۱۸ تير ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۴
کد خبر: ۲۱۲۴۵۸
صالحی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری:

بیانات رهبر انقلاب تاریخی و روشنگرانه بود/ سایت فردو در برابر هر تهدیدی مصون است

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان با تاکید بر این که غربی ها باید از فرصت طلایی که جمهوری اسلامی در اختیارشان قرار داده استفاده کنند و الا متضرر خواهند شد، بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب را روشنگرانه و تاریخی عنوان کرد.
علي اکبر صالحي علي اکبر صالحي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان سه شنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، با اشاره به فرمایشات روز گذشته رهبر معظم انقلاب، بیانات ایشان را روشنگرانه و تاریخی دانست و گفت: این سخنرانی خطوط و چارچوب مورد نظر را تبیین کرد و این برای تیم مذاکره و ما مهم است.
 
وی بیان این که سخنرانی رهبری از ابتدای پرونده ساختگی هسته ای ایران، نقطه عطفی در بکار گیری از واژه«سو» بود،  گفت: سو واحد و میزان اندازه گیری توان سانتریفیوژها و غنی سازی است.
 
صالحی تاکید کرد: غربی ها دائم از عدد سانتریفیوژها استفاده می کنند و این یک بحث انحرافی است و می خواهند افکار عمومی را به جهت دیگری هدایت کنند.
 
وی گفت: 190 هزار سو که رهبر معظم انقلاب اشاره و مطرح کردند یک واقعیت است و البته این گونه نیست که همین فردا ما این نیاز را داشته باشیم. 190 هزار سو ظرفیت غنی سازی است که نیاز سالانه بوشهر، راکتور تهران و آب سنگین اراک را تامین کند و این نیاز ما در یک چشم انداز هشت ساله است.
 
وی افزود: در توافقنامه عنوان کردند که غنی سازی بر اساس نیاز عملی ایران باشد و ما این مساله را به قضاوت افکار عمومی جهان می گذاریم، هشت سال دیگر قرارداد ما با روس ها در نیروگاه بوشهر به اتمام می رسد، ما باید اطمینان داشته باشیم از تامین سوخت نیروگاه های خود.
 
نیروگاه بوشهر و راکتور تهران و اراک سالانه به 190 هزار سو نیاز دارند
صالحی خاطرنشان کرد: نیاز عملی ما تامین عملی سوخت نیروگاه اتمی بوشهر، راکتور تهران و راکتور اراک است و این سه راکتور سالانه به 190 هزار سو نیاز دارند، اگر بخواهند آنها ان قلت کنند باید استدلال های خود را مطرح کنند نه این که حرف ها و ادعاهای مسخره طرح کنند.
 
رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان درباره این که الان وضعیت ما چگونه است، گفت: الان ماشین های نسل اول کار غنی سازی را انجام می دهد که حدود سه سو بوده و اما در عمل کمتر از دو سو خود را نشان داده است.
 
صالحی گفت: ماشین های نسل دوم و سوم نزدیک شش سو ظرفیت دارد؛ ما حدود نه هزار ماشین نسل اول داریم که گاز به آنها تزریق شده و همین میزان نیز ماشین های نسل دوم داریم که البته هنوز گاز به آنها تزریق نشده است.
 
 غرب نمی تواند برای ما تعیین تکلیف کند
رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان بیان کرد: ما درباره میزان غنی سازی که نیاز داریم بحث می کنیم و این که این 190 هزار سو را چگونه و با چه ماشین هایی تامین می کنیم به خودمان مربوط است و غرب نمی تواند برای ما در این جهت تکلیف تعیین کند.
 
پیشنهاد پلکانی ایران به غرب
صالحی افزود: ما یک پیشنهاد پلکانی را مطرح کرده ایم که الان عزیزان ما در تیم مذاکره با طرف های خارجی بحث می کنند، طرف مقابل برای رفع نگرانی هایشان می توانیم برای چند سال همین ماشین های نصب شده را گازدهی کنیم و وقتی توانستیم ماشین های جدید را رفع عیب و نقص کنیم بتوانیم آنها را نصب کنیم تا به 190 هزار سو برسیم و ما در این مساله به رفع نگرانی های غرب توجه داریم.
 
وی با تاکید بر این که تمام ماشین های ما زیر نظر آژانس اتمی قرار دارد، گفت: ما می توانیم برای یک دوره محدود از ماشین های نسل اول استفاده کنیم.
 
