۲۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۲۱۲۷۸۶
آیت الله خاتمی در برنامه شناسنامه:

تلاش کردیم آقای هاشمی را از فتنه دور نگه داریم/ هیچ لابی برای ریاست خبرگان صورت نگرفته است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله سید احمد خاتمی با تاکید بر این که در خبرگان تلاش بسیاری کردیم تا آقای هاشمی را از محدوده فتنه دور نگه داریم، درباره ریاست آینده مجلس خبرگان گفت که هیچ لابی گری برای این کار صورت نگرفته است و امیدواریم خدا به آیت الله مهدوی کنی شفای کامل عنایت کند.
آيت الله سيد احمد خاتمي آيت الله سيد احمد خاتمي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید احمد خاتمی در برنامه این هفته شناسامه، در پاسخ به این سؤال که شما را باید اصولگرا بدانیم، گفت: من ارزشی هستم، البته نقاط ضعفی در بین اصولگرایان می بینیم، در بین غیر اصولگرایان نیز ارزشی هایی دیده می شوند اما در مجموع طیف اصولگرا به ارزش ها نزدیک تر هستند.
 
 مطلقا در تریبون نماز جمعه مواضع جناحی نداشته ام
آیت الله خاتمی با بیان این که تاکنون 114 خطبه ایراد و تلاش کرده ام که مطلقا مواضع جناحی نداشته باشم، گفت: مواضعم را با نظام و ولایت تنظیم می کنم، آنچه در این عرصه ها بیان می کنم تشخیص می دهم که مواضع ولایت است.
 
عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری گفت: جاهایی که احساس می کنم دفاع از خودم است یا یک نظر شخصی است، مراقبم که در خطبه های نماز جمعه نگویم، مصاحبه می کنم با رسانه ها و این مساله را بیان می کنم.
 
وی بیان کرد: در خطبه های قبلی که ایراد کردم برخی از سایت ها مرا فحش باران کردند، حدود پنجاه صفحه از زبان کاربران مرا مورد هتاکی قرار دادند اما از طریق خطبه نماز جمعه این کار را نکردم و تلاش کرده ام مواضع جناحی نداشته باشم.
 
نماز جمعه تریبون ولایت است و در این چارچوب خطبه می خوانم
امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: نماز جمعه تریبون ولایت است و بنده در این چارچوب خطبه می خوانم.
 
آیت الله خاتمی با بیان این که آیا قبول دارید استقبال از نماز جمعه تهران کمتر شده است؟ گفت: من قبول ندارم، قضاوت هایی که می شوند برخی منطبق با واقع نیست. شور و شوق اول انقلاب خاص است، قهرا شور انقلابی در این سال ها کمتر شده و این طبع انقلاب ها است.
 
وی درباره اظهار نظر آیت الله امامی کاشانی در این باره، گفت: احترام ایشان محفوظ است و من به ایشان ارادت دارم، اما از وقتی اظهار نظر ایشان را خواندم نتوانستم بپذیرم، بزرگانی که خطابه می خوانند از جمله خود ایشان، آیت الله جنتی، آیت الله موحدی کرمانی و آیت الله صدیقی مباحث اخلاقی مطرح می کنند.
 
این استاد حوزه علمیه قم در پاسخ به این که برای هر خطبه چقدر وقت می گذارید؟ گفت: حداقل بیست ساعت وقت می گذارم، منتهی گاهی اوقات مساله حساس تر است و از ابتدای هفته ذهنم را به خودش مشغول می کند.
 
خاطره آیت الله خاتمی از توصیه رهبر انقلاب قبل از ایراد نخستین خطبه نماز جمعه تهران
وی با بیان خاطره ای از رهبر معظم انقلاب قبل از ایراد اولین خطبه نماز جمعه تهران، گفت: ایشان به من فرمودند برخی پیش من آمده اند و گفته اند حالا که شما خطیب جوانی را گذاشته اید، برای شما مشاورینی قرار دهم، اما من به آنها گفته ام خاتمی برای خطابه های معمولی خود می نویسد و خودش می داند با چه افرادی مشورت کند.
 
