۲۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۲۱۲۷۶۲
در نمایشگاه بین‌المللی قرآن مطرح شد؛

دلایل برتری انسان بر ملائک و جنیان

خبرگزاری رسا ـ در نشستی علمی تخصصی در بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با موضوع قرآن و آفرینش انسان، دلایل برتر بودن مقام انسان از ملائک و جنیان بررسی شد.
حجت‌الاسلام حسن رضايي مهر، مدير مرکز مطالعات و پاسخگويي به شبهات حوزه علميه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی تخصصی قرآن و آفرینش انسان عصر پنج‌شنبه نوزدهم تیرماه در بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت برگزار شد.

براساس این گزارش در این نشست حجت‌الاسلام حسن رضایی مهر، مدیر مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که انسان ترکیبی از جسم و روح است، گفت: فلاسفه می‌گویند سه نفسِ نباتی، حیوانی و انسانی داریم که نفس انسانی از دو نفس دیگر بالاتر است و انسان را از سایر موجودات متمایز می‌کند.

وی اختیار، عقلانیت، علم و ادراک را از ویژگی‌های نفس انسانی مطرح کرد و با اشاره به این‌که اختیار و علم سبب می‌شود که انسان از همه مخلوقات بارزتر و برتر شود، خاطرنشان کرد: قرآن به بلندی مقام انسان بر همه خلایق تصریح دارد.

مدیر مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم در تبیین دلیل بالاتر بودن مقام انسان از ملائک، گفت: خداوند وقتی انسان را خلق کرد، به ملائک فرمود به او سجده کنید که همه به جز ابلیس سجده کردند، همچنین خداوند می‌توانست از ملائک برای خود در زمین جانشین قرار دهد اما فرمود فقط انسان باید جانشین من باشد که این برتری انسان را بر سایر موجودات حتی ملائک ثابت می‌کند.

وی به دمیدن روح به انسان ازسوی خداوند اشاره کرد و ابراز داشت: معنای این مطلب آن است که خداوند می‌خواهد یک مقام تشریفی و شرافتی به روح انسان بدهد، وقتی خلقت انسان تمام شد فرمود «فتبارک الله احسن الخالقین».

حجت‌الاسلام رضایی مهر در تبیین دلیل عقلی برتر بودن انسان از ملائک، با اشاره به این‌که خداوند ملائک را طوری خلق کرده که نمی‌توانند گناه کنند و فقط عقل محض‌اند، افزود: شهوت و غضب در آنها وجود ندارد اما انسان هم عقل دارد که او را به خدا  و هم شهوت و غضب که او را به شیطان می‌کشاند.

مدیر مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم در بیان علت برتر بودن انسان از اجنه، با اشاره به این‌که قدرت اجنه از انسان بالاتر است اما مقام انسان از آنها هم برتر است، گفت: از جن در قرآن ذکر شده است، آنها وجود داشته، دارند و خواهند داشت، موجودات جنیه از آتش خلق شده‌اند نه مانند آتشی که ما می‌بینیم بلکه ظریف‌تر.

وی با بیان این‌که اجنه مانند انسان مکلف‌اند و نماز و روزه، مؤمن و کافر، ازدواج و تولید مثل، ذکور و اناث و شعور و اراده دارند، ابراز داشت: اجنه این قدرت را ندارند که بر انسان مسلط شوند مگر این‌که انسان خودش را بسیار ضعیف کند.

حجت‌الاسلام رضایی مهر با بیان این‌که دلیل برتر بودن انسان ار اجنه این است که قوه عقلانیت، شعور و اراده و اختیار انسان از آنها بالاتر است، اظهار داشت: شیطان هم از جن است، برخی انسان‌های پاک سیرت و دلباخته خدا شیطان را به صلابه کشیدند و شیطان از آنها صیحه می‌کشد اما اگر انسان به وسوسه‌های او خوش‌رویی کند، شیطان بر او حاکم می‌شود./956/پ202/س

ارسال نظرات