۱۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۲۱۲۶۹۸
حجت الاسلام وحیدپور:

توانایی برای عبادت منت خدا برای بندگان است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه توان داشتن برای انجام واجبات را منت خدا برای افراد خواند و گفت: درست است که مادیات نیز نعمت هستند، ولی افزون‌بر نعمت مادی نعمت معنوی نیز داریم، خدا انجام واجبات را نعمت واقعی بیان می‌کنند.
احکام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسین وحیدپور، کارشناس امور دینی همزمان با دوازدهمین روز از ماه مبارک رمضان در آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(ع) با بیان این‌که انسان قوه تدبر و تفکر دارد، گفت: تفاوت انسان‌ باید سایر موجودات، جامدات، گیاهان و حیوانات نیز در همین قوه است.

وی ادامه داد: انسان بالاترین جایگاه خلقت را دارد، البته انسان عاقل ارزشمند است وگرنه فردی که از عقل خود بهره نگیرد همانند حیوانات می‌شود، امام صادق(ع) می‌فرمایند «خدا برای انسان دو نوع حجت قرار داده است که نخست آن عقل و دومی نیز انبیا و اولیا هستند.»

کارشناس مسائل دینی با تأکید بر خودشناسی اظهار داشت: برخی گاهی از روی نادانی نسبت به خلقت خدا اعتراض می‌کنند، در حالی که انسان را نشناخته و نمی‌داند که به چه میزان ابزار ترقی دارد.

جهل بدترین دشمن است

وی تصریح کرد: خدا به ما حجت‌های ظاهر و باطنی، عقل و قوه تفکر داد که امتیاز انسان نیز این‌ها است؛ بهترین معرفت نسبت به خدا شناخت خود است، در روایت آمده «اگر فردی خود را بشناسد خدا را نیز خواهد شناخت».

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که جهل بدترین دشمن فرد است، بیان داشت: فکر نکنیم دشمن تنها افرادی اسلحه به دست که علیه ما مبارزه می‌کنند هستند، دشمن جاهل جهل او بوده و که نابودش می‌کند، همانند فرد معتادی که به سبب مواد مخدر خود را نابود می‌کند.

وی یادآور شد: بسیاری از افراد انسان شناسی ندارند، از این‌رو قرآن نسبت به تفکر در وجود خود تأکید می‌کند، چرا که نتیجه خودشناسی خدا شناسی است، امیرمؤمنان(ع) می‌فرمایند «خدا رحمت کند کسی که بداند از کجا آمده برای چه چیزی آمده و به کجا می‌رود».

انجام احکام الهی برای رسیدن به خدا است

حجت‌الاسلام وحیدپور با اشاره به این‌که برخی تنها به دنبال لذت بردن هستند، اظهار داشت: حیوان نیز تنها به دنبال خوردن و آشامیدن است، انسان به این دنیا آمده تا انسان باشد، البته قرآن نیز می‌گوید بخورید و بیاشامید، ولی این تناول کردن با خوردن و آشامیدن حیوانات متفاوت است، خوردن و آشامیدن انسان برای حرکت به سوی خدا است.

استاد حوزه علمیه قم نتیجه شناخت خود را شناخت نعمت‌های الهی دانست و خاطرنشان کرد: این دنیا همانند پلی برای عبور است، خدا نیز دین را برای رسیدن انسان به انسانیت عرضه کرده است، تا انسان پاک زندگی کرده و حیات طیبه داشته باشد.

وی ادامه داد: احکام دین نیز برای رسیدن به خدا است، روزه، زکات، خمس و دیگر اعمال برای رسیدن به خدا واجب شده است؛ ولی با این وجود بسیاری از افراد حاضر به پرداخت زکات نبوده و می‌گویند چرا ما کار کنیم تا دیگران بخورند، در حالی که نمی‌دانند تمام این‌ها از نعمت‌های الهی بوده و اگر بخواهد در یک چشم بر هم زدن همه چیز را نابود می‌کند.

توانایی برای عبادت منت خدا برای بندگان است

استاد حوزه و دانشگاه توان داشتن برای انجام واجبات را منت خدا برای افراد خواند و گفت: درست است که مادیات نیز نعمت هستند، ولی افزون‌بر نعمت مادی نعمت معنوی نیز داریم، خدا انجام واجبات را نعمت واقعی بیان می‌کنند.

وی تأکید کرد: کسانی که عمدا عبادت خود را ترک می‌کنند از امتیاز انسانی دور شدند، مرز میان حیوان و انسان انجام وظایف الهی است، خدا خمس و زکات را برای کسب نعمت‌های معنوی قرار داده است.

حجت‌الاسلام وحیدپور با بیان این‌که در هر لحظه رمضان برای پاک شدن دل تلاش کنیم، خاطرنشان کرد: منتظر نباشیم تا دلمان را شب‌های قدر پاک کنیم، خدا با دل پاک کار دارد./993/پ202/س

ارسال نظرات