وی با بیان این که برای موضوعاتی که می خواهم در خطبه نماز جمعه مطرح کنم با کارشناسان و افراد زیادی مشورت می کنم، گفت: من در خطبه های نماز جمعه ام با افراد مختلف مشورت می کنم، به عنوان مثال در مورد مسائل هسته ای با کارشناسان این حوزه مشورت می کنم، در زمان آقای لاریجانی با ایشان مشورت می کردم و در تماس بودیم در زمان آقای جلیلی هم همین طور.
 
مجری برنامه از آیت الله خاتمی پرسید آیا با آقای ظریف نیز مشورت می کنید؟ که وی در پاسخ گفت: الان نیز به آقای ظریف پیغام داده ام که اگر نظری دارید به ما منتقل کنید و آمادگی خود را به ایشان نیز اعلام کرده ام.
 
وی افزود: درباره مسائل اجتماعی با کارشناسان این حوزه از جمله آقای احمدی مقدم فرمانده محترم نیروی انتظامی باید صحبت کنیم، درباره مسائل قضایی و هفته قوه قضایی که بود با مسؤولان عالی قضا نیز مشورت کردیم.
 
آیت الله خاتمی تاکید کرد: خطبه نماز جمعه وزارت خارجه نیست، اما بیرونی ها تریبون غیر رسمی نظام می دانند و به همین دلیل موضعی می گیرم که با موضع نظام تغایر نداشته باشد.
 
از نقد عالمانه استقبال می کنم اما برخی سایت ها به من اهانت کردند
وی در پاسخ به این سؤال که آیا شده است که مشاوره ها به شما نادرست باشد و این مساله برای شما تبعاتی به همراه داشته باشد؟ گفت: بحمدلله تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است، تمام خطبه ها را از ابتدا تا انتها می نویسم، تاکنون جلد اول خطبه هایم به صورت کتاب چاپ شده است و البته این مساله(کتابت برای سخنرانی ها) سفارش رهبر معظم انقلاب است و من به این رهنمود ایشان برای مجالس مهم و به ویژه برای سخنرانی هایی که می خواهم در رسانه ملی داشته باشم عمل کرده ام.
 
آیت الله خاتمی گفت: البته نقدها و ایرادت بوده و من استقبال می کنم، من از نقدهای عالمانه شدیدا استقبال می کنم، اما برخی نقدها در شان انسان های فرهیخته نیست، بد و بیراه گفتن و اهانت کردن به چه دلیل؟ برخی سایت ها مراعات نمی کنند.
 
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در پاسخ به این سؤال که آیت الله خاتمی چه سوابقی داشتند که سنگر مهم و حساس نماز جمعه در اختیارشان قرار گرفت؟ گفت: سید احمد خاتمی طلبه حوزه علمیه قم بوده و هست، بنده مدام اشتغال طلبگی داشته ام، از سال 64 تاکنون مدرس حوزه بوده ام و برخی از درس ها را در مقاطع مختلف تحصیلی حوزه هفت دوره تدریس کرده ام.
 
رهبری به من فرمودند جایگاه علمی شما برایم روشن است
وی یادآورشد: از سال 74 درس خارج شروع کرده ام، رهبر معظم انقلاب جایگاه علمی این طلبه ناچیز را دیدند و به خودم فرمودند جایگاه علمی شما برایم روشن است، از جهت عملی نیز بنده از اول انقلاب موضع داشته ام تا الان و موضعم موضع ولایت است.
 
وی با بیان خاطره ای تاکید کرد: ما باید همراه ولایت باشیم، انتظار نداشته باشیم ولایت خود را با ما تطبیق دهد، بنده هیات رییسه دوره سوم و چهارم خبرگان بوده ام و موضوعی را که می گویم در هر دو دوره تصویب شد و آن این بود که خبرگان نباید خانه بدوش باشد و این گونه نباشد که هر وقت اجلاسیه ها در جایی برگزار شود، گفتیم زمینی در قم است و تصویب هم شد که ساختمانمی برای مجلس خبرگان بسازیم، چراکه قم شهر اردوها و نشست های جمعی است و باید یک مکان خوبی برای این کار داشته باشد؛ طرح این کار ریخته و برنامه ریزی نیز انجام شد و حتی بودجه آن نیز قول داده شد، در یکی از این دوره ها وقتی اجلاسیه رسمی خبرگان تمام شد و خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدیم، ایشان گفتند با توجه به این که مردم مشکلاتی دارند چه نیازی است که خبرگان بسازید، این مساله در خبرگان مطرح شد، برخی از بزرگان ناراحت شدند و گفتند برویم پیش آقا توضیح دهیم، گفتم شما اگر می خواهید بروید من نمی آیم؛ چون مصلحتی که ایشان دیده بر همه ما ترجیح دارد و البته بعد این مساله به کلی منتفی شد.
 