فردو یک مرکز تحقیقاتی و مکمل نطنز است
رییس سازمان انرژی اتمی درباره نیروگاه فردو تاکید کرد: این نیروگاه یک مرکز تحقیقاتی و مکمل نطنز است و به خاطر تهدیدهایی که می کردند و برای دنیا نیز روشن است، پیش بینی های لازم را برای تامین امنیت آن اقدامات لازم را انجام داده ایم و این سایت از کل فناوری غنی سازی کشور صیانت می کند و البته در برابر حملات هوایی دشمن نیز مصون است.
 
صالحی با بیان این که بیش از دو هزار ماشین سانتریفیوژ در فردو داریم، گفت: این سایت الان غنی سازی 5 درصد تولید می کند، البته در گذشته غنی سازی بیست درصد نیز داشتیم.
 
وی افزود: آنها پیشنهاد می کردند که این سایت را تعطیل کنید که ما نپذیرفتیم، اما یک پیشنهادهایی نیز مطرح شده است که روی آن کار می کنیم، اما مطلبی که ما و حضرت آقا هم فرمودند این است که فردو به عنوان یک مرکز تحقیق و توسعه و پشتیبان نطنز باید مورد توجه قرار گیرد.
 
صالحی درباره مدالیته های امضا شده با آژانس اتمی، گفت: الان یک اختلافی که ما داریم با آژانس این است که توافق شده بود اطلاعاتی که ایران در اختیار آنها گذاشته کافی بوده اما بعدا آقای آمانو یک مقدار مساله را به گونه ای ضعیف تر بیان کرد که البته ما اعتراض کردیم.
 
آژانس باید بدون سمت گیری و با انصاف قضاوت کند
وی تصریح کرد: همکاری ما با آژانس در وضعیت خوب و امیدوار کننده است، اگر بتوانیم دیوار بی اعتمادی را برطرف کنیم و آژانس بدون سمت گیری و با انصاف قضاوت کند می توانیم به نتایج مورد نظر برسیم.
 
صالحی افزود: ما اگر مشکل داشتیم این توافقات را انجام نمی دادیم، ما به خودمان اطمینان داریم و نمی خواهیم خارج از پروتکل های امضا شده حرکت کنیم.
 
رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: البته این به این معنا نیست که آنها هر تقاضایی که مطرح کنند بپذیریم، تقاضای آژانس باید در چارچوب وظایف شان باشد، کلاهک های نظامی ربطی به آژانس ندارد.
 
صالحی افزود: جمهوری اسلامی اگر انعطافی نشان می دهد در یک چارچوب مشخص است و این گونه نیست که بخواهند بی حساب و کتاب منافع ملی و حاکمیت ملی ما را نقض کنند.
 
رییس سازمان انرژی اتمی درباره بحث گریز هسته ای گفت: این بحث یک عبارت ساختگی است که آنها برای بهانه جویی ساخته اند، آنها درباره بحث آب سنگین این بحث را داشته اند، ما گفتیم اگر این نگرانی است ما حاضریم بازطراحی انجام دهیم تا نگرانی ها رفع شود، و همان زمان استقبال اولیه ای در جهان شد اما یک واژه دیگری اختراع و قضیه سوء استفاده را مطرح کردند.
 
وی بیان کرد: اینها وقتی به دنبال بهانه باشند از هر عبارت و مکانیزمی استفاده می کنند؛ کاری که جمهوری اسلامی ایران انجام داده اتمام حجت بود در این فاصله زمانی گذشته هم برای ملت و افکار عمومی جهان اتمام حجت کرده ایم.
 
وی تاکید کرد: ما اعلام کرده ایم کشور ایران از حیث دیپلماسی کشوری هوشیار است و دنبال دیپلماسی عقلانی در چارچوب عزت، حکمت و مصلحت است و حاضر است با انعطاف لازم مذاکره کند.
 
ایران انعطاف های بزرگی برای اثبات حقانیت و حسن ظن نشان داده است
صالحی با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران انعطاف های بزرگی از خود نشان داده است، اظهار داشت: الان رفتار جمهوری اسلامی در اذهان عمومی جهان یک رفتار عقلانی و مبتنی بر حکمت و منطق است، اگر آنها از این فرصت طلایی استفاده نکنند و از خواب غفلت خود بیدار نشوند بعدها نتایج آن را خواهند دید.
 
