراف و تبذیر از منظر روایات اسلامی از سوی حجت الاسلام حسینی اراکی در حرم رضوی تبیین و تشریح شد.
حسيني اراکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی اراکی، مدرس حوزه علمیه قم امروز در جمع زائران و مجاوران رضوی در رواق امام خمینی(ره) به تبیین و تشریح آثار اسراف و تبذیر در روایات و آموزه های دینی پرداخت و گفت: زائل شدن نعمات، مستجاب نشدن دعا و از دست دادن سرمایه های معنوی از مهم ترین آثار اسراف و تبذیر در زندگی انسان است.

 

وی با بیان این که خداوند نعمت های انسان های اسراف کار را از آن ها می گیرد و آن ها را دچار فقر و بیچارگی می کند، تصریح کرد: امام صادق(ع) مردم را به مراقبت از چندگناه سفارش فرموده است که باعث زائل شدن نعمت های خداوند می شود که این گناهان ظلم به دیگران، کفران نعمت، عاق والدین و قطع رحم، قسم دروغ در معامله و اسراف و تبذیر هستند.

 

حجت الاسلام حسینی اراکی اثر بعدی اسراف را مستجاب نشدن دعا عنوان کرد و با بیان روایتی از امام صادق(ع) گفت: خداوند دعای چهارگروه را مستجاب نمی کند؛ کسی که با نشستن در خانه منتظر روزی بنشیند و درخواست روزی کند، نفرین زن وشوهری که دائم با هم دعوا و مجادله دارند، آدمی که براثر زیاده روی و اعتماد بیجا مالش را ازدست دهد و درخواست برگشت مال از خداوند کند، آدمی که قرض دهد؛ سند و شاهد نگیرد(بلندترین آیه قرآن درباره این موضوع است).

 

مدرس حوزه علمیه قم با اشاره به کلام امیرالمومنین(ع) در تبین ازدست دادن سرمایه های معنوی بر اثر اسراف و تبذیر اظهار داشت: خداوند عزت را که یکی از سرمایه های معنوی انسان است با اسراف و تبذیر از او می گیرد همچنین نور هدایت، مروت، جوانمردی، عفت و غیرت.

 

وی از عوامل مهم اسراف را مست شدن دانست و افزود: مست شدن یعنی نعماتی که خداوند به انسان می دهد مانند تازه به دوران رسیده ها طغیان نکند، مغرور نشود، یادخدا از دلش نرود، چراغ عقلش خاموش نشود و حلال را حرام تشخیص دهد.

 

حجت الاسلام حسینی اراکی خاطرنشان کرد: «حضرت علی (ع) می فرمایند: روزگاری می آید شما مست می شوید نه با شراب بلکه با عوامل دنیایی چون جاه و مقام، جوانی، افزایش علم و مال.».

 

سخنران حرم مطهر رضوی برای جلوگیری از دچار شدن به اسراف متذکر شد: با انسان های تجمل گرا و اهل ریخت و پاش معاشرت نکنید؛ همچنین با انسان هایی رفت و آمد کنید که کمی از نظر طبقاتی از شما پایین تر اما از نظر ایمان و تقوای نسبت به شما بالاتر باشند./9312/پ202/ب 

ارسال نظرات