وی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب هم جایگاه نماز جمعه و هم این طلبه را می شناسند و نسبت به این طلبه ناچیز بزرگواری کردند.
 
چرایی عدم ورود آیت الله خاتمی به عرصه اجرایی و سیاسی
آیت الله خاتمی درباره عدم ورودش به کارهای سیاسی و اجرایی، گفت: از اول پیروزی انقلاب خودم را شناختم و دیدم که ذوق فرهنگی و عشق به تدریس و بحث دارم و اگر یک روز بدون دلیل تدریسم تعطیل شود سردرد می گیرم. احساس کردم به قلم علاقه مندم و دوست دارم بنویسم.
 
وی یادآورشد: مسؤولیت های مختلفی سراغ ما آمد، اول انقلاب می خواستند فرماندهی سپاه قم را به من واگذار کنند، از نواحی مختلف اصرار بود، ریاست دانشگاه به من معرفی شد، قضیه نمایندگی مجلس چند دوره اتفاق افتاد و حتی در یک دوره در قم آیت الله مشکینی زنگ زدند برای این کار که شما خود را برای این کار آماده کنید.
 
آیت الله خاتمی درباره این که چرا بعد از جنگ نتوانسته ایم فرهنگ جهاد را آن گونه شایسته است به جامعه معرفی کنیم، گفت: بحمدلله هنوز هم در جوانان برخی از این حالات را شاهد هستیم، جوانان در صحنه های مختلف از جمله اعتکاف و برنامه های معنوی حضور دارند اما بالاخره آن شور و هیجان کمتر است.
 
وی تاکید کرد: باید همه ما کار ساماندهی بیشتری انجام می دادیم، تا آن حال و هوا را نگه داریم و باید بپذیریم در این عرصه قدری کوتاهی شده است، نکته دیگر این است که نباید القائات و فعالیت شبکه های بیگانه و مغرض را نادیده گرفت.
 
روحانیت از مردم فاصله نگرفته است
آیت الله خاتمی درباره این شبهه که گفته می شود حوزه از نیازهای مردم فاصله گرفته است و متولیان حوزه به همین دلیل در خلاء تصمیم گیری می کنند، گفت: ارتباط حوزه با مردم بحمدلله مثل گذشته است؛ البته در گذشته فضای باز و نظام اسلامی نبود، فقط ما بودیم و منبر، اما امروز شرایط متفاوت است و همه جا تقاضای روحانی می کنند، به نظر می رسد کوتاهی که صورت گرفته و ما در عرصه های لازم حضور بایسته نداشته ایم.
 
وی با بیان خاطره ای از مرحوم آیت الله فاکر، گفت: ایشان به من گفت امام در مقطعی می خواست مرا به عنوان نماینده خودشان در آموزش و پرورش بگذارند، من به دلایلی نپذیرفتم؛ این نشان می دهد امام از ابتدا دغدغه آموزش و پرورش را داشتند و به اهمیت آن واقف بودند و نسبت به آن تاکید داشتند؛ رهبر معظم انقلاب نیز در سفر به قم در دیداری که با اعضای محترم جامعه مدرسین حوزه داشتند گفتند شما آموزش و پرورش را رها کرده اید.
 
آیت الله خاتمی افزود: ما می توانستیم با حضور با حساب در آموزش و پرورش این وضعیت موجود را نداشته باشیم، مساله دیگری که باید دقت بیشتر می کردیم این که در مدیریت اعزام روحانیان تجدید نظر می کردیم.
 
وی گفت: در عرصه های مورد نیاز الان چه بخواهیم چه نخواهیم ورزش مساله ای است که در جامعه ما مطرح است، حوزه باید وارد می شد و حلال و حرام آن را می گفت.
 