وی افزود: ریس جمهور با رویکردی که در روابط بین الملل دارند، وزیر خارجه، شورای امنیت همه تحت ارشادات رهبری عمل می کنند و یک انسجام وجود دارد و اگر آنها از این فرصت استفاده نکنند به ضرر خودشان خواهد بود.
 
توافق ژنو نهایی نشود ایران غنی سازی بیست درصد را از سر می گیرد
وی بیان کرد: اگر توافق عملی نشد ما به غنی سازی بیست درصد برخواهیم گشت و این امکان بسیار ساده و آسان خواهد بود.
 
رییس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از گفت وگوی ویژه خبری به کاربردهای مختلف انرژی هسته ای اشاره و با بیان این که ما به پیشرفت های حیرت آوری دست یافته ایم، گفت: غربی ها نیز از ظرفیت علمی جمهوری اسلامی حیرت زده هستند و این جای تبریک و افتخار دارد.
 
وی افزود: انرژی هسته ای محرکی برای خودباوری و خود اتکایی شد؛ ما در بحث تحقیق و توسعه هیچ قید و بندی را نمی پذیریم کما این که در توافق ژنو نیز هیچ قیدی در این باره وجود ندارد و فقط این نکته وجود دارد که آنجایی که مربوط به سلاح هسته ای است آژانس حق دارد که نظارت کند و ما هم این را قبول داریم.
 
رییس سازمان انرژی اتمی با بیان این که این سازمان به یک سازمان دانش بنیان تبدیل شده است، گفت: الان ما این نوید را می دهیم که سازمان انرژی اتمی در بعد مالی، ابتکارات و فناوری و ورود به عرصه های مختلف به پیشرفت ها و دستاوردهای خوبی دست یافته است، گفت: ما سامانه پرتو دهی را چند وقت اخیر افتتاح کردیم و الان نیز استان های مختلفی در نوبت هستند، در عرصه کشاورزی و دیگر عرصه ها از جمله پزشکی نیز شاهد این پیشرفت ها هستیم و البته ما در این عرصه به سانتریفیوژ نیاز داریم.
 
صالحی تاکید کرد: برنامه بعدی ما این است که شرکت های ما به سمت خود اتکایی حرکت کنند، ما در بسیاری از عرصه ها به جایی رسیده ایم که می توانیم بهترین ابزار را با بهترین کیفیت تولید کنیم.
 
رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: امیدواریم در یک چشم انداز 10 یا 15 ساله سازمان انرژی اتمی به مردم واگذار شود و این سازمان تنها یک نظارت را انجام دهد.
 
صالحی در ادامه درباره چشم انداز آینده صنعت هسته ای کشور گفت: من چشم انداز را روشن می بینم؛ ما زبده ترین کارشناسان را برای اداره نیروگاه های هسته ای در اختیار داریم.
 
وی افزود: ما در همه عرصه ها در فناوری هسته ای از آستانه ها عبور کرده ایم، در طول زمان نیز به تجارب ما افزوده می شود و به آن مفهوم مشکل خاصی نداریم و در بعد استخراج و اکتشافات نیز به پیشرفت های بسیار خوبی دست یافته ایم.
 
تفاهم با روسیه برای ساخت چند نیروگاه اتمی
وی با بیان این که ما برای امضای دو نیروگاه دیگر در شرف امضای قرارداد با روس ها هستیم، تصریح کرد: در یک افق پنج ساله چند نیروگاه هزار مگاواتی تاسیس خواهیم کرد.
 
رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سؤال که چه زمانی می توانیم شاهد افتتاح دومین نیروگاه کشور برای تامین برق اتمی باشیم، گفت: این مطلب در هیات دولت مطرح شد و امیدواریم با مصوبه مجلس شاهد انعقاد قرارداد برای دو نیروگاه باشیم و البته این نیروگاه ها را همزمان شروع نخواهیم کرد.
 
صالحی بیان کرد: امیدواریم در سال جاری شاهد کلنگ زنی اولین نیروگاه برقی بعد از نیروگاه اتمی باشیم و هر دو سال یکبار شاهد شروع به کار عملیات نیروگاه هایی از این دست خواهیم بود. /924/پ200/ج
ارسال نظرات