۱۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۲۱۲۵۶۵
حجت الاسلام خدیوی:

علت اصلی وجوب روزه تأثیر معنوی آن است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه تبریز گفت: در بررسی فلسفه اعمال و عبادات باید دنبال این باشیم که چه تأثیری بر روح انسان می گذارند، نه این‌که بدانیم ماه رمضان چه تأثیری بر جسم انسان می گذارد.
حجت‏الاسلام خديوي، مسؤول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه تبريز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام علی خدیوی، مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز امروز در جمع کارکنان و فعالان نهاد رهبری دانشگاه تبریز اظهار داشت: متأسفانه در سالیان گذشته رویه‌ای رایج شده که عده ای آیات قرآنی را تنها بیشتر تفسیر علمی می کنند.


وی ادامه داد: ابراز تأسف از این مسأله به این معنا نیست که آیات قرآنی علمی نیست، ولی این‌که بگوییم همه آیات قرآنی به دنبال بیان مضامین علمی هستند، درست نیست، ضمن این‌که قرآن چنین رسالتی به خود قائل نیست، باید توجه داشت که برخی از مضامین قرآنی فراتر از عقل بشری است.


حجت الاسلام خدیوی تصریح کرد: کسانی که می خواهند آیات قرآنی را تفسیر علمی کنند چون آن مطلبی که انتظارش را دارند از آن مصرح نیست ممکن است که به تفسیر به رأی هم مبتلا شوند. از سوی دیگر عده ای هم می خواهند اعمال عبادی (واجبات و مستحباتی که در قرآن هست) را هم تفسیر علمی کنند.


مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه تبریز افزود: تفسیر علمی آیات خوب است، اما همیشه مفید نیست چراکه قرآن کتاب هدایت و نقشه راه است، نه کتاب علمی، بنابراین این چنین مسائلی ممکن است انسان را مبتلا به تفسیر به رأی کند و ممکن است در تفسیر عبادات هم چنین مواردی رخ دهد.


وی خاطرنشان کرد: مثلاً می خواهیم ببینیم که خداوند چرا روزه را واجب کرده؟ عده ای می خواهند حتماً برای آن دلایل علمی بیاورند و بگویند صرفاً به خاطر صحت و سلامتی بدن هست و چربی و کلسترول بدن کنترل می شود و یا مغز خوب کار می کند، خوب ما نمی گوییم که این اثر را ندارد ولی آیا آن فلسفه اصلی روزه این است؟.


حجت الاسلام خدیوی افزود: آیا پروردگار متعال روزه را صرفاً برای همین مسائل واجب کرده است؟ حقیقت امر آن است که علت اصلی وجوب روزه تأثیر معنوی آن است، در این حال عده ای شأن و اهمیت معنوی نماز را در حد یک ورزش، کم اهمیت جلوه می دهند. در حالی‌که موارد عبادی یک حالت توجه به درگاه الهی، توحیدی و تقویت کردن روح انسان است.


مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز ادامه داد: در بررسی فلسفه اعمال و عبادات باید دنبال این باشیم که چه تاثیری بر روح انسان می گذارد، نه دنبال این باشیم که ماه رمضان چه تأثیری بر جسم انسان می گذارد؟ ولو این‌که این اثر را هم دارد منتهی باید بدانیم که روزه گرفتن رژیم غذایی نیست.


وی تصریح کرد: برخی از کسانی که تفکرات مادی‌گرایانه داشته اند، در رابطه با فلسفه دین و اعمال نیز کتاب دارند و مطرح می کنند که دین برای کنترل انسان ها آمده و پیامبران هم بهشت و جهنم را مطرح کرده اند تا مردم را بترسانند تا اینکه حق همدیگر را ضایع نکنند. اما بزرگانی چون آیت الله جوادی آملی در تفسیرشان می فرمایند؛ تعبیراتی مانند بهشت و جهنم، مجاز نیستند بلکه حقیقت است.


حجت الاسلام خدیوی در پایان با تأکید بر توجه به مفاهیم عالی آیات کلام الله مجید گفت: نباید همه چیز را دنیوی تفسیر کنیم، پس اعمال عبادی فرصتی است برای بازیابی معنوی انسان و این بازیافت معنوی روح انسان را ترمیم می کند حال ممکن است در این راه جسم به زحمت هم بیافتد./935/پ202/ب

ارسال نظرات