آیت الله خاتمی تاکید کرد: حوزه بسیاری از نیروهای کیفی خود را در اختیار نظام گذاشت، اما با گذشت سی و شش سال می فهمیم کجاها خلاء بوده است.
 
توضیح آیت الله خاتمی درباره یک خبر
وی درباره اظهار نظری که از وی درباره لزوم ریخته شدن خون برای اصلاح وضعیت بی حجابی منتشر شده است، نیز گفت: درباره این خبر برخی مسائل دروغی مطرح کردند، این دروغ و بداخلاقی رسانه ای چه معنایی دارد؟
 
وی گفت: من موقعی به اینجا رسیدم دیدم هیچ مسؤولی در این باره زیر بار مسؤولیت نمی رود؛ به اینجا رسیده بودم که انقلاب سوم که منجر به شهادت شهید بهشتی شد، انقلاب را از شر منافقان نجات داد، من با آن الگو گفتم مساله حجاب به جایی می رسد که باز باید خون های پاکی ریخته شود تا این ارزش به جایی برسد.
 
آیت الله خاتمی تصریح کرد: نگرانی امروز بنده به مراتب بیش از گذشته است.
 
وضعیت حجاب روز به روز بدتر می شود
وی درباره اظهارات رییس جمهور مبنی بر این که به زور نمی شود مردم را به بهشت برد، گفت: نگرانی الانم مثل گذشته است، بنده به عنوان یک شهروند که در شهرهای مختلف به ویژه تهران عبور و مررو داریم می بینیم متاسفانه وضعیت حجاب روز به روز بدتر می شود، بنده نمی خواهم بگویم چه کسی مقصر است، لمس می کنم که برخی ها کشور را دارند به سمت بی حجابی می برند.
 
وی بیان کرد: گرچه در اعلام اخیری که کردند و کشف حجاب یواشکی ناکام ماندند، ولی این روندی که در حال پیش رفتن است دینی نیست، این خلاف شرع و حرام است.
 
بیان جملات دو پهلو از سوی رییس جمهور چه ضرورتی دارد
آیت الله خاتمی افزود: من به شدت نگرانم، تعبیری که داشتم این بود که اندلسی کردن جامعه اسلامی هدف دشمن است، امیدواریم به صورت جدی خانواده ها وارد میدان شوند.
 
وی بیان کرد: اما مساله ای که از سوی رییس جمهور مطرح شد؛ ایشان گفتند نمی توان با زور مردم را راهی بهشت کرد، ما در خطبه نماز جمعه گفتیم این فرمایش سه معنا دارد، یک معنا این است که منطقی برخورد کنید، دوستانه و اقناعی حرف بزنید، این معنای درست و مقبولی است و ما هم به آن معتقدیم؛ دوم این که مقصود این باشد که حدود اسلامی را اجرا نکنید، این که شدنی نیست، حکومت اسلامی برای این است که اقامه حدود بشود و گفتم قطعا این نمی تواند منظور رییس جمهور باشد، معنای سوم این که مقصود این باشد که جاده بهشت را هموار نکنیم، در حالی که نظام اسلامی باید زمینه ساز بهشت باشد.
 
وی تاکید کرد: ما توفیق همه دولت های بعد از انقلاب را خواسته و می خواهیم، موفقیت اینها، موفقیت نظام است، ما موفیت این دولت را نیز در حل مشکلات اقتصادی، بیکاری، تورم و فرهنگی مختلف می خواهیم، اما سخن این است که این جملات دوپهلو چه ضرورتی دارد؟ هم رییس جمهور فعلی، هم سابق و هم رؤسای جمهور دیگر باید بازتاب سخنان شان را دقت کنند، حتی اگر حرف درست از آن سؤ استفاده می شود نگویند.
 
آیت الله خاتمی تاکید کرد: آن نقد و صحبت هر دو در مسیر خیر بود، از زمانی که ایشان رییس جمهور شدند تاکنون هیچ ملاقات خصوصی با ایشان نداشته ام.
 
