۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۳
کد خبر: ۲۱۲۴۳۱
معاون پژوهشی مرکز مدیریت حوزه خواهران اصفهان:

سبک زندگی را باید از حضرت خدیجه آموخت

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهشی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران استان اصفهان گفت: حضرت خدیجه (س) به گونه ای رفتار می کرد که پیامبر اکرم(ص) در کنارش به آرامش می رسید.
حضرت خديجه

عفت رمضانیان، معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، به نقش حضرت خدیجه (س) در ترویج اسلام اشاره و خاطر نشان کرد: حضرت خدیجه(س) ام المؤمنین و بانوی اول اسلام است که نماد جانفشانی و پشتیبانی از اسلام در طول تاریخ است.

وی تصریح کرد: در حالی که بسیاری در صددند تا نقش این بانوی بزرگوار را در تاریخ کم رنگ کنند، لیکن فداکاری ها، موضع گیری های دلیرانه و بخشش کریمانه ایشان باعث شد، نام و خدمات این بانوی جلیل القدر در تاریخ ماندگار شود.

مشاور امور بانوان فرمانداری اصفهان، بیان داشت: پدر حضرت خدیجه (س) از شخصیت های مطرح عرب بودند که بر خلاف رسم آن زمان که دختران را زنده به گور می کردند وی حضرت خدیجه(س) را با افتخار بزرگ کرد وحضرت خدیجه (س) از ابتدا شخصیتی پاک و ظاهری محجبه و انسانی خداپرست بوده و صحبت انسان های مقرض که می خواهند دیگر زنان پیامبر(ٌص) را بالا ببرند وشخصیت حضرت خدیجه (س) را پایین بیاورند و او را بت پرست و جاهل معرفی کنند، کاملا اشتباه است.

حضرت خدیجه (س) بهترین الگو برای همسرداری

این کارشناس حوزوی با تأکید بر الگو قرار دادن سیره و روش حضرت خدیجه(س) در سبک زندگی مردم به ویژه بانوان گفت: با اینکه مشهور است که ایشان در 40 سالگی به همسری پیامبر(ص) درآمده اند، اما ازدواج وی در سن 28 سالگی از اسناد معتبرتری برخوردار است.

وی علاقه حضرت خدیجه(س) به پیامبر (ص) را محور ارزش های انسانی دانست و گفت: حضرت خدیجه (س) در اولین گفتگوهای خود با رسول خدا(ص)، داشتن خویشاوندانی شریف، امانتداری و صداقت را از جمله ویژگی های بارز در پیامبر(ص) عنوان می کند که باعث شد، حضرت خدیجه(س) خودشان پیشنهاد ازدواج را مطرح کنند.

مشاور امور بانوان فرمانداری اصفهان از صمیمیت، وفا و یکرنگی حاکم بر روابط این زوج یاد کرد و گفت: همه هم و غم حضرت خدیجه (س) برآورده کردن نیازها و احتیاجات همسر بود تا جایی که به دلیل علاقه ای که پیامبر (ص) به زید بن حارثه، برده حضرت خدیجه داشت، برده را به رسول اکرم(ص) بخشید.

وی افزود: علاقه و محبتی که میان حضرت خدیجه(س) و پیامبر اکرم(ص) حاکم بود و نوع رفتار آن بانوی گرامی به گونه ای بود که رسول خدا(ص) می فرمودند، من در کنار خدیجه به آرامش می رسم.

اسلام به واسطه حضرت خدیجه(س) تداوم یافت

رمضانیان بزرگترین افتخار حضرت خدیجه(س) را مادری حضرت زهرا(س) دانست و گفت: حضرت زهرا(س) تداوم نسل پیامبر (ص) را بر عهده داشت لذا باید در دامان مادری شایسته و پاک پرورش می یافت.

وی اظهار داشت: همه ویژگی های اخلاقی حضرت خدیجه(س) در فرزندش مشهود بود و حضرت زهرا(س) نیز به داشتن چنین مادری افتخار می کرد.