وی درباره این که آیا بهتر نبود که خصوصی به رییس جمهور این مساله را می گفتید، تصریح کرد: اگر ایشان این صحبت را خصوصی مطرح می کرد، این مساله درست بود، اما حرفی را که ایشان علنی گفته باید این حرف نقد محترمانه و علنی مطرح شود، ایشان نیز باید در برابر نقدهای محترمانه، محترمانه برخورد کنند و پذیرا باشد.
 
وی درباره نامه جامعه مدرسین به رییس جمهور گفت: اگر قرار بود علنی می شد خود جامعه مدرسین علنی می کرد.
 
آیت الله خاتمی در پاسخ به این که آیا جامعه مدرسین نامه های مشابهی به رؤسای جمهور داشته است؟ تصریح کرد: ما در جامعه مدرسین از این نامه ها برای آقای احمدی نژاد و خاتمی هم نامه فرستاده ایم، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نیم قرن حضور خود کتابی منتشر کرده و تمامی این مواضع در آن آمده است و مواردی که لازم بوده را تذکر داده است.
 
آیت الله خاتمی درباره این که دو رییس جمهور فعلی هر دو از سمنان هستند و شما هم سمنانی هستید؟ گفت: من کاری به این گونه تعصبات ندارم؛ هم رییس جمهور قبلی و هم رییس جمهور فعلی تبلیغات کردند و مردم انتخاب کردند، رییس جمهور آینده را خدا عالم است که چه کسی باشد.
 
وی درباره نمایندگی خبرگان رهبری از استان کرمان با وجود اصالت سمنانی اش، اظهار داشت من از سال 65 همه شهرهای کرمان منبر رفته ام، مردم و علمای این استان مرا می شناختند، طلبه ای گفت در این باره صحبت شده و من گفتم اصلا در این وادی ها نیستم، چند ماه بعد آقای شرعی گفت کاری با تو دارم، گفت جامعه مدرسین بنا دارد شما کاندیدای خبرگان بشو، من گفتم اگر تکلیف شرعی است وارد می شود منتهی با دو شرط این که یک ریال پول خرج نکنم و خدایی هم خرج نکردم، دوم این که من شیخ علمای کرمان را آیت الله موحدی کرمانی می دانم و اگر یک روز مانده به انتخابات بگویند کنار برو این کار را انجام خواهم داد.
 
برخی می خواهند برای مجلس پنجم خبرگان لابی کنند
وی در پاسخ به این سؤال که برای خبرگان هم لابی گری های سیاسی معمول است، گفت: تاکنون چنین نبوده است، منتهی نهادی همچون جامعه مدرسین معرفی و پیشنهاد می کرده است، جامعه روحانیت مبارز نیز همین گونه بوده است، لابی گری در خبرگان مرسوم نبوده گرچه در دوره پنجم که در پیش است شنیده می شود لابی گری های سیاسی می خواهد بشود.
 
وی تاکید کرد: این که کسانی تلاش کنند در این که فضای انتخابات آینده خبرگان که با نشاط شود، خوب است، اما نگرانی این است که مبادا مجلس خبرگانی که در جایگاه تعیین رهبری است در بازی های سیاسی بیفتد این جای نگرانی دارد که افرادی از الان آدم ها را ببینند، گاهی آدم ها را بخرند، گاهی تهدید و تطمیع هایی صورت بگیرد.
 
وی تاکید کرد: مجلس خبرگان رهبری، مجلس تکلیف است، ما در خبرگان می بینیم هر دوره به زحمت از آیت الله مشکینی خواسته ایم که رییس شوند، آیت الله مهدوی کنی که امیدواریم خدا به ایشان شفا عنایت کند به ایشان التماس کردیم که برای ریاست اقدام کنند.
 
به هاشمی التماس کردم تا علیه فتنه موضع بگیرد
آیت الله خاتمی در پاسخ به این سؤال که آیا فتنه بر خبرگان هم تاثیر گذاشت و تغییر ریاست آیا نوعی اثر فتنه 88 بود، گفت: این فتنه تاثیر مستقیم در خبرگان نداشت، اما ما به عنوان هیات رییسه تلاش کردیم آقای هاشمی را از محدوده فتنه دور نگه داریم، بنده به تنهایی التماس ها کردم، تذکرات فراوانی به ایشان دادند تا علیه فتنه گران موضع بگیرد، این مقدار اگر نام آن تاثیر باشد در خبرگان بوده است.
 
وی بیان کرد: اما انتخاب نشدن آقای هاشمی رفسنجانی برای ریاست خبرگان رهبری در یک فضای بسیار صمیمی صورت گرفت، جابجایی در فضایی صمیمی صورت گرفت، اما به هر حال فضای بیرونی در این انتخاب بی تاثیر نبود.
 
ظلم بزرگ سران فتنه در حق نظام و ملت
آیت الله خاتمی درباره ظلم سران فتنه به نظام اسلامی، تاکید کرد: آنچه اینها انجام دادند ظلم به یک شخص نبود بلکه به نظام بود، فرصت طلایی مشارکت 85 درصدی را از نظام گرفتند، آنها این سرمایه را سوزنداند، حداقل 22 نفر در فتنه کشته شدند، چقدر جانباز شدند، مسؤول این خون ها چه افرادی هستند همان هایی که بیانیه می دادند و مردم را به خیابان ها می کشاندند، این ها مصداق بغی و محاربه است اما مشمول رافت نظام قرار گرفتند، حکم بغی روشن است.
 
وی تصرحی کرد: نظام اسلامی فقط آمد و رفت ها و ارتباطات تلفنی و موبایلی اینها را محدود کرد، البته حصر، حصر است، اما نظام با رافت برخورد کرد الان نیز به تمام کسانی که برای رفع حصر تلاش می کنند می گویم نصف تلاش خود را بگذارید برای این که سران فتنه بگویند بیراهه رفته ایم، ضربه به کشور زده ایم و قطعا در این صورت وضعیت عوض خواهد شد.
 
آیت الله خاتمی تاکید کرد: آنچه دیده می شود لجبازی در مقابل مردم است، سران فتنه شعارهای روز 9دی را گوش کنند، نظام رافت کرد حتی آنها را زندان هم نبرد، الان هم نظام رافت دارد، اعتراف کنند خطا کردند از حصر بیرون بیایند.
 
بر اساس تکلیف از احمدی نژاد حمایت کردیم و پشیمان هم نیستیم/  او برای حجاب کاری نکرد
وی در پاسخ به این سؤال که در انتخابات 88 آیا حامی احمدی نژاد بودید، تصریح کرد: بله، البته در دور اول سال 84 به ایشان رای ندادم، در دور دوم به ایشان رای دادم، آنچه ما را جذب کرد شعار عدالت ایشان، ساده زیستی، سخت کوشی و مردمی بودن و علاقه ایشان به ولایت بود.
 
آیت الله خاتمی یادآورشد: بر اساس این معیارها ما به ایشان رای دادیم به خصوص برای دولت دهم جامعه مدرسین ایشان را تعیین کرد و ما هم علنی رای دادیم به تکلیف خود عمل کردیم و هیچ پشیمان نیستیم، لکن این افتخار را داریم که اولین منتقدان به آقای احمدی نژاد هم روحانیت بود، ذره ذره متاسفانه ایشان موارد نقد از خود باقی گذاشت در رابطه با مسائل مختلف از جمله حجاب ایشان کاری نکرد، من به ایشان گفتم مردمی که به شما رای دادند اینها را می خواستند.
 
وی بیان کرد: در یازده روزه خانه نشینی آقای احمدی نژاد خطبه های ما را گوش دهید، انصاف چیز خوبی است، الان که مدت ایشان تمام شده است، ارزش های به جای خود اما انتقادها هم جای خود است.
 
آیت الله خاتمی یادآورشد: این که برخی مسؤولان به گونه ای برخورد می کنند که انگار دولت ویرانه ای را تحویل گرفته اند، این درست نیست، اگر این گونه برخورد شود اجماع مرکب علیه نظام درست می شود.
 
وی تاکید کرد: من معتقدم منصفانه باید گفت همه دولت های بعد از انقلاب خدمات و کارهای شایسته داشته اند و نقاط ضعفی هم داشته اند و منصفانه باید برخورد کرد.
 