معاون پژوهشی حوزه های علمیه خواهران استان اصفهان، حضرت علی (ع) را نیز پرورش یافته دامان حضرت خدیجه(س) دانست و گفت: تداوم نسل پیامبر اکرم(ص) به فاطمه (س) و علی(ع)‌ واگذار شد، که هر دو تربیت شده مکتب حضرت خدیجه (س) بودند.

وی عنوان کرد: حضرت خدیجه (س) خصوصیات و صفات اخلاقی خوب بسیاری داشتند که می توان به زهد، راضی بودن به رضای خدا، عفاف و حجاب، همت عالی و مدیریت صحیح ایشان اشاره کرد.

حضرت خدیجه (س) بازوی اقتصادی اسلام بود

این کارشناس حوزوی، با بیان جایگاه حضرت خدیجه(س)، افزود: این بانوی بزرگ وضع مالی خوبی داشتند و دارای بزرگترین کاروان تجاری زمان خودش بود، اما با این حال نیز فردی دنیاگرا نبود و از تمام مال و اندوخته خود در راه اسلام گذشت.

 

رمضانیان با اشاره به از خود گذشتگی حضرت خدیجه(س)، عنوان کرد: آن بانوی بزرگ در شرایطی همپای پیامبر اکرم(ص) شد که ثروت بسیاری داشت و از همه آن ثروت عظیم برای رضای خدا و تبلیغ دین اسلام گذشتند.

 

وی با اشاره حامیان رسالت پیامبر(ص)، گفت: حضرت ابوطالب(ع) پشتیبان و حامی معنوی رسول اکرم(ص) بود، حضرت خدیجه(س) بازوی اقتصادی و امیرالمؤمنین(ع) بازوی رزمی اسلام بودند.

 

غلبه بر تحریم اقتصادی مسلمانان جز با حمایت های مالی خدیجه(س) میسر نبود

وی با اشاره به شرایط سخت تحریم در شعب ابی طالب، بیان کرد:حضرت خدیجه (س) از تمام ثروت خود گذشت و زندگی سختی را در شعب ابی طالب برگزید، همین سبب شد تا تمام ثروت خود را بدون چشم داشت و منت در اختیار رسول اکرم(ص) و محرومان قرار دهد و مسلمانان توانستند 3 سال تحریم را پشت سر بگذارند.

 

رمضانیان خاطرنشان کرد: این بانوی مکرم در شعب ابی طالب و محاصره، تمام ثروت خود را از دست داد و روزهای پایانی عمر را هم سطح عموم مردم آن زمان و در فقر به سر می برد اما این فقر اقتصادی غنای اعتقادی و دینی را برای او به همراه داشت.

 

وی سخاوت، کرامت، ایثار و فداکارى، عفت و پاکدامنى، دوراندیشى و درایت، توجه به مستمندان، عطوفت و مهربانى و صبر و استقامت را از جمله فضیلت‏هاى پسندیده حضرت خدیجه برشمرد و افزود: حضرت خدیجه(س) به عنوان اولین بانوى مسلمان در ترویج فرهنگ اسلامى و الگوهاى یک زن مسلمان و با کمال، نقش والاى خود را ایفا کرده است که تربیت عملى این بانوی گرامی می تواند بهترین الگو برای بانوان باشد.

 

معاون پژوهشی حوزه های علمیه خواهران استان اصفهان گفت: خدیجه(س) در جامعه خود به عنوان یک الگوى زن برتر، تاثیر بسزایى در گسترش صفات نیک انسانى داشته است.

 

وی غم از دست دادن این بانوی بزرگ، را برای پیامبر(ص) بسیار سنگین دانست و خاطرنشان کرد: سرانجام این بانوی جلیل القدر ﺩﺭ ﻣﺎﻩ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﺳﺎﻝﺩﻫﻢ ﺑﻌﺜﺖ ﻭ ﺳﻪ ﺭﻭﺯ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻭﻓﺎﺕ ﺍﺑﻮﻃﺎﻟﺐ دعوت الهی را لبیک گفت. /1305/ت302/ب

ارسال نظرات