آیت الله خاتمی گفت: طبیعی است یک شهروند حق دارد که کاندیدایی داشته باشد و از آن حمایت کند، اما آنچه غیر طبیعی است این که وقتی انتخاب شد اگر اشتباه کرد از او انتقاد نشود، به دوستان اصلاح طلب می گوییم شما مردانگی داشته باشید و بگویید راجع به فتنه 88 خطا کرده اید و این را بپذیرید هرچند این ها در مجالس خصوصی شان این را می گویند.
 
تعدد کاندیداهای جریان اصولگرا هم برای خودشان مشکل درست کرد و هم برای نهادهای معرفی کننده
وی درباره وضعیت جامعه مدرسین در سال 92 و اظهارات آیت الله یزدی در این باره در برنامه شناسنامه، گفت: سال 92 تعدد کاندیدای اصولگرا هم کار دست خودشان داد، آقای جلیلی، قالیباف، ولایتی یک طرف این نه تنها برای خودشان مشکل درست کرد، و هم برای نهادهای معرفی کننده مشکل ایجاد کرد.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: در جلسات جامعه مدرسین ما یک اصل داشته ایم، گفتیم ما به عنوان جامعه مدرسین کاندیدا نداریم، تصویب کردیم و مصاحبه های ما هم هست چون نصاب بایسته نداشته ایم. افرادی از جمله در راس آنها آیت الله یزدی طرفدار آقای ولایتی بودند و رسانه ها به نظر می رسید باید درست این قضیه را منعکس می کردند و نمی گفتند نظر جامعه مدرسین و باید می گفتند تعدادی از اعضای جامعه به آقای ولایتی نظر دارند.
 
وی افزود: من وقتی آیت الله یزدی این مساله را اعلام کرد دیگر اظهارنظری نکردم و گفتم باید حرمت رییس جامعه مدرسین را نگه داریم، البته قبل از این که ایشان اعلام کنند گفتم نهاد جامعه مدرسین از کسی حمایت نمی کند اما تعدادی از آقایان از آقای ولایتی حمایت می کنند.
 
 وجود آیت الله یزدی برای جامعه مدرسین نعمت است
وی تاکید کرد: وجود حضرت آیت الله یزدی برای جامعه مدرسین نعمت است، ایشان از ابتدا ولایتی و در خط امام و انقلاب بودند، الان نیز با همان نشاط دوره انقلاب پاسدار انقلاب و ولایت هستند.
 
آیت الله خاتمی گفت: من از طیف آیت الله مصباح هرگز احساس تجزیه نکردم، حضرت آقای عبداللهی، حضرت آقای کعبی، حضرت آقای رجبی و دیگران هرگز از آنها احساس تجزیه نکردم، چه بسا اگر بگومگوها ادامه می یافت مشکلی ایجاد می شد اما من تجزیه ای ندیدم، آیت الله یزدی احساس کردند چه بسا اگر این روند ادامه یابد مشکل ایجاد می شود.
 
وی در پاسخ به این سؤال که الان وضعیت چگونه است، بیان کرد: الحمدلله الان همه آقایان به جلسات می آیند، افراد دیگر جدیدی نیز اضافه شدند و جلسات با صمیمیت دنبال می شود.
 
مجری برنامه از آیت الله خاتمی پرسید سال 92 به چه کسی رای دادید که وی در پاسخ گفت: بماند.
 
وی درباره ریاست مجلس خبرگان رهبری و پیش بینی های هیات رییسه در این باره، تصریح کرد: این ترتیب که نایب رییس ها جلسات را اداره کنند طبیعی است و ریل گذاری برای ریاست خبرگان نیست، امیدواریم خدا حضرت آیت الله مهدوی کنی را به ما برگرداند، ولی اگر قرار باشد رییسی را انتخاب کنیم در خود جلسه انتخاب می شود.
 
آیت الله خاتمی در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال دارد به نفر قبلی( هاشمی رفسنجانی) برگردید؟ تصریح کرد: یکی از کاندیداها ایشان خواهد بود و افراد دیگری هم خواهند بودند، من اعلام کردم آیت الله هاشمی شاهرودی جلسات را اداره می کنند رسانه های بیگانه گفتند دیگر تمام شد و رییس تعیین شد!
 
وی تاکید کرد: هیچ لابی گری در این مساله(ریاست خبرگان) تا جایی که من مطلعم صورت نگرفته است. /924/ز502/ج
ارسال نظرات